Dette flyfotoet viser Costa Concordia utenfor øya Giglio, og er tatt 26. august i fjor. I september ble skipet rettet opp igjen fra slagsiden. Det skjedde etter over ett års forberedelser. FOTO: REUTERS (Bilde: ALESSANDRO BIANCHI)
Bildet av Costa Concordia er tatt søndag 12. januar, utenfor Giglio havn. Skipet ble halvveis reist opp i september, og bergingen skal fullføres i juni, ifølge italienske myndigheter. 30 massive lufttanker skal bidra i operasjonen med å få den 114.500 tonn tunge fergen av grunn. FOTO: REUTERS (Bilde: MAX ROSSI)
Skadet: Pongtong S13 - den største og første som ble festet på skipet, ble slått delvis av da en kjetting viklet seg fast i begynnelsen av april i år. (Bilde: Giglio News/gCaptain)
Reparert: I midten av mai ble S13-pongtongen igjen festet på Costa Concordia etter reparasjon på fastlandet. (Bilde: Titan-Micoperi)
Støtt: Costa Concordia ble i september i fjor sakte dreiet over og rettet opp. En plattform og foreløpig havbunn ble bygget opp under henne. 30 pongtonger skal få skipet flytende 18.-20. juli i sommer. (Bilde: Reuters/TONY GENTILE)
Costa Concordia heves fra kysten utenfor øya Giglio i Italia. Operasjonen er den dyreste i sitt slag noensinne. (Bilde: Reuters/NTB scanpix)

COSTA CONCORDIA

Dato satt for Costa Concordia-flytting

Midt i den travle ferietida på øya Giglio skal ulykkesskipet fjernes.

Costa Concordia

  • Lengde: 290 meter
  • Bredde: 32,5
  • Passasjerer: 3780
  • Mannskap: 1100
  • Tonnasje: 114.150 bruttotonn
  • Kontrahert: 2004 av Carnival Corporations datter Costa Crosiere
  • Verft: Fincantieri, Sestri Ponente
  • Pris: Ca. 3,4 milliarder kroner
  • Overlevering og dåp: Juni/juli 2006 (Champagneflasken knuste ikke ved første forsøk. Shippingbranjen ble det sett på som et dårlig tegn - et omen, varsel om noe forferdelig som skal skje.)

Det har tatt atskillig lengre tid å få cruiseskipet Costa Concordia på rett kjøl og klar til å flyttes enn tidligere beregnet.

Italienske myndigheter opplyser at skipet skal fjernes mellom 18. og 20. juli.

Sewol-kantringen: «Et pent malt skip, holdt sammen av gaffatape og tyggegummi»

Snudd

Det amerikanske bergingsfirmaet Titan Salvage og italienske Micoperi har dannet et konsortium som har påtatt seg oppgaven med å få skipet rettet opp, flytende og tauet til et anlegg for demolering.

I september i fjor ble skipet sakte men sikkert rettet opp og plassert på en midlertidig plattform på havbunnen. Prislappen hadde da steget for bergingsoppdraget, til hele 799 millioner dollar (over 4,7 milliarder kroner).

Skipet kostet 570 millioner dollar, ca. 3,4 milliarder kroner da det ble bygget i 2006 ved Fincantieris verft i Genova.

Les også: Dette tauet er sterkere enn skuddsikre vester

Flyteelementer

Fram til juli, fortsetter arbeidet med å sveise på pongtonger og forbredede flyting og flytting av fartøyet. 350 ingeniører, teknikere og ulike fagarbdeidere, deriblant 120 dykkere, jobber døgnet rundt.

Arbeidet med å feste pongtonger som først fylles med vann og deretter med luft og holde det flytende, har ikke gått helt problemfritt:

I april ble den største av pongtongene, S13, bendt ut av stilling og slått delvis i stykker av en kjetting. Det måtte tas av og bringes til et verft for reparasjon. Denne hendelsen skal ikke ha forstyrret den endelige planen om å få skipet fjernet i begynnelsen av juli.

I begynnelsen av mai gjensto det å feste 14 pongtonger på styrbord side og fire på babord side av totalt 30 som må til for å gi nok oppdrift.

Les også: Norske skipsutstyrsprodusenter håver inn kontrakter

Ukjent adresse

Det er ennå ikke avgjort hvor skipet skal hugges opp, men det blir ikke langt fra Giglio. Italienske myndigheter er på tå hev og frykter miljøutslipp og vil ikke tillate den skjøre farkosten å bli tauet langt.

Ved Genova er det verft som kan ta skipet inn.

Ubegrunnete og dårlige rykter som neppe kom fra maritim bransje, skulle en stund ha det til at skipet skulle taues hele den lange, værharde og tøffe turen til Af Decoms demoleringsanlegg ved Vats i Rogaland.

Les også: Superbru over Norges dypeste fjord skal tåle en skipskollisjon

Tiltale

Costa Concordia gikk på grunn 13. janauar 2012 rett ved ferieøya Giglio.

32 mennesker døde da skipet la seg over på siden.  Kapteinen, Francesco Schettino, er tiltalt for en rekke forhold, blant annet å ha ført skipet slik at det grunnstøtte, for å ha forårsaket drap, og for å ha forlatt skipet med hjelpeløse passasjerer igjen om bord.

Det var 3206 passasjerer og et mannskap på 1023 om bord da skipet grunnstøtte.

Les også: Denne påhengeren har 557 hestekrefter