Droner gjør større skader på fly og helikoptre enn sammenstøt med fugler, ifølge en britisk undersøkelse.
Droner gjør større skader på fly og helikoptre enn sammenstøt med fugler, ifølge en britisk undersøkelse. (Bilde: HLK)

Droner

Droner er langt farligere for flytrafikken enn fugler

Medfører en betydelig større risiko for skader på fly og helikoptre.

  • Industri

Frontrutene på helikoptre og store rutefly kan få alvorlige skader ved et sammenstøt med en løpsk drone.

Det viser en ny rapport fra det britiske transportdepartementet, som puster nytt liv i de siste årenes diskusjoner om hvorvidt dronekollisjoner nå også er farligere enn såkalte birdstrikes.

Rapporten kommer midt i en økende bekymring i Storbritannia over de flysikkerhetsmessige konsekvensene av den raskt voksende utbredelsen av sivile  droner.

I juli måtte flyplassen Gatwick ved London stenge landingsbanen og omdirigere fem fly etter at en drone hadde flydd for nær flyplassen, og ifølge de britiske luftfartsmyndighetene UK Airprox Board, som registrerer nestenkollisjoner i flytrafikken, har det bare i 2016 vært 70 episoder der luftfartøy har vært nær ved å kollidere med droner. Det er mer enn en fordobling fra 2015.

Helikoptre spesielt sårbare

Det britiske transportdepartementet har undersøkt skadevirkningene på fly og helikoptre ved kollisjoner med fire forskjellige drone-vektklasser; fra 400 gram og opptil 4 kilo.

Mer spesifikt var formålet å finne den laveste kollisjonshastigheten der et luftfartøy får en kritisk skade i møtet med en drone, definert som større strukturell skade på fartøyets deler eller skade på frontrute.

Undersøkelsene viser, ikke overraskende, at spesielt helikopterruter – som ikke er særlig forsterket for å kunne tåle kollisjoner med fugler – også har svært begrenset motstandskraft overfor droner, selv ved hastigheter langt under normal marsjfart. Resultatet kan ifølge rapporten overføres til de fleste flytyper uten spesielt fuglesikrede frontruter.

Ikke minst er rotorbladene på helikoptre utsatte, og kan bli helt ødelagte av et møte med en drone.

Droner gjør betydelig mer skade enn fugler

Men også de spesielt birdstrike-sertifiserte frontrutene på kommersielle passasjerfly kan bli kritisk skadet ved kollisjoner med de største dronene ved normal marsjfart.

«Selv om de er mer motstandsdyktige enn helikopterruter, har modellberegningene og testene i denne undersøkelsen vist at flyruter kan bli kritisk skadet av luftkollisjoner med quadkoptere i 4-kilosklassen og fastvingedroner i 3,5-kilosklassen med utstående metalliske komponenter ved høye – men realistiske – hastigheter,» lyder det i rapporten.

Forfatterne bemerker også at dronens utforming spiller en betydelig rolle ved en kollisjon med et fly. For eksempel vil en drone på bare 400 gram – men med udekkede metalmotorer – påføre helikopterruter kritisk skade ved lavere hastigheter enn en tyngre drone på opptil 1,2 kg med plastdekkede motorer.

«Når det gjelder sammenligningen med birdstrikes, viser det seg at en drone kan forårsake betydelig mer skade enn en fugl med tilsvarende masse og i samme hastighet. Dette skyldes etter alt å dømme de harde metalliske komponentene som finnes i droner. Det innebærer at birdstrike-sertifiserte ruter ikke nødvendigvis kan utgjøre fullstendig beskyttelse mot droner,» heter det videre i rapporten.

Kritiserer testmetoder

Resultatene i rapporten blir møtt med skepsis av interesseorganisasjonen Drone Manufacturers Alliance Europe (DMAE), hvor medlemmene står bak nesten 80 prosent av verdens sivile droner.

DMAE kritiserer blant annet testmetodene i undersøkelsen, og vurderer at dronene i flere undersøkelser har blitt slynget mot flyruter under urealistiske forhold, blant annet utstyrt med kameraer, ekstramotorer og batterier som påvirker dronenes vekt og utforming.

– Noen av de mest alarmerende funnene i transportdirektoratets rapport er basert på tester med et objekt som ligner mer på et spyd enn en drone, kommenterte talsmannen Daniel Brinkwerth for DMAE i forrige uke til BBC.

– Et slikt objekt ville aldri kunne fly, for ikke å snakke om å kollidere med et rutefly i stor høyde, sier han.

DMAE etterlyser at det britiske transportdirektoratet legger fram samtlige data fra undersøkelsene bak rapporten, som er gjennomført av to testinstitutter.

Artikkelen ble opprinnelig publisert på Ing.dk.  

Kommentarer (8)

Kommentarer (8)