Mr. Trash Wheel: Dette vannhjulet har spist søppel i Baltimores havneområde i snart tre år. (Bilde: Courtesy of Waterfront Partnership of Baltimore)

Mr. Trash Wheel

Dette hjulet har spist 500 tonn søppel i havet

Drives av vann- og solkraft.

Herr Søppelhjul, eller «Mr. Trash Wheel» som lokalbefolkningen i Baltimore i Maryland i USA kaller maskinen, har samlet inn avfall i byens havneområde siden mai 2014.

På de snart tre årene har søppelhjulet spist 496,4 tonn avfall.

Maskinen drives av fornybar energi.

Havstrømmene fører søppelet nedover havna, og lenser leder søppelet mot maskinen. Raker hjelper søppelet på søppelbeltet. Systemet drives av et klassisk vannhjul, som igjen roterer ved hjelp av havstrømmen.

I tillegg er det montert et solcellepanel på oversiden av innretningen. Solcellene hjelper til når strømmene ikke er kraftige nok. På solrike dager kan solcellene produsere 25 kilowattimer med elektrisitet.

Maskinen samler inn svært mye forskjellig avfall fra havet.
Maskinen samler inn svært mye forskjellig avfall fra havet. Foto: Courtesy of Waterfront Partnership of Baltimore

Plastflasker, sigarettsneiper og bilhjul

Søppelet samles i konteinere. Konteinerne ligger på flyteelementer, og byttes ut etter hvert som de fylles opp.

Maskinen har kapasitet til å samle over 22 tonn avfall per dag. Rekorden så langt er drøye 17 tonn på én dag.

372.650 plastflasker, 346.149 potetgullposer, 257.337 plastikkposer og 8.965.600 sigarettsneiper er noe av det maskinen har tatt til seg. Også større ting, som bilhjul, har maskinen fordøyet.

Søppelet som samles inn forbrennes for å lage ny elektrisitet.

Illustrasjonen viser hvordan hjulet fungerer.
Illustrasjonen viser hvordan hjulet fungerer. Foto: Courtesy of Waterfront Partnership of Baltimore

Kjendis

Herr Søppelhjul har etterhvert blitt kjendis lokalt og på internett. Både maskinens Twitter-konto og Facebook-profil har over 10.000 følgere. Herr Søppelhjul har også stilt opp på populære nettmøter på Reddit. På prosjektets nettside kan man følge maskinens arbeid på direkten.

Hjulet har til og med fått et øl oppkalt etter seg – Mr. Trash Wheel’s Lost Python Ale. Navnet er ifølge CBS inspirert av den halvannen meter lange kongepytonslangen som forvillet seg på Herr Søppelhjul i august 2015. 15.000 bokser av ølet er så langt produsert, og en del av inntektene fra salget går til å drive maskinen.    

Baltimore sliter med forsøpling og forurensning av vannet, men har som mål å gjøre det mulig å fiske og svømme i vannet innen 2020. Herr Søppelhjul er et steg på veien for å komme dit.

Professor Søppelhjul

Maskinen er utviklet av John Kellett, som selv jobbet på havna i mange år. Ideen kom da han så hvilke negative konsekvenser søppelet hadde på havneområdet, en av byens største turistattraksjoner.

Prosjektet drives av Waterfront Partnership of Baltimore, som jobber for å bevare byens havneområde.

De er så fornøyd med vannhjulet at de nå ønsker å bygge enda en maskin for å samle opp søppelet. Donasjonene har allerede kommet, og «Professor Trash Wheel» skal etter planen settes i drift mot slutten av året. 

Professor Trash Wheel profileres med mer feminine øyevipper enn Herr Søppelhjul. Det kan dermed se ut som Herr Søppelhjul får sin make. 

Et stort problem

Havforsøpling har fått mye oppmerksomhet i Norge etter at en hval døde med 30 plastposer i magen på Vindenes på Sotra i Hordaland. Ifølge Verdens økonomiske forum vil det være mer plast enn fisk i havet i 2050, dersom vi ikke endrer utviklingen.

Flere har kommet med forslag om hva som kan gjøres. Internasjonalt er The Ocean Cleanup blant de mer ambisiøse. Blant de norske forslagene er Quantafuel og Norlense’ samarbeid om å tråle havet etter plast og gjøre plasten om til drivstoff på båten.

I Bamble i Telemark leder forskningsselskapet Norner Research et prosjekt som vil finne ut hvordan vi kan unngå plastavfall i naturen. 

I mars offentliggjorde utenriksminister Børge Brende at regjeringen bevilger 100 millioner kroner til tiltak mot marin forsøpling og mikroplast. 

Her kan du se hvordan Herr Søppelhjul arbeider under kraftig regnvær:

Kommentarer (11)

Kommentarer (11)