NORWEGIAN TECH AWARDS 2019: Corvus Energy AS 

Corvus flyttet ansatte og roboter til Bergen: Leverer batterier til ferger, cruiseskip og offshorerigger

Corvus Energy AS er kandidat 2 til Norwegian Tech Award 2019 innen kategorien Maritim.

En av flere batteripakker om bord i Nesodden-fergen Kongen, som er bygget om fra LNG til batteridrift.
En av flere batteripakker om bord i Nesodden-fergen Kongen, som er bygget om fra LNG til batteridrift. (Foto: Tore Stensvold)

Corvus Energy AS er kandidat 2 til Norwegian Tech Award 2019 innen kategorien Maritim.

Hei, dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg.
Lyst til å lese mer? Få fri tilgang for kun 235,- i måneden.
Bli Ekstra-abonnent »

Norwegian Tech Awards 2019

KANDIDAT NR 2 TIL TU Maritim
Hva: Maritime batterier 

Hvem: Corvus Energy AS

UAVHENGIG VURDERINGDaglig leder i Maritime Battery Forum Andrea Aarset Langli, mener Corvus er en verdig kandidat.

– Corvus har spilt en sentral rolle i å utvikle batterier for maritime applikasjoner. De har vært en pådriver og løftet batteriteknologien fram og utvidet spekteret slik at flere typer fartøy kan bli hel- eller delvis elektriske, sier Aarseth Langli.

Hun mener at ulykken med MF Ytterøyningen 10. oktober ikke kan frata verken Corvus eller andre som utvikler maritime batterier æren for det store skiftet som skjer.

– Hvilken holdning Corvus har til årsak og hendelsen er avgjørende. Så langt jeg kan se er de åpne og deler kunnskap så fort det er tilgjengelig. Dessverre er det slik med ny teknologi, feil kan skje. Det må vi alle lære av, sier Aarseth Langli.

Bergen: Batterideler fraktes på små gummihjul fra én robotcelle til en annen. På Midtun i Bergen har Corvus bygget opp en fabrikk med 13 roboter, operert av bare to personer.

Corvus - åpner batterifabrikk i Bergen 5. september 2019 - total kapasitet opp mot 400 MWh. Intek på Raufoss har levert roboter og utviklet verktøy og automatiseringssystem. 13 roboter i ni celler.
Corvus - åpnet i høst batterifabrikk i Bergen med total kapasitet opp mot 400 MWh.   Foto: Tore Stensvold

Åtte selvstyrte transportkjøretøy (AIV) frakter komponenter i et tilsynelatende uorganisert system. Men det ligger en tanke bak alt.

Slik det også var for to canadiske pionerer i 2009, en batteriekspert fra bilindustrien og en skipsingeniør. Utgangspunktet var bly- og syrebatterier, men de gikk over til litium-ion-batterier.

Norwegian Tech Awards

Teknisk Ukeblad Media deler hvert år ut Norwegian Tech Awards. Vinnerne offentliggjøres og prisen deles ut på Oslo Militære Samfund 19. november.

Det deles ut flere priser:

Norwegian Tech Award: Hovedprisen
Norwegian Tech Award: Building and Construction
Norwegian Tech Award: Maritime
Norwegian Tech Award: Energy
Årets teknologileder
Hedersprisen

Kriterier: Skal representere en god ingeniørmessig løsning eller gjennombrudd på et teknologisk eller samfunnsmessig problem.

Nominerte i TU Maritim

  1.  Blueye Robotics
  2. Corvus
  3. Forsvarsmateriell/BOA Management

Vinnerne kåres av en fagjury bestående av:

Lise Lyngsnes Randeberg, Tekna (juryleder)

Alexandra Bech Gjørv, SINTEF

Morten Dæhlen, UiO

Håkon Haugli, Innovasjon Norge

Trond Markussen, Nito

Anne Borg, NTNU

Anne Kjersti Fahlvik, Forskningsrådet

Knut E. Sunde, Norsk Industri

Mette Vågnes Eriksen, Polyteknisk Forening

Jan Moberg, TU

Norsk-dansk gjennombrudd

Kommersielt gikk det smått og trått. De fikk en kontrakt på batterier til en taubåt for Foss Maritime i USA i 2010, og noen utviklingsoppdrag for et transportselskap, før Eidesvik, Wärtsilä og DNV GL kom på banen og ville teste batterihybrid drift av forsyningsskipet Viking Lady.

I 2012 ble en container med batterier og styringssystem heist om bord og koblet til. Det ble starten på en maritim «Prius»-æra.

Danske Scandlines ble neste store kunde. De demonterte i 2013 en av fem svære dieselmotorer på Prinsesse Benedikte – en av fergene mellom Rødby i Danmark og Puttgarden i Tyskland. Inn kom svære Corvus-batterier og senere har Scandlines bygget om enda flere skip til hybrid drift.

