INDUSTRI

Åpner forskningssenter for å doble elbil-rekkevidden innen 2020

Bosch' nye batteri blir billigere, lettere og kraftigere enn dagens.

Prototyp: De første prototypene på den nye batteriteknologien er allerede klare.
Prototyp: De første prototypene på den nye batteriteknologien er allerede klare. Bilde: Bosch
Marius ValleMarius ValleJournalist
13. okt. 2015 - 19:00

Bosch har lenge snakket om at de jobber med å lage batterier som skal få elbilene til å gå enda lenger.

For en måned siden ble det klart at de hadde kjøpt et amerikansk selskap som benytter en fast litiumanode og en katode av fast polymerbasert komposittmateriale.

Håpet er at de skal klare å lage et batteri med dobbelt så stor kapasitet som dagens, med en reduksjon i volum på 25 prosent.

Nå har det tyske selskapet åpnet et nytt forskningssenter i Tyskland, og skal bruke 400 millioner euro årlig på utviklingen av slike batterier.

Målet er å lage batterier med dobbel kapasitet innen 2020. Disse batteriene skal også koste vesentlig mindre enn dagens, skriver Bosch i en pressemelding.

Les også: Grafén og DVD-brennere kan gi elbiler som lades på minutter

50 kilowattimer med mindre vekt enn dagens batterier

Slik Bosch ser det, må batterikapasiteten være 50 kilowattimer dersom elbiler skal få større aksept i markedet.

Dagens elbiler ligger på omtrent halvparten. De fleste som eier en elbil uten Tesla-logo vet at det betyr en praktisk kjørelengde på 10 til 15 mil, spesielt i vinterhalvåret.

I utgangspunktet er det ikke et problem å øke kapasiteten, men dette vil gå på bekostning av vekt og plass. En dobling av kapasiteten betyr tross alt at batteripakken må ganges med to.

For eksempel veier batteripakken i Nissan Leaf nærmere omtrent 220 kg, med en kapasitet på 24 kilowattimer. Målet til Bosch er at en batteripakke på 50 kilowattimer ikke skal veie mer enn 190 kg.

Les også: Batteri-tilhenger kan øke elbilens rekkevidde med 500 km

Fast elektrolytt

Nå skal det sies at det knapt går en uke uten at noen mener å ha kommet opp med en revolusjonerende måte å øke kapasiteten eller forbedre andre aspekter ved litiumionebatterier.

Bosch legger håpet sitt i det amerkanske selskapet de nylig kjøpte, Seeo i Palo Alto i California.

Seeos store idé er å kvitte seg helt med, eller redusere mengden av, karbon i anoden. I stedet ønsker de å bruke litium, noe som skal gjøre det mulig å lagre tre ganger så mye energi på samme plass. Slike batterier trenger heller ingen flytende elektrolytt, som brukes i dagens batterier.

Da vi skrev om dette sist kommenterte avdelingsleder og batteriekspert ved Institutt for energiteknikk (IFE), Martin Kirkengen, at dette er innenfor de realistiske scenariene for hva som er mulig.

Han mente at det ville bli spennende å se hva slags ladetider batterier med teknologien får, ettersom fast elektrolytt gjerne har en noe dårligere ledningsevne enn flytende.

Bosch' FoU-leder for batteriteknologi, dr. Thorsten Ochs, sier imidlertid at forskningen ser på akkurat dette, og at de forsøker å forbedre ladetiden også.

– Våre nye batterier bør være i stand til å lades til 75 prosent på mindre enn 15 minutter, sier Ochs i pressemeldingen.

Les også: Tidligere Tesla-ansatt har laget karbon-elbuss med rekordrekkevidde

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.