I 2022 stanser produksjonen på Statfjord A-plattformen. da skal den tilbake til Stord for å hogges opp av samme verftet som bygget den.
I 2022 stanser produksjonen på Statfjord A-plattformen. da skal den tilbake til Stord for å hogges opp av samme verftet som bygget den. (Bilde: Equinor)

Statfjord A

43 år etter at de leverte plattformen, har verftet fått oppdraget med å hogge den opp

I 2022 stanser produksjonen på oljeplattformen Statfjord A.

I 2022 stanser produksjonen på oljeplattformen Statfjord A etter 43 år, opplyser Equinor. Plattformen er en av de eldste på norsk sokkel.

Opprinnelig skulle den stenges i 1999, men har siden da blitt oppgradert en rekke ganger noe som har forlenget dens levetid, opplyser Equinor.

Men i 2022 er det slutt. Plattformdekket skal da leveres til Kværners verft på Stord, der det ble bygget på 1970-tallet, hvor det skal hogges opp.

Skal gjenvinne 98 prosent

Statfjord A ble bygget ved Kværners verft på Stord. 43 år etter utseilingen til feltet, er det nå klart at plattformdekket returnerer til Stord for å avslutte sitt liv.

Plattformen består av et betongunderstell som står på havbunnen og bærer vekten av plattformdekket. Både betongunderstellet og plattformdekket ble levert av Kværner på 1970-tallet.

Excalibur Marine Contractors, et selskap i Allseas-gruppen, er tildelt kontrakten om å gjennomføre all prosjektering, forberedelse, fjerning og avhending av plattformdekket av Statfjord A-plattformen. Dette inkluderer også de marine operasjonene, inkludert løfting av plattformdekket fra betongunderstellet og transporten til land.

Gjennom dette er Kværner er tildelt en kontrakt for demontering og gjenvinning av dekket til plattformen. Målet er å gjenvinne mer en 98 prosent av materialene til nye formål, opplyser Kværner.

Ved ankomst til Kværners verft på Stord vil plattformdekket bli overført til lekteren Iron Lady før innlasting til gjenvinningsanlegget, som ligger like ved verftets anlegg for bygging av nye plattformer. Kværners arbeid inkluderer klargjøring av kaiområdet for innlasting, assistanse i forbindelse med innlastingen og gjennomføringen av demontering av plattformdekket.

48.000 tonn

Plattformdekket veier hele 48.000 tonn og skal fjernes fra betongbeina i ett enkelt løft av Allseas-fartøyet Pioneering Spirit.

– Fartøyet har gjort en strålende jobb for oss med å installere tre av fire plattformdekk på Johan Sverdrup, nå skal de vise styrken sin i den andre enden av et oljefelts livsløp, sier Peggy Krantz-Underland, direktør for anskaffelser i Equinor.

Fra før har skipet løftet den gamle Yme-plattformen, da den i 2016 endelig ble skrotet, ved hjelp av den spesielle ett løft-teknologien. 

Fartøyet har ennå ikke utført så tunge løft som skal til for å fjerne Statfjord A fra feltet. I dag har fartøyet en løftekapasitet på 48 000 tonn, like mye som plattformdekket på Statfjord A veier.

Løftekapasiteten skal derfor økes før løftet utføres.

En av de eldste på norsk sokkel

Statfjord A er en av de eldste plattformene på norsk sokkel.

Opprinnelig var planen å stenge Statfjord A i 1999, men siden den gang har plattformen fått store oppgraderinger og levetiden er forlenget flere ganger.

Siden oppstart 24. november 1979 har Statfjord-feltet produsert mer enn fem milliarder fat olje og gass til en samlet verdi av over 1 500 milliarder kroner.

De to andre plattformene på feltet, Statfjord B fra 1982 og Statfjord C fra 1985 skal etter planen produsere fram til 2025, minst.

Konsekvensutredning for fjerning av Statfjord A var på offentlig høring høsten 2018 og forberedelser til nedstenging og avslutning har foregått over lengre tid. Neste steg nå er å levere avslutningsplan til myndighetene, opplyser Equinor.

Den vil gi en beskrivelse av foreslått disponeringsløsning og tidspunkt for endelig nedstenging av produksjonen for Statfjord A. I løpet av året planlegger oljeselskapet også å starte permanent plugging av brønner på Statfjord A med plattformens eget boreanlegg.

Kommentarer (8)

Kommentarer (8)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå