INDUSTRI

Bilindustrien skriker etter aluminium: Hydro klarer ikke å levere nok

Da finanskrisen herjet, satte konkurrentene på bremsene for sin forskning.

Tore StensvoldTore StensvoldJournalist
29. apr. 2015 - 14:19

– Vi ga bånn gass. Forskning og utviklig ble høyere prioritert. Det ser vi resultatene av nå, sier konsernsjef Svein Richard Brandtzæg i Hydro til Teknisk Ukeblad.

Forskningen har gitt resultater på flere områder. På Karmøy skal Hydro bygge et pilotanlegg for framstilling av aluminium med langt lavere energibruk, den såkalte Hal4e-teknologien.

Firedobler

I Tyskland går produksjonen av en ny legering for bilindustrien for fulle mugger. Etterspørselen er større enn Hydro klarer å dekke.

– Vi satset på utvikling av en aluminiumslegering som gjør bilprodusenten i stand til å produsere sidepaneler i ett stykke. Nå bygger vi ut og firedobler produksjonskapasiteten ved valseverkene i Tyskland, sier Brandtzæg.

Bilindustrien vil ha letter biler. Hydro har bidratt til å slanke Range Rover Sport med 925 kilo fra 2010 til 2014.

I USA er Ford i gang med å erstatte stål med aluminium i den populære Ford F 150-modellen. Fra 2014 til 2015 er modellen slanket med 317 kilo.

Les om bedriften som trosser oljenedgangen: Har tidoblet ordreboka

Rekordresultat

Hydro presenterte i dag et rekordartet resultat for årets første tre måneder med et overskudd på 3,2 milliarder kroner før finansposter og skatt.  Det er opp fra 2,8 milliarder kroner i fjerde kvart i fjor. Omsetningen var på  23,2 milliarder kroner, opp fra 21,6 siste kvartal i fjor.

Brandtzæg ser ikke så mange skjær i sjøen framover. Noe usikkerhet er det rundt produksjonskapasiteten i Kina og eventuelt dumping av priser for å øke deres eksport. Hydro ser imidlertid fortsatt vekst i verdens etterspørsel etter aluminium.

Brandtzæg tror det europeiske markedet vil etterspørre mer og mer aluminium til bygningsindustrien.

– Bygninger står for 40 prosent av energibruken i Europa. Skal den ned, er aluminium en del av løsningen. I USA er det allerede skjedd en dreining, sier han.

Les også: Flere nye fjorder kan få batteriferger

Spesialbygde vogner suger opp den ferdige aluminiumen fra elektrolysecellene og frakter til støperiet..
Spesialbygde vogner suger opp den ferdige aluminiumen fra elektrolysecellene og frakter til støperiet..

Pilot-støtte

Planen for pilotprosjektet med 60 elektrolyseceller med Hal4e-teknologien på Karmøy går framover. Enova-støtten på 1,55 milliarder kroner til det langt mer energi- og miljøvennlige framstillingsteknologien er godkjent av EØS-organet ESA.

Multiconsult er hyret innfor prosjektering av rivningsarbeid, ny elektrolysehall, likerettere og transformatorstasjoner, kraftdistribusjon, infrastruktur og hjelpesystemer.

Hydros styre har godtatt en investering på 3,9 milliarder kroner, inkludert Enova-støtten. Energikontraktene mangler fortsatt.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Schneider Electric
Schneider Electric lanserer ny elbillader
Schneider Electric lanserer ny elbillader

– I løpet av 2016 vil vi ta endelig beslutning om å sette i gang bygging. Vi trenger årlig 1 TWh, men vi er ikke i mål med de langsiktige kraftkontraktene, sier Brandtzæg.

Les også: Verdens største jetmotor får 3D-printet komponent

Patentert sortering

Hydro har også sikret seg en patentert teknologi for sortering av aluminiumsskrap. Brandtzæg vil ikke si hvor mye Hydro har betalt for WMR Recycling GmbH (WMR) i Dormagen, Tyskland, men lovpriser teknologien.

– Det er verdens mest avanserte teknologi, blant annet basert på røntgen, for å sortere skapet. Det gjør at vi får mer og bedre kvalitet på aluminiumen vi sorterer, sier Brandtzæg.

Anlegget i Dormagen sorterer 36.000 tonn forbrukerskrap årlig. Det leveres nå til Hydros produksjonsanlegg for resirkulert aluminium i Europa. Hydros nye anlegg for resirkulering av drikkebokser, som planlegges i Neuss, rett i nærheten av Dormagen, vil benytte flere av teknologielementene som WMR-anlegget bygger på.

– Vi vil ta i bruk teknologien på våre to resirkuleringsanlegg i USA og våre seks i Europa. Når vi vet at det kreves kun 5 % av energien å smelte om resirkulert aluminium, er økt bruk av skrapaluminium viktig for oss i vårt mål om å bli klimanøytral i 2020, sier Brandtzæg.

Les også: Kremen av norsk forsvarsindustri og båtbygging har gått sammen. Dette er resultatet

Hydro-sjef Svein Richard Brandtzæg la onsdag fram tall for første kvartal 2015: Rekordresultat på 3,2 milliarder kroner.
Hydro-sjef Svein Richard Brandtzæg la onsdag fram tall for første kvartal 2015: Rekordresultat på 3,2 milliarder kroner.

Gjenbruk

Han sier at resirkulering av aluminium blir viktigere i framtida. 75 prosent av all primæraluminium produsert, er fortsatt ute i markedet.

In 2014 resirkulerte Hydro nærmere 1.1 million tonn aluminium, og spilte derfor en betydelig rolle i den globale resirkuleringsindustrien.

I HAL4e skal Hydro presse grensen for energiforbruk ned til 12,3 kilowattimer per kilo produsert aluminium (kWh/kilo), samtidig som produktiviteten ved cellen holdes på et veldig høyt nivå. 

Teknologien er utviklet og testes i Årdal.

Karmøy-start 2017

I det planlagte pilotanlegget på Karmøy vil produksjonskapasiteten bli om lag 75.000 tonn aluminium. Til sammenligning produseres det i dag 190.000 tonn på anlegget. Går alt etter planen, kan piloten for HAL4e-teknologien være på plass i 2017.

Hydro vil også teste en versjon av teknologien, hvor målet er å komme helt ned til 11,5 kWh/kg.

I dag ligger verdensgjennomsnittet i overkant av 14 kilowattimer per kilo produsert, med en strømtetthet, og dermed produktivitet, som er mye lavere enn den som Hydro jobber med å realisere. CO2-utslippene skal samtidig ned til omtrent 1,5 tonn per tonn aluminium.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.