Høye CO2-utslipp fra dieselmotorer reduserer effekten av reduksjonen i utslipp fra nye bensinmotorer, viser ny statistikk fra Opplysningsrådet for veitrafikken.
Statistikken avslører at gjennomsnittlig CO2-utslipp fra nye personbiler i april 2013 var 125 gram per kilometer for bensinbil og 137 gram per kilometer for dieselbil.
– Den gamle myten om at dieselbiler har mindre CO2-utslipp enn bensinbiler bør avlives, sier Gunnar Lotsberg ved Statens Vegvesen til Teknisk Ukeblad.
Les også: Turboen har revolusjonert dieselmotoren. Nå står bensinmotoren for tur
Større dieselbiler
Bakgrunnen er sammensatt:
Store dieselbiler er i dette tallmaterialet direkte sammenlignet med små bensinbiler, fordi dette utvalget gjenspeiler den norske bilparken.
Salget av store dieselbiler akselererte da den norske regjeringen i januar 2007 endret skattestrukturen for nye biler til fordel for diesel. Denne trenden har fortsatt frem til 2013.
Statistikken tar heller ikke hensyn til totalt livsløp for produksjon av drivstoffet.
- Det er også viktig å huske at de aller fleste hybridbiler er registert som bensinbiler. For eksempel er halvparten av alle nye Toyota-biler hybrid, og Toyota er det nest største merket i Norge, sier avdelingsleder ved Opplysningsrådet for veitrafikken, Pål Bruhn.
![Innovasjon Norge](https://images.gfx.no/80x/2828/2828923/df17d6fe-c2a4-45b1-ada6-7cd31fc3c531.png)
![Derfor har norske bedrifter et unikt forsprang i India nå](https://images.gfx.no/1000x333/2846/2846314/image.png)
Men tallene er basert på praktiske målinger, og gir derfor en realistisk pekepinn på praktiske konsekvenser for miljøet.
Ulike beregningsmetoder
Otto Andersen fra Vestforsk kan ikke si seg enig i Lotsbergs konklusjon:
- Faktum er fortsatt at diesel er mer miljøvennlig, både dersom man regner effektivitet ved forbrenning og det totale livsløpet medberegnet produksjonen av drivstoffet, sier Andersen.
Det er mange faktorer å være seg bevisst når statistikken skal avleses og resultater skal konkluderes.
Les også: Dieselbiler forurenser over dobbelt så mye som testene viser
Diesel øker kraftig
Andelen dieselbiler har steget fra 16 prosent i 2004 til 42 prosent i 2011, og i fjor hadde hele 64 prosent av alle nye passasjerbiler dieselmotor.
En konsekvens er at den positive effekten av mindre utslipp i nye bensinbiler forsvinner i dieselmotorenes i dag mer giftige brøl.
I snitt kjører dieselbiler 16.600 kilometer årlig, mot 10.700 for bensinbiler. Når man kjører mye, så teller lommeboka mer enn miljøet for den gjennomsnittlige norske.
Dieselbiler er billigere å kjøre, blant annet fordi man betaler avgift per liter. Diesel er tyngre enn bensin, og man får dermed mer energi for pengene.
– Avgiften burde egentlig måles per kilo, sier Lotsberg.
Partikkelutslipp
Gunnar Lotsberg peker også på NOx-utslippene er markant høyere for dieselbiler. NOx og partikkelutslipp er bekymringsfaktoren for lokalmiljøet og folks helse.
– Det samlede NO-utslippet vil trolig stige i år selv om flere gamle biler vrakes, sier Lotsberg, som nylig ga ut en rapport fra gassmålinger i tunneler, som også ser konsekvensene av økning i antall dieselbiler på markedet.
Les også: Hver måned må flere hundre bilister ha hjelp fordi de fyller bensin på dieseltanken
– Bensinmotoren ti år foran
Nedgangen i partikkelutslipp fra bensinmotorer har skjedd gradvis. De første katalysatorene reduserte utslipp av karbonmonoksid og uforbrente hydrokarboner, og dagens katalysatorer er forbedret i tillegg til at de virker i lukkede systemer med integrerte sensorer for regulering av luft-til-drivstoff-forholdet i bensinmotoren.
Dagens motorer kan også oksidere karbonmonoksid og hydrokarboner til karbondioksid og vann, mens NO reduseres til N (nitrogen).
– Bensinbilen ligger ti år foran i utvikling sammenlignet med diesel, og er nå mer miljøvennlig, sier Lotsberg.
Les også:
Dette er galt med diesel-testene