PROSJEKTER

Disse tre skal konkurrere om E6 Svenningelv-Lien

Vegvesenet har valgt ut tre entreprenører.

Dette bilder viser hvor dagens nye E6 stopper (nede i svingen). Parsellen som nå skal bygges legges på venstresiden av dalføret og nordover forbi Trofors sentrum.
Dette bilder viser hvor dagens nye E6 stopper (nede i svingen). Parsellen som nå skal bygges legges på venstresiden av dalføret og nordover forbi Trofors sentrum. Foto: Jarle Skoglund
22. jan. 2021 - 12:04

Prekvalifiseringen for E6 Svenningelv-Lien er ferdig, og det er valgt ut tre entreprenører til konkurransen om å bygge strekningen med oppstart høsten 2021.

Følgende tre entreprenører er invitert med videre og kan gi inn tilbud:

  • Arbeidsfellesskapet Bertelsen & Garpestad og Metrostav Norge
  • Leonhard Nilsen & Sønner 
  • OHL-Puentes JV – E6 Svenningelv-Lien (Joint venture Obrascón huarte lain s.a og Puentes y Calzadas Infraestructuras)

Det skriver Vegvesenet i en pressemelding.

Det var fire entreprenører som meldte sin interesse for prosjektet.

Gjennom vinteren og våren 2021 skal de leverandørene som er prekvalifisert utarbeide sine løsninger og tilbud. Det antas at kontrakt kan skrives før sommerferien og at byggearbeidene vil kunne starte høsten 2021.

E6 Ranheim-Værnes.
Les også

E6 Ranheim-Værnes: Kostnadssprekk på tre milliarder

 

Omfattende arbeid

Kontrakten omfatter prosjektering og bygging av omkring 10,3 kilometer ny E6 på strekningen Svenningelv-Lien på vestsiden av Trofors. Hele strekningen er i Grane kommune i Nordland. 

Entreprenøren som tildeles oppdraget skal prosjektere og bygge:

  • To tunneler på ca. 2 km og ca. 90 meter
  • To store bruer – over elva Vefsna og Svenningelva
  • Ca. 7,7 km vei i dagen i jomfruelig terreng, og påkobling til eksisterende E6.
  • Bygging av ca. 2,8 km fylkeskommunale, kommunale og private veier.
  • Forsterkning av ca. 2 km kommunal vei.
  • Bygging av driftsveier og adkomstveier med en samlet lengde på ca. 1,7 km.
  • Fire kanaliserte kryss
– Vi må oppfordre politikerne til å vise framsynthet og handlekraft og prioritere klima- og miljøvennlig transport, skriver Svein Skartsæterhagen.
Les også

Det går mot en ny bølgedal i jernbaneutbyggingen

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.