Det utbrente vraket av lastebilen som mandag forårsaket brannen i Guvangtunnelen fotografert av brannsjef Arvid Gilje i Aurland brannvesen. Tunnelen har fått store skader og forventes å være stengt i noen tid framover.Foto: Arvid Gilje/Aurland brannvesen / NTB scanpix (Bilde: Arvid Gilje/Aurland brannvesen/Scanpix)
(Bilde: NTB scanpix)

GUDVANGATUNNELEN

«Uten oppgradering er risikoen i Gudvangatunnelen så høy at den ikke kan aksepteres»

Fikk risikorapport i april.

Gudvangatunnelen

  • Gudvangatunnelen i Sogn og Fjordane fylke forbinder Gudvangen med Undredalen og er en del av E16.
  • Den er med 11.428 meter Norges nest lengste veitunnel.
  • Tunnelen ble åpnet 17. desember 1991 og var lengst i landet frem til Lærdalstunnelen åpnet i 2000.

HOJ Consulting leverte en risikoanalyse av Gudvangatunnelen til Statens Vegvesen i april i år.

Rapporten konkluderer med at tunnelen ikke er trygg uten oppgradering:

«Uten oppgradering er risikoen i Gudvangatunnelen så høy at den ikke kan aksepteres»

75 personer ble evakuert og 73 personer ble fraktet til sykehus etter tunnelbrannen i Sogn og Fjordane i går ettermiddag.

Les også: Nødsambandet sviktet under tunnelulykken

Høy risiko

Teknisk Ukeblad har lest risikoanalysen, som beskriver en rekke svakheter ved tunnelen.

Rapporten konkluderer at risikoen er så høy at den ikke kan aksepteres allerede med dagens trafikkmengde, men at risikoen bare vil fortsette å øke de neste årene.

Rapporten slår fast at det er behov for å straks gjennomføre sikkerhetstiltak som nedsatt hastighet for å oppnå en tilstrekkelig sikkerhet.

Ventilatorer ute av funksjon

Her er noen av funnene i risikoanalysen:

  • «Det er et stort behov for å forbedre teknisk utstyr i tunnelen».
  • «Det er likeså et stort behov for å forbedre geometriske og byggetekniske forhold».
  • Utstyr og kabelbroer er i en så dårlig tilstand at det er fare for at de kan falle ned på kjørebanen.
  • En stor del av brannventilasjonen er ute av funksjon.
  • Skadet brannsikring gjennom hele tunnelen.

Niels Peter Høj i sveitsiske HOJ Consulting er eksperten bak risikoanalysen. Han bekrefter at rapporten ble levert norske veimyndigheter i april, men ønsker ikke å kommentere funnene, istedenfor henviser selskapet til Vegdirektoratet.

Anbefaler nybygg

Konsulentselskapet anbefaler å bygge en ny tunnel.

"Som følge av behovet for å meget betydelige reparasjoner og oppgraderinger for den eksisterende Gudvangatunnelen er det nærliggende å vurdere å bygge en helt ny tunnel."

Konsulentfirmaet foreslår at dette enten kan bli en helt ny tunnel som erstatter både Flenjatunnelen og Gudvangatunnelen, eller et nytt løp som går parallelt med ulykkestunnelen.

Trenger sikkerhetsgodkjenning

Gudvangatunnelen er én av mange tunneler i Norge som må utbedres innen 2019 for å følge opp kravene i EUs tunneldirektiv. Risikoanalysen ble bestilt i forbindelse med arbeidet for å få en sikkerhetsgodkjenning av tunnelen, opplyser Paal Fosdal, fungerende regionveisjef i Statens Vegvesen region vest.

Rapporten tar blant annet opp kostnadene rundt de ulike alternativene for å få en sikkerhetsgodkjent tunnelløsning. Den omhandler alt fra strakstiltak til løsninger som å bygge en helt ny tunnel.

Fosdal forteller at de fikk rapporten fra konsulentselskapet i mai og at den omfattende rapporten ble ferdigbehandlet internt rett før ferien. Siste interndokument i saken er fra starten av juli, ifølge Fosdal.

– Rapporten kommer i et annet lys på bakgrunn av gårsdagens hendelse enn når vi bestilte den. Den ble bestilt for at vi skal få det rette grunnlaget for hva som skal skje videre med tunnelen, forklarer han.

Han bekrefter at Statens Vegvesen lenge har visst at det er store utfordringer ved Gudvangatunnelen.

– Flere spør trolig om hvorfor strakstiltak som redusert hastighet ikke allerede er innført i tunnelen?

– Man kan sikkert diskutere begrepet straks, og i lys av hendelsen i går kommer det opp. I forbindelse med den ulykken som skjedde i går, er det ikke sikkert at det hadde hatt effekt ut fra det vi vet om den nå, sier han.

Les også:

Spesialpukk skal gi veier helt uten telehiv

Utsatt byggestart på verdens høyeste bygg

Her får de hurtigladere for hver 50. kilometer