INDUSTRI

Britisk polarskip får norsk design. Og det kan bli mer

Skal sikre at britene holder seg i tetposisjon på klima- og havforskning i polare strøk.

Tore StensvoldTore StensvoldJournalist
15. okt. 2015 - 10:09

Det britiske verftet Cammell Laird skal bygge et nytt polarforskningsskip med Rolls-Royce-design UT 851 for Natural Environment Research Council (NERC).

Seks verft ble plukket ut og kvalifisert for å gi bud. Fire av dem samarbeidet med Rolls-Royce på design.

Etter 12 måneders anbudsprosess, er valget nå falt på det tradisjonsrike verftet i Liverpool.

Dyrt fartøy

Cammell Laird fikk kontrakten verdt 200 millioner pund (2,4 milliarder kroner) i konkurranse med blant andre Vard og andre europeiske og asiatiske verft.

Rolls-Royce håper verftet vil velge Rolls-Royce til å levere mer enn bare design.

Rolls-Royce er nå i forhandlinger med verftet om eventuell levering av utstyrspakker, med alt fra hovedmaskineri, ror, propeller, thrustere, DP 2 dynamisk posisjoneringssystem, automasjon- og kontrollsystem, elektriske system til eventuelt annet utstyr.

Les også: Nå hagler det inn med forespørsler om den nye superkrana

"State of the art"

Forskningsfartøyet skal utstyres med det mest moderne utstyret tilgjengelig, både laboratorier, fjernstyrte undervannsroboter (ROV) og annet som er nødvendig for vitenskapelige undersøkelser og forskning på oseanografi, marinøkologi og geofysikk.

Skipet skal supplere de to fartøyene «RRS James Clark Ros»s og «RRS Ernest Shackleton».

Forskningsfartøyet skal være klar for operasjoner i 2019. Verftet regner ned at kontrakten sikrer arbeid til 400 ved verftet og ytterligere 100 ved lokale leverandører nær verftet.

Les også: Fulgte magefølelsen, skiftet baug - og sparte masse drivstoff

Stor dekkskapasitet sørger for plass til forsyninger til britiske forskningsstasjoner. Det er plass til 90 personer om bord, derav 55 til forskere.
Stor dekkskapasitet sørger for plass til forsyninger til britiske forskningsstasjoner. Det er plass til 90 personer om bord, derav 55 til forskere.

Nord og sør

Skipet skal kunne operer både i Arktis og Antarktis og klare seg 60 dager i isen for å samle mest mulig isdata, opplyser NERC i en pressemelding.

Det vil også bringe forsyninger til britenes forskningsstasjoner. Helikopterdekk sikrer at forskere kan sendes ut og fraktes hjem for kortere eller lengre opphold.

Skipet skal driftes av British Antarctic Survey (BAS) og stilles til rådighet for hele det britiske forskersamfunnet.

90 senger

Konseptskissen, utarbeidet av skipsdesignerfirmaet Houlder, viser et 124,9 meter langt, 23,5 meter bredt fartøy på 4400 dødvekttonn.

Det er planlagt 90 sengeplasser, fordelt på et mannskap på 28, 55 forskere og 7 andre.

Skipets transitthastighet skal være 13 knop og fartøyet skal klare 3 knop gjennom 1 meter tykk is.

Les også: Klar med rekordmotor og nytt skipsdesign - nå venter de bare på kundene

Forskningsskipet designes for en transitthastighet på 13 knop.
Forskningsskipet designes for en transitthastighet på 13 knop.

Norske bestillinger

To norske forskningsskip er under bygging. Polarforskningsskipet «Kronprins Haakon» er også designet av Rolls-Royce og bygges i Italia av Fincantieri.

Havforskningsfartøyet «Dr. Fridtjof Nansen» er designet av Skipsteknisk og bygges i Spania av Astilleros Gondan.

Disse seks verftene var med i anbudsrunden:

  • Babcock International Group (Devonport & Rosyth, UK) Design: Technology Services
  • Cammell Laird (UK) Design: Rolls-Royce
  • Hyundai Heavy Industries and Construction (Sør-Korea) Design: Rolls-Royce
  • Sembawang (Singapore) Design: L3 Marine Systems
  • Vard Group (Norge) Design: Rolls-Royce
  • Freire (Spania) Design: Rolls-Royce

Les også: Nå bygges Sjøforsvarets største skip

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.