MOTOR

Denne bilen kan krympe

Elbil krympebil DFKI
Elbil krympebil DFKI Bilde: DFKI
Dag Yngve Dahle
7. mars 2012 - 14:34

HANNOVER: Du tror det ikke før du får se det. Teknisk Ukeblad har nå sett det – på CeBIT-messa i Hannover.

Når sjåføren av denne bilen trykker på en knapp, begynner bilen å trekke seg sammen på trekkspillvis.

LES OGSÅ: Tesla lager M5-konkurrent

MESSE: Dette er bilen som kan trekke seg sammen.

Krymping

Elbilen, som kun har to seter, måler ikke mer enn 2,10 meter fra front til hekk. Men det hindrer ikke sammentrekningen.

Totalt kan bilen krympe en halv meter i lengden.

Dermed kan bilføreren få plass på selv de trangeste parkeringsplasser.

– Vi kan trekke sammen bilen. Hele kupeen går opp, slik at karosseriet kan trekke seg sammen opp til 50 centimeter. Det gjøres ved hjelp av elektriske aktuatorer, sier Roman Szczuka, forsker ved German Research Centre for Artificial Intelligence (DFKI), til Teknisk Ukeblad.

LES OGSÅ: Ladbar Volvo-SUV med 350 hk

MESSE: Bilen sett innenfra - med kontrollpanel på skjermen til høyre. (Foto: Stein Jarle Olsen)

Sidelengs

Bilen er materialiseringen av et forskningsprosjekt i regi av The Robotics Innovation Centre ved DFKI.

Parkeringen gjøres enda enklere ved at hjulene kan svinges mer enn hjul på regulære biler. Slik kan bilføreren kjøre inn til en parkeringsplass og så bevege lede sidelengs inn på parkeringsplassen.

– Vi kan en motor i hvert hjul som gjør at hjulene kan svinges inntil 90 grader. Dette gjør det mulig å parkere sidelengs, sier forskeren.

LES OGSÅ: – Elbilkjøp er fortsatt risikabelt

MESSE: Slik styres hjulene. (Foto: Stein Jarle Olsen)

Biltog

Det er i tillegg mulig å koble eller "dokke" bilene sammen til et elektrisk biltog på veien. Et slikt tog kan bestå av opptil 20 biler.

Elbil krympebil DFKI ladekolonne
Det er i tillegg mulig å koble eller DFKI

Det fiffige her er at alle bilene som utgjør et slikt tog deler all energien som er tilgjengelig, slik at en bil med nesten flatt batteri bli ladet av de andre bilenes batteri.

Bilens rekkevidde på batteriet er 100 kilometer, og makshastigheten er 55 kilometer i timen.

Bilen er en prototype, men forskerne mener at den representerer bilen slik den vil fremstå i fremtida.

LES OGSÅ: Nissans ladebløff: Leaf-kabelen skal ikke brukes

MESSE: Selvkjørende biler er fremtiden, sier Roman Szczuka. (Foto: Stein Jarle Olsen).

Kjører selv

– Dette er en framtidsbil. Vi håper og tror denne teknologien vil bli brukt i biler i fremtida. Det gjelder for eksempel også autopilotfunksjonen, sier Szczuka.

Bilen har nemlig innebygde sensorer som gjør den i stand til å kjøre av seg selv uten å kollidere med andre biler.

Forskerne jobber med smarttelefonstyring, som innebærer at du med telefonen kan fortelle bilen at den skal komme og hente deg.

LES OGSÅ:

Lager ladere for norsk klima

Folk positive til elbiler, men vil ikke ha

Sportsbillegende gjør comeback på strøm

Smått er godt for nye tyske elbiler

Tesla-rekkevidde i elektrisk E-klasse

Laser i hekken på elektrisk A2

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.