Dekket til verdens største plattform av sitt slag på vei til Norge
(Bilde: Eva Sleire/Statoil)

AASTA HANSTEEN PLATTFORMDEKK

Dekket til verdens største plattform av sitt slag på vei til Norge

Mens understellet til verdens største plattform av sitt slag står i Digernessundet, har plattformdekket nå satt kurs fra Sør-Korea til Norge.

Det melder Statoil.

– Aasta Hansteens plattformdekk har startet reisen hjem til Norge. Plattformdekket transporteres hjem av tungtransportfartøyet Dockwise «White Marlin». De skal reise 14 500 nautiske mil fra Ulsan i Sør-Korea til Stord i Norge, skriver Statoil.

Transporten hjem tar anslagsvis to måneder.

Kobles opp i 2018

Statoil skriver videre at mens Gina Krog og Mariner ble bygget i moduler, er Aasta Hansteen bygget som et integrert plattformdekk.

– Plattformdekket veier over 24.000 tonn og er et av de tyngste plattformdekkene Statoil har transportert på flere år, ifølge selskapet.

I Stord skal plattformdekket sammenstilles med skroget. Aasta Hansteen-plattformen skal deretter installeres i Norskehavet for oppkopling i 2018.

– Aasta Hansteen er i rute for planlagt produksjonsoppstart siste kvartal 2018, ifølge Statoil.

Utbyggingen av Hansteen-feltet er på mange vis ekstrem: Det er verdens største såkalte spar-plattform. Spar er en flytende installasjon bestående av et vertikalt sylindrisk skrog som er forankret til havbunnen.

Installasjonen har et konvensjonelt dekk med prosesseringsanlegg.

Gigantprosjekt

Feltet ligger i Norskehavet og er i tillegg på dypt vann: 1300 meters havdyp, 300 kilometer fra land. Utbyggingen utløste også ny gassinfrastruktur med byggingen av rørledningen Polarled.

Statoil er operatør på feltet, og har med seg OMV, Wintershall og ConocoPhillips som partnere.

Aasta Hansteen-prosjektet ble forsinket fra det koreanske verftet Hyundai Heavy Industries, men Statoil mener altså at de skal rekke den nåværende planen for produksjonsstart, siste kvartal i 2018.

For å illustrere hvor digert prosjektet er, kan man se for seg Oslo Plaza som er 117 meter høyt.

Bare understellet på Aasta-plattformen er over 80 meter høyere, på om lag 200 meter. Understellet veier 46.000 tonn og har en diameter på 50 meter.

Kommentarer (0)

Kommentarer (0)