I en blogpost på Tumblr har WhatsApp-investor Jim Goetz i Sequoia Capital beskrevet hva som gjør at WhatsApp skiller seg fra andre softwareselskaper. (Bilde: Flickr)

WHATSAPP

Derfor er WhatsApp annerledes enn andre IT-selskaper

Det hele begynte i Ukraina. Nå har Facebook kjøpt tjenesten for 115 milliarder kroner.

WhatsApp

Grunnlagt i 2009 av Jan Koum og Brian Acton.

Har vokst fra 200 til 450 millioner brukere siden april i fjor.

Tilbyr ubegrensede direktemeldinger over internett for en dollar i året.

Nylig kjøpt opp av Facebook for 19 milliarder dollar.

Doblet antall brukere fra april i fjor og frem til nyttår, fra 200 til 400 millioner på verdensbasis.

 

Direktemeldingstjenesten WhatsApp er kjøpt opp av Facebook for svimlende 19 milliarder dollar, eller rundt 115 milliarder kroner.

WhatsApps enorme brukerbase på 450 millioner vil da supplere Facebooks andel av direktemeldingsmarkedet, som hittil har bestått av Messenger. Dermed tar Mark Zuckerberg et solid steg mot milepælen på 2 milliarder brukere av Facebook-universet.

Men hvordan klarte WhatsApp, et selskap med bare 32 utviklere og null i markedsføringsbudsjett, å nå det enorme antallet brukere i utgangspunktet?

Les også: Dette er verdens smarteste selskap

Ukrainsk bakgrunn

Facebook har dermed gjort sitt hittil dyreste oppkjøp, for å fylle hullene i markeder som hvor Messenger ikke har fotfeste.

De to som nå casher inn utenkelige summer, og glir rett inn i sjefsstoler i Facebook, er skaperne Jan Koum og Brian Acton.

Koum er en klassisk, moderne it-milliardær: Han immigrerte til USA fra Øst-Europa, avbrøt universitetsutdannelsen og flyttet til Silicon Valley som tenåring. Han skal forøvrig være en gammel venn av Mark Zuckerberg.

I en blogpost på Tumblr har WhatsApp-investor Jim Goetz i Sequoia Capital beskrevet hva som gjør at WhatsApp skiller seg fra andre softwareselskaper, og hvorfor Koums ukrainske bakgrunn er en nøkkel til suksessen.

Les også: 5 ting vi elsker med Android, iOS og Windows

Jan Koum (WhatsApp, r.) talks with David Rowan (WIRED UK) on the podium during the Digital Life Design (DLD) Conference at the HVB Forum on January 20, 2014 in Munich, Germany. DLD is a global network on innovation, digitization, science and culture which connects business, creative and social leaders, opinion-formers and influencers for crossover conversation and inspiration. (Free Press Photo © Hubert Burda Media / Picture Alliance)
Jan Koums oppvekst i et autoritært Ukraina blir forklart som bakgrunnen for WhatsApp.Her snakker han (t.h.)med David Rowan fra Wired under en messe i Tyskland. Hubert Burda Media / Picture Alliance

Enkelt

WhatsApp er en ren meldingstjeneste, uten annonser, som ikke lagrer informasjon om navn, alder eller kjønn. Meldinger blir slettet fra serverne når de er sendt. Brukerne betaler kun én dollar i året. "No ads! No games! No gimmicks!" står skrevet på en lapp på Koums kontorpult.

Goetz mener denne motstrøms-filosofien kan forklares med Koums oppvekst i et autoritært Ukraina, den gang en Soviet-stat, med frykten for det hemmelige politiet som en del av hverdagen. Barndommen fikk han til å verdsette kommunikasjon fri for overvåkning.

Som en fattig immigrant i USA, som levde på matkuponger, så han behovet for å holde kontakten med slektninger i Europa på en billig måte.

Goetz skal nylig ha kjørt ut til et nedlagt trygdekontor i California sammen med Koum og Acton. Dette var nettopp stedet hvor Koum pleide å hente matkupongene sine.

