Britiske OVO Energy har lansert verdens første toveis CHAdeMO-lader for hjemmebruk.
Britiske OVO Energy har lansert verdens første toveis CHAdeMO-lader for hjemmebruk. (Foto: OVO Energy)

V2G for forbrukere

Denne hjemmeladeren kan hente strøm fra elbilen

Hevder elbilister kan gå i null på strøm til kjøring.

Den britiske strømleverandøren OVO har lansert det de hevder er verdens første bidireksjonelle hjemmelader til elbiler. 

Det er en elbillader med støtte for såkalt Vehicle to grid (V2G), som vil si at den kan levere strøm til bilen din, men også sende strøm ut på strømnettet. Selv hevder de at det er den første bredt tilgjengelige V2G-laderen til privatmarkedet.

Den kan lade med inntil fem kilowatt i begge retninger, vil gjøre det mulig å lade mens strømmen er billig, og selge når den er dyr.

Den gjør det dermed mulig for strømkundene å tjene penger på strøm fra elbilbatteriet. Kunden vil få betalt for hver kilowattime som leveres.

«Gratis» strøm

Dette skal gjøre det mulig for bileieren å i praksis ha gratis strøm til elbilen gjennom et år. OVO viser til et regnestykke basert på britiske strømpriser som viser at det lar seg gjøre å gå med et lite overskudd under visse forhold.

Laderen skal gjøres tilgjengelig for testkunder i sommer, og et prøveprosjekt skal vare i to år.  

Laderen benytter CHAdeMO-tilkobling. Den veier 17 kg, og monteres på veggen.
Laderen benytter CHAdeMO-tilkobling. Den veier 17 kg, og monteres på veggen. Foto: OVO Energy

Det er i første omgang eiere av Nissan Leaf og E-NV200 som får delta. Både den nye og den gamle Leaf-utgaven støttes.

OVO-direktør Stephen Fitzpatrick sier ifølge Alphr.com at dette bare er første steget i fremtidens distribuerte energisystem. Det kommer til være være kundefokusert og bygget rundt husholdningene og deres tilkoblede energilagringssystemer.

Dette skal gjøre det enklere å tilpasse strømleveranse til etterspørsel, når det blir større andeler fornybar energi som sol og vind. For eksempel kan elbilbatteriene levere energi når solen har gått ned. 

Bygger på maskinlæringssystem

Det er ikke bare å montere en slik lader og begynne å hanke inn penger fra batteriet. OVO har utviklet et underliggende system kalt VCharge. Dette er en maskinlæringsplattform som samler data fra alle OVOs distribuerte energilagre.

Ved å ha en sentral oversikt, kan strømleverandøren levere og hente strøm etter hvert som behovet melder seg. Dette skal også sørge for at lading blir bedre integrert i nettet, ved at bilene stopper ladingen når den totale belastningen i strømnettet tilsier at det er bedre.

Dette systemet skal også bidra til at elbilbatteriet får lengre levetid, hevder Kotub Uddin, leder for energilagringsforskning hos OVO.

Han mener at batteridegradering kan komme som følge av dårlig energistyring. Avhengig av bruksmønster er det ikke sikkert at det er best for batteriet at det alltid lades helt fullt.

Derfor skal systemet deres studere bruksmønsteret ditt, og automatisk lade batteriet på en slik måte at det er mest mulig skånsomt samtidig som du kan kjøre som du pleier. Kunden skal imidlertid når som helst kunne bestemme at batteriet skal lades helt opp.

Avhengig av CHAdeMO

Det er ikke helt tilfeldig at det bare er Nissan Leaf og E-NV200 som deltar i prosjektet. Inntil videre er det bare biler med CHAdeMO-hurtiglading som støtter toveislading. 

CCS kommer til å få dette, men CHAdeMO tilbyr allerede et «sugerør» inn i batteriet. Teknisk sett kan alle biler med denne typen kontakt og siste versjon av standarden delta.

Det er lignende prosjekter på gang andre steder. I Danmark har Nissan, Enel, Frederiksberg Forsyning og en del andre partnere gått sammen om et V2G-prosjekt kalt Parker Project

Nissan og Enel samarbeider om pilotprosjekter med V2G flere steder i Europa.
Nissan og Enel samarbeider om pilotprosjekter med V2G flere steder i Europa. Bilde: Nissan

Her brukes CHAdeMO-biler og V2G-ladere for å balansere strømnettet. I motsetning til OVOs prosjekt, er ikke hensikten med det danske prosjektet å selge strøm tilbake til nettet.

Balanserer nettet

I stedet settes det inn strøm fra bilene når frekvensen faller under 50 hertz. Dette skjer når produksjonen i nettet er for lav. Det motsatte skjer om produksjonen blir for høy.

Elbilene kan da bidra ved å levere strøm eller å være en last. Dette er et tiltak som har svært kort responstid.

Den danske løsningen er foreløpig ikke tiltenkt privatpersoner, men større flåtekunder.

Begge prosjektene baserer seg på CHAdeMO, som er en teknologi som brukes til hurtiglading. Det vil si at det er likestrøm som benyttes, og at OVOs V2G-lader har en likeretter som mater bilen med likestrøm, og vekselretter likestrøm fra bilens batteri når den skal forsynes ut på nettet.

Statnett har tidligere sagt til Teknisk Ukeblad at løsninger hvor elbilene brukes som aktive komponenter i nettet gjennom V2G-løsninger er prosjekter vi kommer til å se mer av i fremtiden, og at det kommer til å bidra med mer fleksibilitet i nettet.

  • Les flere saker om elbil.

Kommentarer (27)

Kommentarer (27)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå