TÅRNSENTER

Avinor planlegger ny tårnløsning for lufthavner

Innfører fjernstyring av tårntjenestene ved norske flyplasser.

Avinor innfører fjernstyring av tårntjenestene ved norske flyplasser.
Avinor innfører fjernstyring av tårntjenestene ved norske flyplasser. (Bilde: Eva Rose Furumyr)

Innfører fjernstyring av tårntjenestene ved norske flyplasser.

  • Industri

Avinor innfører fjernstyring av tårntjenestene ved norske flyplasser. Ett tårnsenter skal kunne overvåke inn- og utflyging ved inntil 15 lufthavner, og første senter legges til Bodø.

– Satsingen vil gi en sikker og enda mer effektiv drift av lufthavnene. Det legger igjen til rette for at flyselskapene kan opprettholde det gode rutetilbudet på våre mange lufthavner i Norge, sier administrerende direktør Anders Kirsebom i Avinor Flysikring.

Avinors konsernstyre besluttet fredag at tårnsenteret for de første 15 tårnene legges til Bodø. En forutsetning er at styret i juni gir endelig grønt lys for investeringen. Målet er at senteret skal være klart i løpet av 2017.

Les også: Nå er det klart: Flytoget kjøper åtte togsett fra Spania

Testet

I stedet for å ha et tradisjonelt flytårn hvor personer styrer flytrafikken på stedet, vil Avinor plassere kameraer og sensorer på flyplassene. Så samles tårnpersonell i et større senter, hvor man driver tårntjenesten til flere lufthavner samtidig.

Avinor har testet teknologien ved Værøy helikopterhavn og Røst lufthavn.

– Mange av flytårnene i Norge ble bygd på 60-70-tallet, og er modne for oppussing eller utskifting. Med fjernstyrte tårn unngår Avinor og andre lufthavnoperatører store deler av disse kostnadene. I framtiden venter vi også at én person vil kunne håndtere trafikken på flere lufthavner fra samme posisjon, sier Kirsebom.

Les også: Slik blir Norges nye stridsvogner

Høyt sikkerhetsnivå

Det har vært viktig for Avinor å etablere det første tårnsenteret ved en lufthavn og på et sted hvor konsernet allerede har stor tilstedeværelse, opplyser Avinor i en pressemelding.

Avinors kontrollsentral ligger i Bodø.

Tårnsenteret vil bli planlagt for å kunne håndtere tårntjenesten ved opp til 15 lufthavner, i all hovedsak lufthavner i Nord-Norge med lokal flygeinformasjonstjeneste (AFIS).

Hvilke lufthavner som først vil få fjernstyrt tårn, vil bli besluttet i løpet av våren.

Avinor gjennomfører omfattende sikkerhetsanalyser av systemer og arbeidsmetoder, og etablering av fjernstyring forutsetter en aksept hos Luftfartstilsynet.

Les også:

For fem måneder siden endte det katastrofalt. Nå bygger selskapet et gigantfly

I fjor havarerte motoren under bakketesting - nå har flyet tatt jomfruferden

Snart blir bagasjesystemet på Gardermoen enda mer avansert  

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå