BYGG

Derfor tar vogntog fyr

Samme årsak nesten hver gang.

Høye temperaturer er som oftes årsaken til brann i vogntog Her står et polsk vogntog i brann i Oslofjordtunnelen i 2011.
Høye temperaturer er som oftes årsaken til brann i vogntog Her står et polsk vogntog i brann i Oslofjordtunnelen i 2011. Bilde: Torgersen Hans O
12. aug. 2013 - 06:57

Hvert år brenner det i vogntog langs norske veier. Høye temperaturer er nesten alltid årsaken, ifølge avdelingsingeniør Inge Børli i Norsk lastebileierforening.

Hjulbrann

Til tross for store medieoppslag om brannen i et vogntog i Gudvangtunnelen mandag og røykutvikling i Byfjordtunnelen i Rogaland søndag, brenner det ikke så ofte i vogntog her i landet som mange tror, ifølge Børli.

Men når brannen først oppstår, oppstår den som regel alltid på samme sted.

I de aller fleste tilfellene så er det brann i hjulene til vogntog. Enten fordi bremsene går varme eller fordi hjullagre ryker, sier han.

Børli forklarer at bremser som står på over lengre tid fort kan utvikle en så høy temperatur at hjulet selvantenner.

– Det samme skjer om en hjullagere ryker. Da vil akslingen inne i hjulet, der det går stål mot stål, utvikle varme. Og dermed kunne føre til selvantenning, sier han.

Les også: Framskynder ikke utbedring av Gudvangatunnelen

Meningsløst med slukningsforsøk

Det kan ta tid fra brannen i et hjul oppstår til det oppdages av sjåføren.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

– Når brannen først oppstår stopper sjåføren som regel opp og forsøker å slukke brannen med et brannslukningsapparat. Med en gang han har tømt apparatet og slukket brannen tar hjulet full fyr igjen, på grunn av den høye temperaturen. For å slukke en brann i et hjul må man ha store mengder vann der og da, det har ikke sjåførene, sier Børli.

Betyr det at det ikke er noe poeng for sjåfører å iforsøke å slukke brannen selv?

– Nei, det er ikke noe poeng. Iallefall ikke med et lite sekskilos brannslukninsgapparat. Den høye varmen vil gjøre at hjulet selvantenner igjen rett etter slukningsforsøket.

Les også: Slik sikret de dødstunnelen gjennom Mont Blanc

Dårlig vedlikehold

Andre årsaker til brann i vogntog, er ifølge Børli, feil i dieselleder i motoren eller i det elektriske anlegget.

– Det hender også at selve motoren tar fyr, men det er langt sjeldnere enn hjulbrann. Fyr i motor skyldes stort sett dårlig vedlikehold. Dersom slangen som leder diesel gjennom motoren morkner, kan diesel sprute ut i motoren og føre til brann. Ledninger med gammel eller manglende isolasjon kan også skape gnister som fører til brann, sier han.

Børli legger til at dette er noe som skjer svært sjeldent, og at det som oftest kan forhindres ved greit vedlikehold.

I all hovedsak er det hjulene som har startet å brenne når det oppstår brann i et vogntog, sier han.

Les også: 200 norske tunneler har for dårlig sikkerhet

Norske biler godt rustet

Jan Steinar Jensen hos buss- og vogntogprodusenten Scania bekrefter at brann i vogntog på norske veier skjer svært sjeldent.

I utgangspunktet skal ethvert kjøretøy som går på veien være sikret mot brann. Forutsetningen er at det er vedlikeholdt og at det blir brukt som forutsatt fra produsent, sier han.

Hovedårsaken til brann i vogntog er ifølge Jensen overbelastning av kjøretøyets systemer.

– En våken sjåfør som kjenner sitt kjøretøy vil så godt som aldri oppleve problemer på linje med brann. Norske kunder har meget godt utrustede biler med blant annet hydraulisk tilleggsbrems. Det gjør at driftsbremssystemet ikke belastes nevneverdig i nedstigninger. Sjåføren har dermed alltid tilgjengelig nødbremskapasitet og unngår på den måten varmgang i hjulbremssystemet. Dermed reduseres potensiell overbelastning, sier Jensen.

Manglende oversikt

Vogntoget som skapte den farlige tunnelbrannen tidligere i uken var fra utlandet. Vegvesenet vil likevel ikke spekulere i om brann forekommer oftere med utenlandske enn norske vogntog.

– Det finnes ingen oversikt over hvor mange vogntogbranner som oppstår i Norge hvert år, eller hvor bilene det oppstår brann i kommer fra, sier Karin Søhoel, direktør for kjøretøyteknikk i Statens vegvesen.

Vegvesenet har heller ikke noen statistisk informasjon om hva som er de vanligste årsakene.

Uten å gi noen rangering så vil jeg likevel si at de vanligste årsakene til at vogntog tar fyr er olje/diesel lekkasje i motor, hjullager som låser seg, varmkjøring av bremser og punktering, sier Søhoel.

Les også: Dette gjør du når det brenner i tunnelen

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.