Maritim

940 millioner kroner til 14 utslippsfrie skip

Syv ammoniakkskip og to hydrogenskip får Enova-støtte. Elektriske skip og ladeanlegg får også støtte.

Skipet Norbjørn skal frakte post fra Tromsø til Svalbard for Posten Bring
Skipet Norbjørn skal frakte post fra Tromsø til Svalbard for Posten Bring Foto: Norbjørn/Multi Maritime
Arne FenstadArne Fenstad– Journalist
17. des. 2024 - 13:21

De til sammen 14 skipene skal kunne seile utslippsfritt fra dag én når de er bygget, melder Enova i en pressemelding. 

Hydrogen- og ammoniakkskipene får 940 millioner kroner i støtte. 

Disse ammoniakk- og hydrogenskipene får støtte:

SelskapFartøystypeAntall fartøyTildelt støttebeløp
Eidesvik Shipping ASForsyningsskip144,6 mill NOK
Norbjørn AS 1117,5 mill NOK

 

 

DOF Group ASAForsyningsskip2298 mill NOK
Aurora offshore ASForsyningsskip2232,8 mill NOK 
Grieg Ammonia distribution vessel ASBunkring- og distribusjonsfartøy179,9 mill NOK
    
Cruise service ASPassasjerfartøy2  171 mill NOK

Disse elskipene og ladestasjonene får støtte:

SelskapFartøystypeTildelt støttebeløp
Salten Shipping ASBulkskip46, 6 mill NOK
K Sætre Rederi ASBulkskip79, 9 mill NOK
The Fjords DAPassasjerfartøy18 mill NOK
Nidarø ASBulkskip 99, 8 mill NOK 
Nova Sea ASArbeidsbåt havbruk2, 1 mill NOK
Ladeselskap:Sted: 
Plug AS (dedikert for Nidarø AS)Austvika og Tomma34, 3 mill NOK

– Hydrogen og ammoniakk vil være viktige energibærere i det grønne skiftet, og satsingen på grønn skipsfart er riktig og nødvendig. Det gir arbeidsplasser over hele landet og bidrar til at norsk næringsliv konkurrerer i verdenstoppen, sier klima- og miljøminister Tore O. Sandvik i meldingen.

Delte ut drivstoffstøtte

I november ble det klart at Enova deler ut 777 millioner kroner til hydrogenproduksjon for norsk skipsfart. 

– Enova er et viktig verktøy for å nå regjeringens klimamål. Derfor har denne regjeringen nesten tredoblet bevilgningen til Enova fra 3,3 milliarder kroner til 9,2 milliarder kroner siden den tiltrådte, sier Sandvik i meldingen.

– For å få bygd opp denne verdikjeden er det viktig med både tilstrekkelig antall fartøy og produksjon og bunkring av hydrogen og ammoniakk, sier Nils Kristian Nakstad i Enova.

– Vi merker oss at det er flere forsyningsfartøy som får støtte i denne tildelingen. Det passer godt med det kommende klimakravet til offshorefartøy, som må innrettes på en måte som sikrer at fartøyene bygges og får insentiver til å ta i bruk utslippsfrie drivstoff så fort som mulig sier Elise Caspersen, fagansvarlig for maritim i Miljøstiftelsen Zero.

TU besøkte Statkrafts biodiesel-prosjekt på Tofte i 2021, da testanlegget nettopp hadde åpnet.
Kommentar

Gamlesjefens prestisjeprosjekt i grus

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.