Den nye folkevognbussen koster fra under 500.000 kroner

Leveres til kunder i høst.

Den nye folkevognbussen koster fra under 500.000 kroner
ID.Buzz leveres i både personbil- og varebilutgave. Foto: Volkswagen

Den norske Volkswagen-importøren Harald A. Møller åpner ordrebøkene over helgen og er nå klar med priser på den elektriske gjenfødte folkevognbussen ID.Buzz. 

Nykommeren koster fra 494.200 kroner, ifølge prislisten (PDF). Dette for grunnmodellen uten noen tilvalg. Ønsker man andre lakkfarger, oppgraderte seter og annet, begynner prisen å krype oppover. Rekkevidden angis til 418 kilometer WLTP.

I varebilutgaven ID.Buzz Cargo starter prisen på 452.700 kroner. Denne har tre seter, lasterom på 3,9 kubikkmeter og nyttelast på 630 kilo. Rekkevidden er inntil 423 kilometer WLTP.

Begge varianter av ID.Buzz kan lades med inntil 170 kilowatt. 5 til 80 prosent skal kunne gjøres unna på halvtimen. Batteriet har en kapasitet på 82 kilowattimer, med 77 kilowattimer tilgjengelig.

Les også

Ifølge Møller er personbilvarianten godt utstyrt som standard. Den kommer med navigasjon, ryggekamera, 12 tommers infotainmentskjerm, varme i frontvindu og rattvarme i grunnmodell.

Varebilvarianten kommer med adaptiv fartsholder og gjennomlastingsluke i skilleveggen som standard.

Fem seter

ID.Buzz leveres for øvrig kun med fem seter. Den skal komme med seks og sju seter senere. Det er foreløpig ikke kjent når dette blir tilgjengelig.

Hengerfestet lar deg trekke henger på inntil 1000 kilo. Du kan laste inntil 100 kilo på taket.

Egenvekten på personbilen er 2416 kilo, og totalvekt er 3000 kilo. Det gir en total nyttelast på 584 kilo, eller 116 kilo pr passasjer med fem personer om bord. 

ID.Buzz leveres i både personbil- og varebilutgave.
Varebilutgaven koster fra 453.000 kroner. Foto: Volkswagen

Under 600.000 kroner med utstyr

De fleste vil trolig legge til en del utstyr utover det som kommer som standard. 

En titt på prislisten viser at personbilutgaven vil koste 563.000 kroner dersom du vil ha en metallic lakk (10.200 kr), tilhengerfeste (9690 kr), oppgradert førerassistentpakke (7440 kr), elektrisk bakluke (12.610 kr) og en startpakke som inkluderer blant annet vinterdekk (28.900 kr). Vil du ha bedre seter, må du legge på 31.110 kroner.

De første kundebilene leveres i høst, skriver Møller i pressemeldingen.

Alternativer

ID.Buzz er ikke uten konkurranse. Basert på bagasjeromsvolumet på 1121 liter opp til seteryggen befinner den seg i samme sjikt som Peugeot e-Traveller L2, som har 1356 liter. Den koster fra 504.900 kroner. 

Litt under finner vi Peugeot e-Rifter L2 med 1050 liter bagasjerom, og litt over finner befinner e-Traveller L3 seg, med 2011 liter bagasjerom. Disse koster fra henholdsvis 383.900 kroner og 534.900 kroner, men fås også med Citroen-, Opel- og Toyota-logoer til litt ulike priser.

Et annet alternativt kan være Maxus Euniq 5, som har sju seter som standard. Denne koster fra 400.000 kroner. 

Peugeot e-Traveller 75 kWh.
Peugeot e-Traveller. Foto: Marius Valle
Les også

Les mer om: