Prosjekter

Bygger E6-tunneler med stor presisjon med egenutviklet laser 

Med egenutviklet laserteknologi kutter entreprenøren ACCIONA både CO2-utslipp og kostnader under byggingen av nye E6 Ranheim-Værnes.

Bjørn Olav AmundsenBjørn Olav Amundsen– Journalist
21. des. 2021 - 12:09

– Laseren vi bruker er like enkel som den er genial. Den er liten, har lav vekt, er enkel å operere og sparer oss for mye tid og kostnader. Samtidig som CO2-utslipp kuttes fordi teknologien sparer oss for unødvendig transport, tunneldriving og arealbeslag. Dette er utvilsomt en banebrytende teknologi som gir store gevinster ved tunneldriving, sier Jacobo Arnanz, anleggsdirektør i ACCIONA i Norge, i en pressemelding.

Det er veiselskapet Nye Veier og deres entreprenør ACCIONA som bygger veien, slik at nye E6 får doble tunnelløp og sammenhengende fire felt mellom Ranheim og Værnes.

Statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) vil vrake skipstunnelen på Stad, men får motstand i Stortinget.
Les også:

Nederlag for Støre: Flertall for fortsatt arbeid med Stad-tunnelen

Forenkler tunneldriving  

Jacobo Arnanz forteller at avvik mellom teoretisk tverrsnitt og faktisk tverrsnitt av tunnel er en av de største utfordringene ved konvensjonell tunneldriving.

Jacobo Arnanz, anleggsdirektør i ACCIONA i Norge.
Jacobo Arnanz, anleggsdirektør i ACCIONA i Norge.

Med ACCIONAs laserteknologi øker presisjonen mellom såkalte designseksjoner og reelle konstruksjonsseksjoner med mer enn 60 % sammenlignet med metoder uten denne kontrollmekanismen. Gevinsten er kutt i både CO2-utslipp og kostnader i forbindelse med byggingen. 

– Laseren lager en sammenhengende kontur av det teoretiske tverrsnittet i sanntid. Den «tegner» med andre ord profilen som tunnelen skal ha på fjellveggen. Slik får maskinoperatørene og tunnelingeniørene en referanse som gjør tunneldrivingen enklere og langt mer nøyaktig, fordi den tillater tettere boremønster og unødvendig pigging, forklarer Arnanz.   

– Laseren bidrar dermed til å redusere sjansene for kostnadsoverskridelser forårsaket av geometriske variasjoner ved bygging av denne typen infrastruktur. Driften av laseren er svært brukervennlig, og kan enkelt opereres av teamet som arbeider i tunnelen. Ingen spesiell opplæring er nødvendig, sier Arnanz.

Troll C er en stor plattform, og Equinor ser ikke for seg å bygge slike i fremtiden. I stedet satser de på subsea tiebacks, altså havbunnsproduksjon som kobles til eksisterende plattformer.
Les også:

Equinor med stor omorganisering

Kutter CO2-utslippene og bevarer natur 

Bevaring av matjord og reduksjon av klimagassutslipp er sentrale prosjektmål i byggeprosessen. Mer nøyaktig tunnelboring betyr at mindre masse må fraktes ut. Det fører til færre transporter ut av tunnelen og dermed lavere dieselforbruk. I tillegg reduseres behovet for areal til deponi. I sum bidrar dermed laseren bidrar til å redusere CO2-utslippene på prosjektet.

– ACCIONA har vært karbonnøytralt selskap siden 2016. Vi er alltid på jakt etter nye og innovative løsninger som kan effektivisere prosesser og gjøre prosjektene mer bærekraftige. Laseren vi bruker i prosjektet er ett av flere eksempler på vellykkede innovasjoner vi har utviklet, testet og som nå brukes for å gjøre anleggsarbeid mer bærekraftig over hele verden, sier Arnanz. 

Bane Nors prosjektsjef, Anne Kathrine Kalager, i Oslo tingrett mandag 6. oktober.
Les også:

Bane Nor krever flere hundre milloner

Til topps i prestisjefylt kåring 

De store fordelene ved laseren har blitt lagt merke til også utenfor ACCIONA. Nylig ble det kjent at laseren stakk av med seieren under utdelingen av den prestisjetunge Leonardo Torres Quevedo National Engineering Innovation Award som gikk av stabelen 30. november. 

– Vi er glade for å ha fått denne anerkjennelsen. Vi investerer milliarder i forskning, teknologi og utvikling gjennom våre egne avdelinger og samarbeider med universiteter og selskaper over hele verden. Det gir resultater vi kan være stolte av, sier Arnanz.

 Overkapasitet, lave marginer og prisvekst på energi og råvarer er Norske Skogs begrunnelse for nedbemanningen.
Les også:

Norske Skog skal nedbemanne med inntil 200 årsverk

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.