Der ble de tre enige om å si ja til Zuckerbergs tilbud, skriver Forbes. Særlig mer symbolsk er det vel knapt mulig å gjøre det.

Femtidobling

Det må derfor nevnes at suksessforklaringen kommer fra en investor som eier omtrent 20 prosent av aksjene i selskapet.

Aksjer som etter opppkjøpet skal være verdt over tre milliarder dollar, en femtidobling av selskapets opprinnelige investering på 60 millioner dollar, skriver TechCrunch.

I disse NSA-tider er det alltid en fordel å kunne sette produktet sitt i et skinn av anti-autoritær idealisme.

Uansett står applikasjonen i sterk kontrast til Facebook, som støtt og stadig høster kritikk for å samle, og selge informasjon om sine brukere.

Mange har uttrykt bekymring for at den enkle og personvern-vennlige tjenesten nå forsvinner inn i Facebook-universet. Flere har truet med å slette tjenesten.

Facebook har imidlertid forsikret om at WhatsApp skal fortsette som en enkeltstående tjeneste, og forbli annonsefri.

Les også: Her er søkemotorene som gir deg andre treff og bevarer anonymiteten din

Spartansk

Noe av det som gjør WhatsApp spesielt er gründernes nesten spartanske tilnærming til produktutvikling.

Mens de andre superstjernene i software-verdenen søkte oppmerksomhet, har Jan og Brian skydd rampelyset. De unngikk til og med å henge et skilt med selskapsnavnet på kontorbygging, fordi de syntes det virket selvsentrert, forteller Goetz.

De to jobbet i stedet beinhardt for å lage en enkel, ren og rask meldingstjeneste, med minimalt med nedetid og lav forsinkelse. Investoren sier at WhatsApp har gjort for meldinger det Skype gjorde for samtaler.

Selvfølgelig er en vel så viktig suksessforklaring at WhatsApp traff blink akkurat da behovet og teknologien for direktemeldinger på smarttelefoner var modent.

Også i Norge har direktemeldingsbruken økt drastisk de siste årene, fra 3 til 23 prosent andel av brukere som daglig sender direktemeldinger (tall fra Post og-teletilsynet). WhatsApp deler på de store markedsandelene sammen med Facebooks Messenger og Apples iMessage.

Etter oppkjøpet spurte Forbes om Koum nå kunne tenke seg å sette opp et skilt utenfor WhatsApp-kontoret.

– Jeg kan ikke se noen grunn til det. Vi vet alle hvor vi jobber.

Fire tall

Investoren skriver at fire tall er årsaken til at WhatsApp nå har blitt Facebooks dyreste oppkjøp.

450 – Antallet aktive brukere, ganger én million. Det nummeret har WhatsApp nådd raskere enn noe annet IT-selskap. Til sammenligning har Twitter om lag 200 millioner brukere.

32 – Antallet utviklere som jobber i WhatsApp. Det betyr at hver utvikler støtter 14 millioner brukere, og opprettholder en oppetid på 99,9 prosent. Det sier seg selv at det er kosteffektivt.

1 – Prisen i dollar brukere betaler for tjenesten, etter ett års gratis bruk. Den enkle betalingsmetoden, som går mot vanlig markedstenkning, og ikke krever at informasjon om oss blir laget, mener Goetz er en av de alle viktigste suksessfaktorene.

0 – Markedsføringsbudsjettet. Ingen penger brukes på å tiltrekke seg brukere, likevel har selskapet knyttet et sterkt emosjonelt bånd til brukerne, mener Goetz. Tjenesten er spredt med jungeltelegrafen, og veksten kommer av fornøyde kunder som anbefaler den til venner.

Bildene i saken er publisert under en Creative Commons-lisens.

Les også:

Bør bedriften din være på Google+?  

Her er operativsystemene som skal utfordre Android

Nå kan bedrifter ringe direkte fra Lync