Prosjekter

Det er i Setesdalen det skjer nå for tiden: 3,2 km ny riksvei lyses ut

Nå går Vegvesenet løs på en strekning like sør for Hovden.

Fra riksvei 9 mellom Badstogdalen og Hartevatn.
Fra riksvei 9 mellom Badstogdalen og Hartevatn. Foto: Google Maps
Bjørn Olav AmundsenBjørn Olav Amundsen– Journalist
15. juni 2021 - 10:04

Det begynner å bli en del nye prosjekter på riksvei 9 i Setesdalen. Ambisjonen er at hele riksveien mellom Kristiansand og Hovden skal få gul midtstripe.

Nå lyser Vegvesenet ut prosjektet Badstogdalen-Hartevatn i Bykle kommune, som innebærer å bygge rundt 3,2 kilometer med ny riksvei 9.

Det er i den øvre enden av dalen, rett sør for Hovden. Nye riksvei 9 blir 7,5 meter bred.

Drotningsviktunnelen sett fra Drotningsvik. Gjennomslaget kom omkring 50 meter inn i tunnelen midt i bildet. Til venstre er gang- og sykkeltunnelen.
Les også:

Siste salve i den lengste veitunnelen i Sotrasambandet

Også bru etter hvert

I prosjektet inngår også Aurevasså bru, som ligger helt i starten av prosjektet, men i denne omgang blir veien tilpasset eksisterende bru. En eventuell utvidelse kommer i en senere entreprise.

Ei høyspentlinje går langs store deler av prosjektet. På noen steder må den flyttes eller legges om.

Vegvesenet har også planlagt å bygge gang- og sykkelvei langs strekningen, både som ny vei, og ved å bygge om noe av eksisterende riksvei. Men: På grunn av usikker finansiering er gang- og sykkelveien lagt inn som en egen opsjon i kontrakten.

Antatte hovedmengder i prosjektet:

  • Sprengning i veilinja: 50.000 fm3
  • Flytting av jord- og løsmasser: 52.200 m3
  • Forsterkningslag: 16.800 m3
  • Bærelag, Fk: 5500 m3
  • Bærelag, knust asfalt: 1630 m3
  • Asfalt: 52.200 m2
  • Rekkverk: 1900 meter
  • Kabelgrøft: 3230 meter
  • Stikkrenner: 600 meter

Prosjektet gjennomføres modellbasert.

Hele prosjektet inklusive eventuell opsjon skal stå ferdig 1. oktober 2022. Budsjettforholdene krever at minst 30 prosent av kontraktsummen skal være utført innen 15. desember i år.

Og frist for å gi tilbud er 6. juli.

Her kommer det ny, stor rundkjøring under E39 etter hvert. Fv. prosjektlederen i Eiffage, Leonel Galis, og Vegvesenets prosjektleder Jan-Helge Egeland.
Les også:

– Det mest kompliserte veiprosjektet

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.