De til sammen 14 skipene skal kunne seile utslippsfritt fra dag én når de er bygget, melder Enova i en pressemelding.
Hydrogen- og ammoniakkskipene får 940 millioner kroner i støtte.
Disse ammoniakk- og hydrogenskipene får støtte:
| Selskap | Fartøystype | Antall fartøy | Tildelt støttebeløp |
| Eidesvik Shipping AS | Forsyningsskip | 1 | 44,6 mill NOK |
| Norbjørn AS | 1 | 117,5 mill NOK
| |
| DOF Group ASA | Forsyningsskip | 2 | 298 mill NOK |
| Aurora offshore AS | Forsyningsskip | 2 | 232,8 mill NOK |
| Grieg Ammonia distribution vessel AS | Bunkring- og distribusjonsfartøy | 1 | 79,9 mill NOK |
| Cruise service AS | Passasjerfartøy | 2 | 171 mill NOK |
Disse elskipene og ladestasjonene får støtte:
| Selskap | Fartøystype | Tildelt støttebeløp |
| Salten Shipping AS | Bulkskip | 46, 6 mill NOK |
| K Sætre Rederi AS | Bulkskip | 79, 9 mill NOK |
| The Fjords DA | Passasjerfartøy | 18 mill NOK |
| Nidarø AS | Bulkskip | 99, 8 mill NOK |
| Nova Sea AS | Arbeidsbåt havbruk | 2, 1 mill NOK |
| Ladeselskap: | Sted: | |
| Plug AS (dedikert for Nidarø AS) | Austvika og Tomma | 34, 3 mill NOK |
– Hydrogen og ammoniakk vil være viktige energibærere i det grønne skiftet, og satsingen på grønn skipsfart er riktig og nødvendig. Det gir arbeidsplasser over hele landet og bidrar til at norsk næringsliv konkurrerer i verdenstoppen, sier klima- og miljøminister Tore O. Sandvik i meldingen.
Delte ut drivstoffstøtte
I november ble det klart at Enova deler ut 777 millioner kroner til hydrogenproduksjon for norsk skipsfart.
– Enova er et viktig verktøy for å nå regjeringens klimamål. Derfor har denne regjeringen nesten tredoblet bevilgningen til Enova fra 3,3 milliarder kroner til 9,2 milliarder kroner siden den tiltrådte, sier Sandvik i meldingen.
– For å få bygd opp denne verdikjeden er det viktig med både tilstrekkelig antall fartøy og produksjon og bunkring av hydrogen og ammoniakk, sier Nils Kristian Nakstad i Enova.
– Vi merker oss at det er flere forsyningsfartøy som får støtte i denne tildelingen. Det passer godt med det kommende klimakravet til offshorefartøy, som må innrettes på en måte som sikrer at fartøyene bygges og får insentiver til å ta i bruk utslippsfrie drivstoff så fort som mulig sier Elise Caspersen, fagansvarlig for maritim i Miljøstiftelsen Zero.

Gamlesjefens prestisjeprosjekt i grus







