Prosjekter

Disse tre skal konkurrere om E6 Svenningelv-Lien

Vegvesenet har valgt ut tre entreprenører.

Dette bilder viser hvor dagens nye E6 stopper (nede i svingen). Parsellen som nå skal bygges legges på venstresiden av dalføret og nordover forbi Trofors sentrum.
Dette bilder viser hvor dagens nye E6 stopper (nede i svingen). Parsellen som nå skal bygges legges på venstresiden av dalføret og nordover forbi Trofors sentrum. Foto: Jarle Skoglund
Bjørn Olav AmundsenBjørn Olav Amundsen– Journalist
22. jan. 2021 - 12:04

Prekvalifiseringen for E6 Svenningelv-Lien er ferdig, og det er valgt ut tre entreprenører til konkurransen om å bygge strekningen med oppstart høsten 2021.

Følgende tre entreprenører er invitert med videre og kan gi inn tilbud:

  • Arbeidsfellesskapet Bertelsen & Garpestad og Metrostav Norge
  • Leonhard Nilsen & Sønner 
  • OHL-Puentes JV – E6 Svenningelv-Lien (Joint venture Obrascón huarte lain s.a og Puentes y Calzadas Infraestructuras)

Det skriver Vegvesenet i en pressemelding.

Det var fire entreprenører som meldte sin interesse for prosjektet.

Gjennom vinteren og våren 2021 skal de leverandørene som er prekvalifisert utarbeide sine løsninger og tilbud. Det antas at kontrakt kan skrives før sommerferien og at byggearbeidene vil kunne starte høsten 2021.

Måbøtunnelen på riksvei 7.
Les også:

Skal sikre riksvei 7-tunneler mot varmgang i vogntog

 

Omfattende arbeid

Kontrakten omfatter prosjektering og bygging av omkring 10,3 kilometer ny E6 på strekningen Svenningelv-Lien på vestsiden av Trofors. Hele strekningen er i Grane kommune i Nordland. 

Entreprenøren som tildeles oppdraget skal prosjektere og bygge:

  • To tunneler på ca. 2 km og ca. 90 meter
  • To store bruer – over elva Vefsna og Svenningelva
  • Ca. 7,7 km vei i dagen i jomfruelig terreng, og påkobling til eksisterende E6.
  • Bygging av ca. 2,8 km fylkeskommunale, kommunale og private veier.
  • Forsterkning av ca. 2 km kommunal vei.
  • Bygging av driftsveier og adkomstveier med en samlet lengde på ca. 1,7 km.
  • Fire kanaliserte kryss
 26.000 kroner. Det er hva hvert eneste skip igjennom tunnelen ville koste samfunnet i førti år, mente analytikere i 2018. Siden den gang har prislappen blitt høyere.
Les også:

Stad skipstunnel for dyr – vrakes av regjeringen

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.