Sju ganger rundt ekvator

I 2013 vant Norled utviklingskontrakten med Statens vegvesen for en elektrisk ferge til Lavik-Oppedal-sambandet med oppstart i 2015. Fergestrekningen med 20 minutter overfart og ni minutter lading, var i overkant lang for datidens batterier. To batteripakker på 500 kWh hver, har imidlertid holdt i over fire år, med noe oppgradering.

Fergen har tilbakelagt en distanse tilsvarende over syv ganger rundt ekvator. Kun på batterier. Suksessen er formidabel. 

Innen 2022 vil 70 norske ferger ha batterier, og enten drives hundre prosent på strøm, eller være hybride.

Flere konkurrenter

Corvus Energy:

  • Ansatte: 170 (110 i Canada, 60 i Norge)
  • Forskning/utvikling og produksjon i Canada
  • Omsetning: 53,2 millioner kroner
  • Årsresultat: 1,1 millioner kroner
  • Markedsandel 2018: Ca. 50% - 100 MWh

2009: Grunnlagt i Vancouver, Canada

2010: Første maritime batterilagringssmodul, AT6500, luftkjølt, lansert.

2011: Første kommersielle leveranse, til hybrid taubåt (Foss Maritime)

2012: Viking Lady (Eidesvik) installerer 68 batterier, hver på 6,5 kWh, totalt 442kWh

2013: Scandlines bygger om to ferger til hybriddrift med 2,6 MWh batteripakker.

  • Leverer til første hybride kraner fra ZPMC
  • Norske BW Group investerer i Corvus

2015: Norsk Hydro kjøper seg inn. Kontor i Bergen opprettes – salg og service.

  • MF Ampere i rute over Sognefjorden. Verdens første elektriske bil- og passasjerferge med 1 MWh
  • Karoline – verdens første hybride fiskebåt
  • Statoil Technology Invest (nå Equinor) kjøper seg inn

2017: Hydro overtar 25,9 prosent av aksjene. Norske investorer med aksjemajoritet.  

2018: Grenland Energy kjøpes opp. Batterispekter utvides – både kraft- og energipakker

2019: Hovedkontor flyttes offisielt fra Vancouver til Bergen. FoU og fabrikasjon i Vancouver.

  • Shell Ventures kjøper seg inn
  • September: Automatisert batterifabrikk åpnes i Bergen.
  • Aida Cruises bestiller verdens største batteripakke – 10 MWh til «AIDAnova»

Corvus var ikke alene om å utvikle maritime batterier. EST Floattech i Nederland startet også opp i 2009, men rettet seg i hovedsak mot yachtmarkedet. Den strategien er endret og nå tar de opp kampen også for større skip.

Nye aktører spretter opp, ikke minst Siemens, som også har lagt sin hovedsatsing på maritime batterier til Norge. Også andre aktører har bygget seg opp og er med på å dekke en økende etterspørsel.

Mellom 2013 og 2017 blir Corvus mer og mer norsk. Norske BW Group investerte i Corvus i 2013, Statoil Technology Invest i 2015 og Norsk Hydro i 2017. Corvus Energy AS i Bergen blir stiftet i 2015 og tyngdepunktet blir flyttet over til Bergen, før hovedkontoret formelt er i Norge fra og med i år.

Forskning og utvikling fortsetter i Vancouver. Fabrikken der skal også moderniseres og dekke markedene i Nord-Amerika og Asia, mens Bergen dekker Europa. 

Batterier til flere bransjer

Markedsdirektør Halvard Hauso startet opp Norges-kontoret i Bergen i 2015. Han har sett at Corvus har gått fra å være nærmest enerådende, til å ha en markedsandel på 60, 50  - og nå rundt 35 prosent. Det tar ikke fra ham nattesøvnen.

Markedet vokser så enormt at det er umulig å ha hegemoni.

– Vår styrke er å ligge i forkant med utvikling. Vi har også et komplett spekter av batterier, fra kraftpakker til subsea og offshorerigger, til energipakker for skip, ferger og store energilagre for cruiseskip, sier Hauso.

Han synes det er hyggelig og velfortjent å være nominert til maritim-prisen til Norwegian Tech Awards.

– Vi er pionerer og definitivt med på å bidra til det grønne skiftet innen maritime næringer, sier Hauso.

Gull i blikket

Han mener det er et viktig poeng at Corvus klarer å skape verdier innen miljøteknologi i Norge, med et stort eksportpotensial. Selskapet har gått fra et par selgere i Bergen i 2015, til 60 ansatte og stor eksportproduksjon i egen fabrikk.

Salgs- og markedsdirektør Halvard Hauso har jobbet i Corvus siden oppstarten i bergen i 2015. Foto: Tore Stensvold

– Vi går for gull, sier Hauso, som begynte i 2015.

Et skår i gleden er riktignok brannen om bord i MF Ytterøyningen 10. oktober og den påfølgende eksplosjonen fredag 11. oktober. Ingen personer ble skadet.

– Det er viktig for alle i bransjen at vi lærer av ulykken. Vi vil være helt åpne med alt vi finner ut og kan dele den kunnskapen, sier Hauso.

Kommentarer (4)

Kommentarer (4)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå