De store nettselskapene mener de små overdriver splitte-kostnadene

Kraftselskap-splitting koster 950 millioner, ikke 4,6 milliarder, ifølge ny rapport.

Øyvind LieØyvind LieJournalist
4. mars 2016 - 15:46

Nylig truet 34 små nettselskaper med å melde seg ut av bransjeorganisasjonen Energi Norge hvis den fortsatte å jobbe for et funksjonelt skille mellom alle nett- og kraftselskaper, også de små med færre enn 100.000 kunder.

I debatten har det vært vist til tall fra konsulentselskapet Varde Hartmark, som på vegne av Distriktenes energiforening (Defo) og KS bedrift hadde regnet seg fram til at nåverdien av merkostnadene over en tiårsperiode ved å innføre selskapsmessig og funksjonelt skille til 4,6 milliarder kroner.

Motrapport

Trusselen om utmelding førte til at Energi Norge tok en u-sving og kunngjorde at de ikke tar stilling i saken.

Nå har imidlertid Hafslund fått analyseselskapet Thema Consulting til å lage en motrapport.

11 av de største kraftnettselskapene i Norge, som ifølge dem selv har to tredeler av landets nettkunder, presenterer konklusjonene i rapporten i et brev til Stortingets energi- og miljøkomité.

Thema Consulting konkluderer i rapporten med at nåverdien av merkostnaden over en tiårsperiode ved å innføre selskapsmessig og funksjonelt skille kun er ca. 950 millioner kroner, og ikke 4,6 milliarder kroner.

Beskyttet mot høy nettleie

Et funksjonelt skille skal gi økt nøytralitet, ved at sammenblanding av roller ikke blir tillatt. Dermed skal ikke nettselskapene tilgodese sitt eget kraftselskap.

De 11 selskapene mener disse kostnadene for innføring av et funksjonelt skille for alle er «lave i forhold til den beskyttelse et slikt skille gir nettkundene».

– Det har betydelige fordeler for nettkundene å sto overfor nettselskaper som har krav på seg til å behandle dem nøytralt, og at man unngår at de overfører kostnader fra den konkurranseutsatte virksomheten nettvirksomheten. Det å være beskyttet mot å betale en høyere nettleie enn man skal, er viktig for kundene, sier Hafslunds konserndirektør for kommunikasjon og samfunnskontakt, Johan Chr. Hovland til Teknisk Ukeblad.

Les også: Salget av varmepumper har falt i fire år. I fjor snudde det

– Potensielt 19 milliarder

Thema Consulting konkluderer med at selskapsmessig skille bidrar til rendyrking av nettselskapenes rolle og en mer effektiv regulering og økt konkurranse. De anslår nåverdien av en mer effektiv drift til å være minst 4,1 milliarder kroner over ti år, og «potensielt så høyt som 19 milliarder».

Analyseselskapet skriver videre at det i dag er mange selskaper som «i liten grad bidrar til verdiskaping og som gir økte kostnader i nettvirksomheten og lavere avkastning til eierne».

Selskapsmessig og funksjonelt skille vil ifølge analyseselskapet gi «mer effektiv konkurranse og lavere kraftpriser».

Om man kun ser på det funksjonelle skille, der den reelle uenigheten mellom partene ifølge de 11 store selskapene ligger, har Thema Consulting beregnet nåverdien til 535 millioner kroner, mens Varde Hartmarks tall er 3,3 milliarder kroner.

– Kraftig overdrevet

– Tallene Defo og KS Bedrift har fremlagt for Stortingets energi- og miljøkomité har fått en fremtredende plass, og vi har sett at de har vært kraftig overdrevet. Da er det viktig å få fram realistiske tall når komiteen skal avgi sin innstilling i neste uke, sier Hafslunds konserndirektør for kommunikasjon og samfunnskontakt, Johan Chr. Hovland.

Han er i likhet med Thema Consulting veldig uenig med Varde Hartmark-rapporten om en del av forutsetningene.

 – Det er for eksempel ikke slik at man er nødt til å ansette en egen nettdirektør når man får krav om funksjonelt skille. Man har en avdelingsleder i nettavdelingen som da kan få tittelen daglig leder. Det er heller ikke noe krav om omprofilering av selskapene. Man bare sørger for at det gjøres klart om det er nettselskapet eller kraftselskapet som kommuniserer med kundene. Dette bidrar til at kostnadene blir lavere enn det som ble hevdet i Varde Hartmark-rapporten, sier Hovland.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.