Corvus leverer verdens største batteripakke til Havila Kystruten

24,4 MWh blir verdens største til batterier til passasjerskip.

Corvus leverer verdens største batteripakke til Havila Kystruten
Havila Kystruten skal fra 1. januar 2021 trafikkerer Bergen-Kirkenes med fire nye skip, alle med LNG og batterihybrid framdrift. Foto: Havila

Corvus ser på ordren som et viktig skritt på veien mot at store skip kan seile utslippsfritt i norske fjorder.

Hvert av de fire nye kystruteskipene skal ha 6,1 MWh batteripakker. Det er 1,4 MWh mer enn Color Hybrid, som i løpet av året settes i trafikk mellom Sandefjord og Strømstad i Sverige. Det blir da verdens største hybride passasjerskip. Batteripakkene til Color Hybrid produseres i Trondheim av Siemens. 

Corvus har også levert batteripakkene til Hurtigruteskipene MS Roald Amundsen og MS Fridtjof Nansen, som bygges ved Kleven nå. De to ekspedisjonsskipene og et mulig tredje fartøy, har satt av plass til atskillig flere batterier etter hvert, med minst 5 MWh kapasitet.

Bare containerskipet Yara Birkeland som settes i drift i 2020, vil med sine 6,8 MWh ha større batteripakke. Den leveres av sveitsiske Leclanché.

Made in Bergen

Batteriene til Kystruteskipene skal produseres ved Corvus' nye fabrikk i Bergen. De blir transportert til verftene og montert om bord av NES.

Hvert skip får 85 tonn batterier, som fysisk blir plassert i to batterirom i hvert skip - ett på 4x10 og ett på 5x8,5 meter.

Batteriene er luftkjølte med passiv isolering på cellenivå. Det betyr at dersom en celle blir for varm, såkalt «thermal runaway», vil overoppheting ikke spre seg videre og forårsake brann i batteriene.

Selv om batteriene i teorien ikke skal ta fyr, er batterirommene utstyrt med vanntåkeanlegg for brannslukking.

Erfaring og kunskap

Color Hybrid under bygging ved Ulstein verft 2018-2019.  Verdens største hybride skip, 160 meter lang, 27 meter bred, 2000 passasjerer, 500 biler. 4,7 MWh batteripakke fra Siemens + dieselmotorer: 2 x 6L (3,6 MW) og 2 x 8L (4,8 MW) Rolls- Royce B:33:45 L
Batteriskapene er på plass i Color Hybrid ved Ulstein Verft. Siemens produserer batteriene. Foto: Eirik Helland Urke

Det er den elektriske systemintegratoren Norwegian Electric Systems (NES) som har gitt Havila-ordren til Corvus. Salgsdirektør Stein Ruben Larsen i NES sier i en pressemelding at det finnes ikke «one size fits all» inne batterier for skip.

– Vi må optimalisere og finne kompromisser mellom energitetthet, kapasitet, ytelse og levetid for å komme frem til den beste løsningen, sier Larsen.

Han sier videre at pålitelighet og sikkerhet i systemene, samt høy ytelse er hovedgrunnen til å velge Corvus.

– I tillegg har Corvus mye verdifull kunnskap fra tidligere installasjoner, og vi har gode erfaringer fra samarbeid med dem på andre prosjekter, sier Larsen.

Størrelse teller

HAVILA KYSTRUTESKIP

Fire under bygging - to i Tyrkia (Tersan) og to i Spania (Barreras)

Lengde: 125 meter

Bredde: 20 meter

Passasjerer: 700

Framdrift: Hybrid - LNG og batterier (6,1 MWh)

Hurtigruten Kleven Verft MS Roald Amundsen - MF Fridtjof Nansen Ekspedisjonsskip Ekspedisjonscruise
Batterier fra Corvus om bord i MS Roald Amundsen. Her er det plass til totalt 5 MWh, men foreløpig er kun 1,36 MWh på plass. Foto: Tore Stensvold

Corvus er på sin side stolt over å ha fått kontrakt på de største batteripakkene i verden.

– Batteripakken har en kapasitet på 6,1 MWh,  noe som er det doble av kapasiteten på noen tidligere pakke som er installert, sier salgsdirektør Roger Rosvold i Corvus Energy, som har hovedkontor i Bergen og skal starte produksjon i egne lokaler på Midtun i september.

Konsernsjef Geir Bjørkeli i Corvus ser de store batteriene  som starten på noe nytt.

– Dette er et stort steg for cruiseindustrien og vi er ekstremt stolt over å ha mottatt denne ordren. Den viser at vi driver teknologien fremover ved å pushe grenser for bruk av batterier om bord på skip. Batteripakken er den største som noen gang er levert til en båt og vil gjøre at skipene kan gå med nullutslipp inn i fjorder og ECA- områder fem år før tiden, sier Geir Bjørkeli.

LNG og batterier

To av skipene til Havila Kystruten skal bygges ved det tyrkiske verftet Tersan og de to siste bygges ved verftet Barreras  i Spania.

Med lengde på 125 meter og bredde på 20 meter kan skipene ta inntil 700 passasjerer. De skal ha Rolls-Royce LNG-motorer i tillegg til Corvus-batterier for framdrift. De  er også tilrettelagt for framtidas teknologi med hydrogen og brenselsceller.

De hittil største hybride passasjerskipene har trafikkert Danmark-Tyskland (Rødby-Puttgarden) for Scandlines siden 2014.

Fergene har Corvus-batterier, levert og satt i energistyringssystem fra Siemens i Trondheim.

Scandlines driver også to ferger helelektrisk mellom Danmark og Sverige over Helsingør-Helsingborg. Hver av de to fergene, Tyco Brahe og Aurora, har 4 MWh batterier fra PBES, levert av ABB.