Folk flest liker elbilene, men har rekkeviddeangst. Kan flere ladestasjoner gjøre at vi vurderer elbilen som annet enn bil nummer to? (Bilde: Stein Jarle Olsen)

Folk positive til elbiler, men vil ikke ha

52 prosent av de spurte svarer at det er uaktuelt å kjøpe elbil i løpet av de neste to årene.

Les også: – Elbilkjøp er fortsatt risikabelt

Negative i nord

Motstanden er størst i Nord-Norge, ifølge målingen som Sentio har laget for utviklingsselskapet Profero. I Nord-Norge svarer 66 prosent nei på spørsmål om de vurderer elbil som alternativ hvis de skal kjøpe ny bil de neste to årene.

I Oslo og Akershus er det 45 prosent som ikke vurderer elbil som alternativ i det hele tatt, skriver Nationen.

Nissan Leaf: 600 solgte elbiler på tre dager

Bil nummer to

I teorien er folk likevel positive til elbiler. På landsbasis svarer 35 prosent at de kan se for seg elbil som bil nummer to, og 13 prosent kan se for seg elbil som hovedbil i familien.

– Det har vært nærliggende å tenke på elbil som et byfenomen. Vi vil utfordre den tenkningen, sier daglig leder Gisle Bakkeli i Profero.

Les også: Ladbar Volvo-SUV med 350 hk

Rekkeviddeangst

Seniorrådgiver Tom E. Nørbech i Transnova, Samferdselsdepartementets prosjekt for å redusere CO2-utslipp fra transportsektoren, mener at folk har rekkeviddeangst. Derfor er det så mange som ikke vil vurdere å kjøpe elbil, tror han.

Les også: Tesla-rekkevidde i elektrisk E-klasse

I dag finnes det i underkant av 20 hurtigladesteder i Norge. Tallet skal økes med 50 i løpet av kort tid. Hurtigladere er ladestasjoner som lader opp en elbil på 20 minutter.

Les også:

Finansgiganter tror på hurtig batteribytte

Elektrisk harrytur

Lager ladere for norsk klima

Millioner til nye hurtigladere

Aker Brygge blir elbilmekka

Nordens største elbilkonferanse
Få med deg «Nordic EV Summit 2017» tirsdag 7. februar.
Union Scene, Drammen, Norway.