Maritime batterier

Blir den tredje i Norge: Corvus Energy bygger batterifabrikk i Bergensområdet

Verdens største produsent av batterier for skip utvider.

Et litt eldre væskekjølt batteri (t.v.) og et nytt, luftkjølt batteri på serviceavdelingen til Corvus like ved Flesland flyplass utenfor Bergen.
Et litt eldre væskekjølt batteri (t.v.) og et nytt, luftkjølt batteri på serviceavdelingen til Corvus like ved Flesland flyplass utenfor Bergen. (Foto: Tore Stensvold)

Verdens største produsent av batterier for skip utvider.

Hei, dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg.
Lyst til å lese mer? Få fri tilgang for kun 235,- i måneden.
Bli Ekstra-abonnent »

Corvus Energy bygger egen batterifabrikk i bergensområdet. Den norsk-canadiske batterileverandøren utvikler og tilbyr spesialdesignede batterilagringsløsninger for maritim- og olje- og gassektoren.

– Det er snakk om å øke produksjonskapasiteten. Vi skal bygge en mest mulig helautomatisert produksjonslinje i Norge. Når vi har fått den oppe og gå, vil vi modernisere anlegget i Vancouver etter samme modell, sier konsernsjef Geir Bjørkeli i Corvus Energy til TU.

Corvus skal altså fortsatt ha produksjon og utvikling i Vancouver i Canada.

Størst

Corvus har cirka 60 prosent markedsandel for batterier til skip og offshore. Fra juni 2016 til juni 2018 hadde Corvus levert batteripakker til 76 skip og fem landanlegg med totalt 92 MWh.

– Batterirevolusjonen innenfor maritim sektor er i full gang, og Norge er et sentrum for utviklingen. Når vi kan produsere her, kan vi raskt teste ut og utvikle nye løsninger som kan svare på behovet som kommer de neste årene, sier Bjørkeli.

Corvus ser på en mest mulig automatisert produksjon.

Raufoss-automatisering

Sintef Raufoss har bistått i utviklingen av en automatisert produksjonslinje. Corvus Energy har scannet markedet for mulige leverandører og laget en short-list på tre, som har fått forespørsel.

Konsernsjef Geir Bjørkeli i Corvus Energy på kontoret ved Flesland i Bergen. Foto: Tore Stensvold

– Vi har ikke valgt leverandør ennå, men vil søke å automatisere alt fra utpakking av celler til montering, test og kvalitetskontroll til pakking og skiping, sier Bjørkeli til TU.

Corvus har ikke skrevet kontrakt på leie av lokale for produksjonen.

– Vi vurdere 3-4 ulike lokasjoner. Det blir i hvert fall i Bergensområdet, sier Bjørkeli.

Norske eiere

Corvus Energy ble opprettet i Canada i 2009.

I 2015 ble Norges-kontor med salg, markedsføring og service åpnet. Etter den tid er Statoil (nå Equinor), BW Group og Hydro kommet inn på eiersiden som de største eierene.

Den norske innflytelsen bærer nå frukter. På styremøtet denne uka ble det bestemt å bygge ut i Norge.

Tre i Norge

Når Corvus får sin fabrikk i drift, vil det være tre maritime batteriprodusenter i Norge.

Salgs- og markedsdirektør Halvard Hauso har jobbet i Corvus siden oppstarten i bergen i 2015. Foto: Tore Stensvold

Canadiske PBES, som sprang ut fra Corvus, begynte produksjon i Norge i 2016. Den Trondheims-baserte delen gikk konkurs i mars 2018. Elpro Solutions var underleverandør og største kreditor.

Elpro har fått lisens fra PBES og overtatt produksjonen. Den er flyttet til Elpros Selva-anlegg i Agdenes kommune, ytterst ved Trondheimsfjorden. 

Siemens åpner i løpet av kort tid sin automatiserte batterifabrikk i egne lokaler i Trondheim. Raufoss-bedriften Intek har utviklet og levert 11 robotceller til Simens.

Dobling - oppskalering

Intek er også på short-listen til Corvus.

Ifølge Bjørkeli skal Corvus ha skalerbar produksjon med 200 MWh kapasitet på hver linje.

