Avansert: Adm. dir. Mikko Niini i Aker Arctic under slepetanken i islaboratoriet utenfor Helsingfors. (Bilde: Tore Stensvold)

AKER ARCTIC

Aker Arctic får ny eier

 

Myndighetene i Finland fryktet at Aker Arctic og deres patenter og kunnskap skulle forsvinne ut av landet.

Det koreanske konsernet STX har slitt og selger seg ut av europeiske selskaper.

For ett år siden solgte STX hele sin portefølje av norske verft de tidligere kjøpte fra Aker til Fincantieri.

Nå forsvinner siste rest av Aker-tilknytning ut av det koreanske konglomeratet.

Les også: Nye eiere for norske STX-verft

Norsk andel

Statlige  Finnish Industry Investment Ltd.  kjøper STX sine 66,4 prosent. Aker Engineering and Technology, som inngår i Aker Solutions, og ABB Oy i Finland beholder sine eierposter på 16,8 prosent.

Finansminister Jan Vapaavuori sier at myndighetene har en spesiell interesse i av å sikre Aker Arctic og dets kunnskapsbase i Finland.

Aker Arctic er vesentlig for den maritime klyngen i landet og spiller også en rolle i Finlands Arktis-strategi.

Les også: Kongsberg Maritime får finsk konkurrent på dynamisk posisjonering

God investering

- Arktisk shipping er ventet en kraftig økning de nærmeste årene og tiårene. Aker Arctic er en verdensleder på arktisk engineering og konstruksjon av skip og offshorekonstruksjoner for isforhold.  Selskapet kan få en vesentlig del av det voksende markedet. Markedsverdien til Aker Arctic vil stige. Dette er en god investering, sier finansminister Jan Vapaavuori i en pressemelding.

Aker Arctic har utviklet flere typer isbrytere og andre isgående fartøy. I det avanserte laboratoriet utenfor Helsingfors utføres det en rekke modelltestinger. Kapasiteten er til enhver tid sprengt, ifølge administrerende direktør Mikko Niini.

Han er glad for å få en stabil og langsiktig eier.

- Vi har kunder i Amerika, Europa, Russland og Asia, det være seg rederier, verft, oljeselskaper, klasseselskap og myndigheter. Det statlige eierskapet viser at vi er uavhengige og nøytrale, sier Niini.

SØL: Skipet kan beveges sidelengs og samle opp olje i isbealgte farvann.
Det får tre rorpropeller som gir gode manøvreringsegenskaper.

kombinert isbryter og oljevernfartøy for russisk gruppering. Kombinasjonsskipet blir 67 meter langt og 19 meter bredt. I tillegg til ekstreme isbryteregenskaper, utstyres skipet for oljeoppsamling i arktiske strøk. 
Skipet bestilles av de russiske selskapene OAO Sovcomflot og FSUE Rosmorport
- Vi har kunder i Amerika, Europa, Russland og Asia, det være seg rederier, verft, oljeselskaper, klasseselskap og myndigheter. Det statlige eierskapet viser at vi er uavhengige og nøytrale, sier Niini.Siste nyhet: Aker Arctic har utviklet en ny type isbryter med obelisk-form. Skipet kan beveges sidelengs og samle opp olje i isbealgte farvann.Det får tre rorpropeller som gir gode manøvreringsegenskaper.Skipet er under bygging ved Arctech i Helsingfors for ,de russiske selskapene OAO Sovcomflot og FSUE Rosmorport.

Les også:

Bygger verdens største atomisbryter

– Beslutninger i enkeltselskaper kan ramme hele nasjonens kompetanse

Russland skal bygge flere isplattformer i Arktis