MOTOR

Maskinen gir beskjed om bildekkene er slitte

Skanner dekkene automatisk.

KJør her: produktsjef i Nokian Dekk AS, Kjetil Røssel peker på de to skannerne bilistene kjører over når de forlater parkeringshuset. De som vil kan får tilsendt en rapport om dildekkenes tilstand.
KJør her: produktsjef i Nokian Dekk AS, Kjetil Røssel peker på de to skannerne bilistene kjører over når de forlater parkeringshuset. De som vil kan får tilsendt en rapport om dildekkenes tilstand. Foto: Odd R. Valmot
1. juni 2018 - 19:00

I et parkeringshus i Vika i Oslo finnes det nå en egen dekksensor. Alle som kjører ut av parkeringshuset kan få en tilstandsrapport på hvert av dekkene tilsendt hvis de registrerer seg med telefonnummer og bilnummer.

Det er finske Nokian som har utviklet systemet som er gratis å bruke. Systemet består av to brede laserskannere som tar bilder av hvert hjulpar når bilen kjører over.

Hver av skannerne måler 300.000 punkter for hvert dekk over 15 cm langs dekkets kjørebane. Så kalkulerer programvaren dybdeprofilen på alle de fire dekkene og lager en rapport som beskriver slitasjen for hvert av dekkene.

Samtidig tar systemet et bilde av bilnummeret slik at det kan verifiseres. For når man vil ha tak i rapporten slår man inn mobilnummer og bilnummer.

– Dekk er noe folk må ha på bilen, men ikke noe de fleste er veldig opptatt av. Derfor kan det være smart å få en tilstandsrapport av og til, sier produktsjef i Nokian Dekk AS, Kjetil Røssel.

En av fire har kjørt en sommer med vinterdekk

25 prosent av alle bilister har kjørt en sommer med piggfrie vinterdekk, forteller Røssel. Han sier mange ikke er klar over at det kan gi 50 prosent lengre bremsestrekning på våt asfalt.

Skanner hjulene: Skannerne sitter beskyttet i en solid stålkonstruksjon. <i>Foto:  Odd R. Valmot</i>
Skanner hjulene: Skannerne sitter beskyttet i en solid stålkonstruksjon. Foto:  Odd R. Valmot

– Folk er heller ikke alltid klar over at dekkene er nedslitt selv om de plikter å følge med på det. Kommer mønsterdybden under 3 millimeter forringes veigrepet og under 1,6 millimeter på sommerdekk og 3 millimeter på vinterdekk er dekkene rett og slett forbudt å kjøre med. Er mønsterdybden under 3 millimeter sommerdekk og 4 millimeter på vinterdekk følger det med en anbefaling om å bytte, sier Røssel.

Om mønsterdybden er under de lovlige grensene vil bilføreren få en oppringning fra en Vianor-butikk som eies av Nokian.

Kjør her: produktsjef i Nokian Dekk AS, Kjetil Røssel peker på de to skannerne bilistene kjører over når de forlater parkeringshuset. De som vil kan får tilsendt en rapport om dildekkenes tilstand. <i>Foto:  Odd R. Valmot</i>
Kjør her: produktsjef i Nokian Dekk AS, Kjetil Røssel peker på de to skannerne bilistene kjører over når de forlater parkeringshuset. De som vil kan får tilsendt en rapport om dildekkenes tilstand. Foto:  Odd R. Valmot

– Der kan de kjøpe alle slags merker, men vi ønsker jo at de velger oss, sier Røssel.

Han forteller at dataene gir informasjon over hvordan det står til med norske bildekk og det er verdifull informasjon. Informasjonen om de som registrerer seg lagres i 14 dager og så slettes den.

Ved utgangen

Nokian ønsker å montere slike dekkskannerne i parkeringshus over hele landet etter avtale med eierne, men Røssel tror det kommer til å ta tid.

Gjøres klart for bilisten: Ved å klikke på rapporten for hert hjul ser man tilstanden. Til høyre gjøres det klart hvor lite mønster man som griper veien ved ulike hastigheter og mønsterdybder. Nokian anbefaler å skifte dekk når det er mindre enn 4 mm slitedybde, men rapportene fremover kommer til å tilpasse seg norske anbefalinger om 3 mm. <i>Foto:  Nokian</i>
Gjøres klart for bilisten: Ved å klikke på rapporten for hert hjul ser man tilstanden. Til høyre gjøres det klart hvor lite mønster man som griper veien ved ulike hastigheter og mønsterdybder. Nokian anbefaler å skifte dekk når det er mindre enn 4 mm slitedybde, men rapportene fremover kommer til å tilpasse seg norske anbefalinger om 3 mm. Foto:  Nokian

De har jobbet i månedsvis for å plassert ut den første i Oslo.

Skannerne vil bli montert ved utkjøringen slik at de skal virke året rundt. Om vinteren kan sporene være fylt med snø og da kan ikke mønsterdybden måles. Etter en stund i parkeringshuset er snøen smeltet bort.

– Vi jobber med å bygge opp en database over alle typer dekk og mønstre. Ikke minst for at systemet må kunne skille godt mellom sommer og vinterdekk. På den måten vil systemet kunne gi stadig mer presis informasjon om dekktilstanden og gi bedre råd til folk. Vi planlegger også å ha en mulighet til å taste inn data direkte på et nettbrett i parkeringshuset til de som ikke ønsker å bruke telefonen sin, sier Røssel.

Bra og ikke bra: Bildene som skannerne fanger inn fra hvert av hjulene blir bearbeidet i en rapport som viser mønsteret og hvor langt dekkslittasjen er kommet. <i>Foto:  Nokian</i>
Bra og ikke bra: Bildene som skannerne fanger inn fra hvert av hjulene blir bearbeidet i en rapport som viser mønsteret og hvor langt dekkslittasjen er kommet. Foto:  Nokian

Det er vel ingen tvil om at Nokian har en kommersiell interesse av å tilby en slik gratistjeneste selv om de er klar over at en dekkhandel kan gå i retning av konkurrentene.

Bra tiltak

– Det er positivt at folk får sjekket dekkene siden, men det er viktig at personvernet blir ivaretatt, sier konstituert informasjonssjef i NAF, Nils Sødal.

Han mener det er positivt med statistikk over tilstanden til norske bildekk.

– Jeg ser ikke noe galt i at folk blir varslet om dekkene er slitt, men ideelt kunne vi jo ønske at varslet kom fra Veidirektoratet i stedet fra en dekkforhandler, sier Sødal.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.