– Vi begynner med 200 eller 400 MWh, men kan utvide og doble ved behov, sier Bjørkeli.

Han mener det er marked nok for flere seriøse aktører.

– Markedet er voldsom vekst og vi har veldig mange forespørsler. Vårt store fortrinn er en solid base med erfaringsdata. Vi har regnet på tusenvis av operasjonsprofiler for en rekke kunder og mulige prosjekter, sier Bjørkeli til TU. 

Bjørkeli er glad for å ha norske, seriøse, industrielle eiere som vil satse. Equinor, BW Group og Hydro kontrollerer nå rundt 70 prosent av aksjene.

Vestlandsklynge

Næringsklyngen NCE Maritime Clean Tech, der Corvus Energy er partner, bidrar med rådgiving og prosjektutvikling i planleggingsfasen. Initiativet Invest in Bergen bistår også i etableringen.

Hordaland Fylkeskommune bidrar med 500.000  kroner til et prosjekt som blant annet skal identifisere potensielle lokasjoner for produksjonen i Bergensområdet.  Dette området er valgt på grunn av regionens sterke maritime klynge og nærheten til selskapet sine kunder og hovedmarkeder.

Daglig leder i NCE Maritime Cleantech, Hege Økland, sier at fabrikken og satsingen til Corvus vil bidra til å styrke klyngen som global hub innenfor maritim miljøteknologi.

– Med en batterifabrikk i Bergensområdet får industrien nær tilgang til kjerneprodukt som er avgjørende for at skipsfarten skal bli mer miljøvennlig og mer lønnsom for rederne, sier Økland i en pressemelding.

FoU nær markedet

I forbindelse med den nye fabrikken ser Corvus Energy også på å etablere et FoU-miljø innen batteriteknologi i Norge og i Canada.

Ampere på vei mot Lavik på nordsiden av Sognefjorden. Siden 2015 har hun seilt like langt som 5 ganger rundt ekvator. Bilde: Tore Stensvold

– Det vil være naturlig for oss å koble våre miljø opp mot andre relevante FoU-miljøer. Slik kan vi styrke samarbeidet mellom industriaktører og forskingsinstitusjonene, noe som vil være nyttig for begge parter, sier Bjørkeli.

Corvus Energy fikk et skikkelig gjennombrudd med leveransen på 1 MWh batteripakke til verdens første elektriske ferje MF «Ampere», som nå har tilbakelagt en distanse tilsvarende fem ganger rundt ekvator.

Corvus har nylig levert batteripakkene til et av verdens største konstruksjonsfartøy «North Sea Giant».

Røde tall

Oppbyggingen av Corvus Energy har så lang ikke gitt store overskudd til eierne.

– Vi har sett røde tall hittil, men håper å gå «break even» i 2018. Vi har solide eiere som er villig til å gå inn med mer kapital for videre utvikling, sier Bjørkeli.

Omsetningen i 2017 var på cirka 90 millioner kroner (14 canadiske dollar). For 2018 regner Bjørkeli med at de kommer opp i 400 millioner kroner.

Et marked i eksponentiell vekst

I januar opplyste Maritime Battery Forum at veksten er eksponentiell. Fordelt ut over fire år, var veksten fram til 1. januar 2018 på 30 prosent.

Ved årsskiftet var 203 skip i det sivile, kommersielle markedet installert batteripakker som hel eller delvis erstatning for fossilt drivstoff.

To aktører dominerte markedet: Corvus og PBES.

Corvus Energy solgte i fjor batteripakker med til sammen 50 MWh kapasitet til 50 fartøyer. Året før, i 2016, var deres totale salg på 5,5 MWh.

Den nest største aktøren i markedet, Plan B Energy Storage (PBES), leverte totalt 15,3 MWh fordelt på rundt 20 systemer i 2017. I januar var ordrebeholdningen på 11 kontrakter med totalt 9 MWh.

Etter konkursen i PBES Norway, er det uvisst hvordan salget har gått.

Ellers er nederlandske EST Floattech og Siemens i ferd med å bli synlige i ordrestatistikken.

Kommentarer (0)

Kommentarer (0)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå