80 personer ble evakuert fra Gudvangatunnelen på E16 i Sogn og Fjordane etter brannen mandag ettermiddag. (Bilde: NTB scanpix)

BRANNEN I GUDVANGATUNNELEN

Nødsambandet sviktet under tunnelulykken

Nå varsler lederen for transportkomiteen på Stortinget en ny gjennomgang av nødnettet.

Nødsambandet sviktet under tunnelbrannen i Gudvangatunnelen i Sogn og Fjordane mandag.

– Jeg tror det er behov for en gjennomgang der vi får flere tunneler med nødnett. Det vil ikke være i alle tunneler, men det er behov for en ny gjennomgang der vi vurderer tunnel for tunnel, sier komitéleder og KrF-leder Knut Arild Hareide til NRK.

44 til sykehus

I alt 80 mennesker av forskjellige nasjonaliteter ble evakuert. Av disse ble 44 brakt til Lærdal sjukehus etter den dramatiske brannen som oppsto da det tok fyr i et polsk vogntog 3,5 kilometer inne i den 11 kilometer lange tunnelen.

Av de skadde ble 29 sendt til Førde sentralsjukehus og tolv til Haukeland universitetssjukehus, mens tre fortsatt er innlagt på sykehuset i Lærdal. Situasjonen er stabil for alle, men senkomplikasjoner kan oppstå på grunn av røykskader, opplyser Helse Førde i en pressemelding.

Medieansvarlig for Aurland kommunes kriseledelse, Noralv Distad, sa mandag at det ikke er meldt om andre skader enn røykskader og at ingen liv fryktes tapt.

– For å sikre best mulig behandling, blir alle pasientene værende til observasjon til tirsdag, sa han til NTB.

Nettet sviktet

Brannsjef Arvid Gilje i Aurland sier at det analoge nødsambandet ikke fungerte.

– Vi måtte bruke mobiltelefon og hadde et internt samband mellom brannmannskapet på walkietalkie. Det var det eneste som virket, sier han til NRK.

Avdelingsdirektør Nils Magne Slinde i Statens vegvesen i Sogn og Fjordane sier at sambandet ble sjekket senest i månedsskiftet juni/juli, men han vil prøve å finne ut hvorfor det ikke fungerte mandag.

Over 400 tunneler på Vestlandet vil stå uten nødnett når det nye nettet settes i drift neste år.

Hareide reagerer på at halvparten av de lengste europaveitunnelene på Vestlandet vil stå uten det nye nødnettet.

– Det viser at det er behov for å få nettet på plass hurtig, men det viser også at de må vurdere hvilke tunneler som skal ha nødnett og hvilke tunneler som ikke skal ha det, sier han.

Les også:

Dette gjør du når det brenner i tunnelen

«Uten oppgradering er risikoen i Gudvangatunnelen så høy at den ikke kan aksepteres»

Her har de brukt over 20 år på 9 kilometer tunnel

Ferjefri E39 gir milliardgevinst for samfunnet