Det utbrente vraket av lastebilen som mandag forårsaket brannen i Guvangtunnelen fotografert av brannsjef Arvid Gilje i Aurland brannvesen. Tunnelen har fått store skader og forventes å være stengt i noen tid framover.Foto: Arvid Gilje/Aurland brannvesen / NTB scanpix (Bilde: Arvid Gilje/Aurland brannvesen/Scanpix)

GUDVANGATUNNELEN

Framskynder ikke utbedring av Gudvangatunnelen

Tross analyser som konkluderer med økt risiko framover.

Nesten 70 personer ble sendt til sykehus med røykskader etter at et vogntog tok fyr i den 11 kilometer lange tunnelen i Sogn og Fjordane mandag. Det er svært høy trafikk i tunnelen på E16 om sommeren, og trafikken på årsbasis vil øke med rundt 37 prosent de neste 20 årene, ifølge en rapport fra HOJ consulting.

Trafikkøkningen i framtida vil ytterligere øke risikoen for ulykker.

Rapporten konkluderer med at behovet for oppgraderinger og betydelige reparasjoner er så stort at risikoen allerede nå er uakseptabel. For framtiden bør det vurderes å bygge en helt ny tunnel.

Les også: «Uten oppgradering er risikoen i Gudvangatunnelen så høy at den ikke kan aksepteres»

Ingen endring

Statens vegvesen Region Vest opplyser at ulykken ikke utløser verken de foreslåtte strakstiltakene, som nedsatt hastighet, eller framskynder det pågående planleggingsarbeidet for tunnelen.

– I denne ulykken var ikke farten problemet. Vi har derfor ikke vurdert spørsmålet om nedsatt hastighet nå. Det er et tiltak som skal trygge ferdsel under spesielle forhold, og iverksettes ikke som generelt tiltak, sier fungerende regionveisjef Paal Fosdal i Statens vegvesen Region Vest.

Risikoanalysen fra april danner grunnlaget for planleggingen av videre oppgradering av Gudvangatunnelen:

– Vi har jobbet lenge med oppgradering av tunneler og forsetter med å utarbeide handlingsprogrammet, som er en detaljering av Nasjonal transportplan. Konklusjonene om hva som skjer med Gudvanga ligger flere måneder fram i tid, sier Fosdal, som heller ikke kan opplyse om hvor langt prosessen er kommet.

Passiv minister

Samferdselsminister Marit Arnstad (Sp) minner om at sikkerheten i norske tunneler er generelt god og at risikoen for å bli utsatt for en ulykke er mindre i en tunnel enn på resten av veinettet. Samtidig understreker hun behovet for oppgradering:

– I ny transportplan er det avsatt 10 milliarder kroner til å ta igjen forfall på eksisterende veinett. Mye av disse midlene vil gå til å oppruste eksisterende tunneler, sier Arnstad.

Hun henviser til Statens vegvesen når det gjelder hva som må gjøres med Gudvangatunnelen, når det skjer og hva det skal koste:

– Vi har satt av betydelige midler til dette formålet. Hvilke tunneler som skal rustes opp og når kommer vi tilbake til når Statens vegvesen presenterer sitt handlingsprogram senere i år.

Les også:

200 norske tunneler har for dårlig sikkerhet

Seks av ti offentlige bygg må utbedres

Her har de brukt over 20 år på 9 kilometer tunnel