KARRIEREARBEIDSLIV

De sju beste sjefstypene

SJEFSTYPER: Problemløseren gir de ansatte individuell behandling.
SJEFSTYPER: Problemløseren gir de ansatte individuell behandling. Bilde: Sigrid Olsson
Dag Yngve Dahle
16. des. 2008 - 07:01

Sjefens egenskaper avgjør om sykmeldte kommer tilbake i jobb eller ikke, viser en fersk undersøkelse fra Universitetet i Stavanger.

Slik er marerittsjefen

Tillit og ansvar

Verstingene gjør at folk blir syke, mens de gode lederne holder folk i jobb.

– God ledelse kan alene gjøre en stor forskjell og bidra til effektiv tilbakeføring etter sykefravær, sier Randi Wågø Aas, seniorforsker ved International Research Institute of Stavanger, til Dagbladet.

Hvordan er så de gode lederne? Dette er sjefstypene som lykkes best når ansatte sliter:

  • Beskytteren. Verner om de ansatte, hjelper til når det butter og opptrer inkluderende. Stikkordene er medfølelse og vennlighet.
  • Problemløseren. Er profesjonell, løsningsorientert og kreativ. Endrer gjerne de ansattes arbeidsoppgaver og prøver på andre måter å legge til rette for dem.
  • Kontaktskaperen. Satser på å holde god kontakt med de ansatte. Informerer om hva som skjer i bedriften. Er en god lytter.
  • Tillitsskaperen. Tilliten oppnår sjefen ved å være diskret, forutsigbar og imøtekommende. En sentral faktor er trygghet.
  • Anerkjenneren. Aksepterer de ansattes situasjon, og takler det uten fordommer. Viser respekt og har tiltro til dem.
  • Oppmuntreren. Opptrer med positiv innstilling, og satser på å spre glede og entusiasme. Liker å motivere og inspirere, og er tilgjengelig.
  • Ansvarliggjøreren. Er ærlig og direkte, og ikke redd for å sette grenser eller ta konfrontasjoner med de ansatte. Håndterer situasjonen ved å gi de ansatte utfordringer og ansvar for egen situasjon.

Tegnene som betyr sparken

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.