luftfart

42 norske offshore-helikoptre kan bli satt på bakken

Et flyforbud kan få store konsekvenser for norsk olje- og gassproduksjon.

To Sikorsky S-92A-helikoptre på Flesland Heliport. Både Bristow og CHC bruker denne typen til å fly offshore.
To Sikorsky S-92A-helikoptre på Flesland Heliport. Både Bristow og CHC bruker denne typen til å fly offshore. Foto: Ole Berg-Rusten/NTB
Harald BrombachHarald Brombach– Journalist
29. jan. 2025 - 11:52

Det 42 Sikorsky S-92A-helikoptrene operatørene Bristow og CHC blant annet bruker til å transportere mannskaper til og fra norsk sokkel, kan få flyforbud i august dersom selskapene ikke dokumenterer at helikoptrenes redningsflåter oppfyller kravene i regelverket. Dette skriver Aftenposten, som også siterer Bergens Tidende.

Et slikt forbud kan få store konsekvenser for norsk olje- og gassproduksjon. 

Ifølge Statens havarikommisjon (SMH) skal de to operatørselskapene ha vært i god tro, siden de hadde fått beskjed fra helikopterprodusenten Sikorsky at helikoptrene var utstyrt i samsvar med regelverket. Men SMH og EUs byrå for flysikkerhet, EASA, mener det ikke dokumentert at redningsflåtene kan utløse slik regelverket krever.

Bakgrunnen for saken er ulykken utenfor Sotra med Bristows redningshelikopter i februar i fjor. Da ble ingen av de to redningsflåtene til helikopteret utløst. 

Både Sikorsky og CHC er ifølge Aftenposten sikre på at saken blir løst før fristen. Bristow svarer ifølge Aftenposten at selskapet avventer endelig avklaring fra EASA og Sikorsky.

Seahawk MH-60R med sonarbøye.
Les også:

Mener Seahawk er den beste ubåtjegeren for Norge

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.