Den elektriske bussen fra Proterra gikk nylig 415 kilometer på en lading. (Foto: Proterra)

ELEKTRISKE BUSSER

Tidligere Tesla-ansatt har laget karbon-elbuss med rekordrekkevidde

Kjører 415 kilometer på en enkelt lading.

Mens Norge er ledende på elbilfronten, har vi fremdeles et stykke å gå når det kommer til elektriske busser.

Men nå som tidligere Tesla-ansatt Ryan Popple har utviklet en helt ny elektrisk buss med langt bedre rekkevidde enn andre elbusser, kan utfordringene knyttet til elbusser være løst.

–  Dette ser bra ut. Rekkevidden vil gjøre det aktuelt å erstatte dieselbusser med elbusser på lengre ruter enn det hva som er mulig i dag, sier generalsekretær i Norsk elbilforening, Christina Bu.

EU-lov: Dette systemet blir påbudt i alle norske biler

Kun slått av Tesla

I april ble de to første elbussene i Norge satt i trafikk i Stavanger-området. Bussene, som 12 meter lange, har en rekkevidde på 250 kilometer, og en ladetid på fem timer.

Bu er svært positiv til at det nå kommer busser med ennå bedre rekkevidde, men tror en tregere teknologiutvikling på busser enn biler er årsaken til at elbusser ikke er like vanlig å se som elbiler på norske veier.

–  Elbiler har suksess i Norge fordi de uten avgifter er konkurransedyktige på pris. Uten avgiftsfrihet ville de jo kostet mer, for ny teknologi koster penger. Det står i tillegg mer på spill for et busselskap å ta i bruk ny teknologi enn for privatpersoner. Men nå mener blant annet Ruter at teknologien er moden for storskala innfasing, ikke bare noen spredte demostrasjonsprosjekter vi har sett så langt, så nå er det håp også for elbussen her i Norge, sier hun.

Popples nye elbuss har nylig kjørt hele 415 kilometer på en lading i en test. Det er lenger enn de aller fleste elbilene.

Stor oversikt: Stor oversikt: Her er rekkevidden til alle elbilene du kan kjøpe i Norge

Bygget fra scratch

Hemmeligheten bak den økte rekkevidden er ifølge Popple delt.

– Vi har tatt teknologien som benyttes i dyre sportsbiler og plassert den inn i den smarteste formen for fremkomstmiddel vi har, sier Popple til Fast Company.

Akkurat som da Tesla ble laget, har Popple designet elbussen fra bunnen av.

– Det er viktig å gi slipp på eksisterende teknologi og utvikle nye deler heller enn å tilpasse de til nye løsninger, sier han til nettstedet.

Siden elektriske busser fungerer på en helt annen måte enn bensin- og dieseldrevne busser, er det ifølge Popple absolutt ikke noe poeng i å benytte seg av teknologien fra de gamle bussene.

– I elbusser er ikke lenger motoren den tyngste delen av bussen, man kan dermed designe helt nye løsninger, som plasseres helt andre steder i bussen, forklarer han.

Bygges langs motorveier: Kjøreledningen sparer lastebilene for 80-90 prosent drivstoff

Proterra elbuss
Det er kun Tesla som har lenger rekkevidde en elbussen. Proterra

Fjerner rekkeviddeangst

Den nye elbussen er bygget i karbonfiber, og veier dermed langt mindre enn en konvensjonell buss.

Siden bussen ikke er bygget i stål, regner Poppel også med at den vil vare lenger, ved at den ikke utsettes for rust på samme måte som konvensjonelle busser.

Første utgave av bussen kunne bare kjøre i 48 kilometer og ladet på ti minutter. Mens den nye versjonen, som kan kjøre i hele 415 kilometer, er videreutviklet med samme teknologi som Tesla.

Popple understreker dog at rekkevidden på 415 kilometer forutsetter optimal kjøring, og at en buss i daglig drift ikke vil kunne kjøre like langt.

– Vi mener likevel vi har nådd en rekkevidde som fjerner all rekkeviddeangst hos brukerne, sier han til Fast Company.

Ny rapport: Bensinprisene må øke med 50 prosent om man skal få ned utslippene

Forventer storproduksjon

De første bussene i skikkelig drift vil være i gang i California neste år.

Popple har tro på at bussene kan gå inn i masseproduksjon i løpet av noen år.

– Da Tesla startet opp produserte de kun et par biler i uken, i dag produserer de så mye som 100 til 200 biler per dag. Det er ikke uvanlig at teknologiselskaper oppskalerer produksjonen kraftig på kort tid når produktene er ferdig utviklet, sier han til nettstedet.

Les også: Omstridt oppfinner står bak elbil med superbatteri