Å sette opp en vindpark krever håndtering av store dimensjoner. Her løfter en heisekran en del av tårnet til en vindturbin i Raggovidda vindpark eiet av Varanger Kraft. Illustrasjonsbilde. (Bilde: Bjarne Riesto)

VINDKRAFT PÅ FOSEN

Vindkraftutbyggerne skal bruke 1-2 milliarder hos bedrifter i Midt-Norge

Forrige uke kom nyheten om at Statkraft og partnere investerer 11 milliarder i seks vindparker i Midt-Norge.

Investeringen er en av de aller største investeringene som er gjort i norsk fastlandsindustri noensinne, i en og samme beslutning.

Ifølge Statkrafts anslag vil mellom 10-20 prosent av investeringsbeløpet drysse over næringslivet i Midt-Norge gjennom ulike kontrakter som lokale og regionale aktører kan legge inn anbud på.

1-2 milliarder

– Vi anslår at en til to milliarder kroner vil være beløpet som kan tilfalle lokale og regionale aktører, gjennom oppdrag som de kan være med å konkurrere om, sier Torbjørn Steen til Teknisk Ukeblad.

I listen nederst i saken oppsummerer Vestas de ulike oppgavene de kommer til å trenge hjelp til å gjennomføre når de starter byggingen av det som blir Europas største vindpark på land. 

Allerede i løpet av kort tid blir den første kontrakten tildelt, i det som blir Europas største vindkraftutbygging på land.

Første veiutbygging etter påske

– Vi tildeler den første kontrakten nå i mars, om bygging av adkomstveien til Roan vindpark. Den starter vi å bygge rett etter påske, opplyser Steen. 

I den mest arbeidsintensive delen av vindkraftutbyggingen, i 2018 og 2019, vil totalt 600 mann være i sving samtidig, anslår Statkraft. I 2020 skal alle seks vindparkene stå klare.

Effektiv verdikjede

Alle deler av produksjonen av de 278 vindturbinene vil etter all sannsynlighet foregå utenfor Norge. 

Vestas har fabrikker flere steder i Europa, USA, Asia og Danmark, men det er foreløpig ikke bestemt hvor vindturbinene skal produseres.

– Vi jobber med å finne den mest effektive verdikjeden for produksjonen av disse vindturbinene, sier kommunikasjonssjef i Vestas, Kresten Ørnbjerg Christensen til Teknisk Ukeblad.

La ned Norges-produksjonen

Inntil få år siden produserte Vestas vindmølle-deler også i Norge. Fabrikken Vestas Casting i Kristiansand ble imidlertid nedlagt og solgt for en krone til tyske VTC Partners GmbH, som følge av sviktende ordretilgang for den tidligere turbin-giganten.

I Kristiansand ble det støpt komponenter, som nav og bunnrammer, til samme typen turbiner som nå skal settes opp på Fosen. 

Fosen-ordren er danske Vestas aller største ordre noensinne. 

– Det er en fantastisk ordre. Det er gledelig at det nå satses i Norge, sier tidligere direktør i Vestas Casting, Rigmor Fardal, til Teknisk Ukeblad.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Rotorbladene til de 278 Vestas-turbinene får et vingespenn, eller rotordiameter, på 117 meter. Illustrasjonsbildet viser rotorblader som venter på å bli montert i Raggovidda vindpark i Berlevåg. Illustrasjonsbilde.
Rotorbladene til de 278 Vestas-turbinene får et vingespenn, eller rotordiameter, på 117 meter. Illustrasjonsbildet viser rotorblader som venter på å bli montert i Raggovidda vindpark i Berlevåg. Illustrasjonsbilde. Foto: Bjarne Riesto

Oppgaver kartlagt

Å bygge en vindpark er en omfattende prosess. Å bygge seks, er noe helt annet, sier rådgiver Andreas Thon Aasheim i Norwea. 

– Når du kommer opp i over 1 milliard dollar snakker vi om et megaprosjekt, og da øker naturlig nok kompleksiteten. Veier skal bygges, betongfundamenter skal fraktes med skip til Trøndelag. Mannskap som skal sette dem opp, må ha et sted å bo, og de må ha mat. 

– Vi snakker om et infrastrukturprosjekt av historiske proporsjoner. Her blir det "alle mann i arbeid".

Laget oversikt

Vindturbin-produsenten Vestas har laget en oversikt over alle tjenestene de trenger å få utført i forbindelse med gigantutbyggingen. Oversikten ble laget til den opprinnelige planen, hvor en større del av utbyggingen skulle skje i Snillfjord, men gjelder fortsatt, ifølge Statkraft.

– Denne listen er fortsatt gyldig. Alle disse oppgavene må gjøres av noen, sier Steen.

I tillegg til vindturbiner og trafostasjoner, lyser Statkraft også ut kontrakter for etablering av adkomst og infrastruktur i de seks vindparkene, inkludert veier inne i vindparkområdene.

Oppgavene Vestas trenger hjelp til:

  • Etablering av kaifasiliteter
  • Bygging av lagerfasiliteter i havnene 
  • Etablering av kranfasiliteter
  • Lastbiler for flytting av hovedkran
  • Lastbiler for godstransport mellom havn og de ulike vindparkene
  • Veitransport-operatører
  • Maskinverksted
  • Bil-, lastebil- og dekkskifteverksted
  • Leie av 4WD-biler og trailere
  • Leie av kontorfasiliteter
  • Leie av mannskaps-fasiliteter
  • Leie av entreprenør-materiell

Listen fortsetter under bildet. 

Statkraft regner med at totalt 600 mann vil være i arbeid i den mest intensive anleggsfasen. Her skyver to menn et tårn på plass i Raggovidda vindpark.
Statkraft regner med at totalt 600 mann vil være i arbeid i den mest intensive anleggsfasen. Her skyver to menn et tårn på plass i Raggovidda vindpark. Foto: Bjarne Riesto

 Vestas trenger levering av:

  • Diesel og rent vann i tanker
  • Verktøy- og forbruksmaterialer
  • Kabler og  kabelstiger
  • Teltløsning for preparering av naceller (toppen av vindturbinen)
  • Levering og oppsetting av stillas for preparering av naceller og nav (hvor rotorbladene er festet)
  • Leie av hjullastere, teleskop-lastere, lift og lastebilkraner, på site og havner
  • Avfallshåndtering
  • Bortfrakting av avfallsvann
  • Kontorpersonale
  • Rengjøringspersonale for kontorer og mannskapsfasiliteter
  • Personale til rengjøring av hovedkomponenter i lagere
  • Sikkerhetspersonell

Behov i Camp Vestas:

  • Levering av kost og losji til 60-150 personer
  • Levering av fritidsaktiviteter for tilsvarende antall
  • Busstransport av Vestas-personale mellom hotell og lufthavn, og mellom site og hotell
  • Oppbygging av service-organisasjon
  • Leie av bygninger for service-aktiviteter og lagerfasiliteter
  • Ansettelse av service-teknikere

I tillegg har Statnett begynt å lyse ut oppdrag i forbindelse med kraftlinjene som trengs for å få den nye vindkraftkapasiteten inn på nettet. 

De to 420 kV-linjene er Namsos - Åfjord (Storheia) og Åfjord (Storheia) - Surna (Trollheim).

Få med deg «Nordic EV Summit 2017» den 7. februar 2017.

Kommentarer (8)

Kommentarer (8)