(Bilde: Illustrasjon:NSB)

NSBS NYE FLIRT-TOG

30 prosent raskere tog om tre år

Flirt-togene markerer starten på raskere togreiser.

  • Bygg

 

 

 

Den 7. mai settes de første Flirt-togene i drift på Vestfoldbanen, uten at dette får noen umiddelbar innvirkning på reisetiden. Når nye rutetider innføres 9. juni, spares det ingenting.

Men pendlere på strekningen kan se fram til betydelige tidsbesparelser de kommende tre årene, og i 2015 skal togene gå hele 30 prosent raskere enn i dag mellom Tønsberg og Oslo.

Raskere fra desember 2012

– Flirt-togene vil ikke være fullt implementert før utpå høsten. I mellomtiden vil gamle og nye tog gå om hverandre, og rutene blir da tilpasset tregeste tog, forklarer fagsjef Ulf Erik Bakke i NSBs planavdeling.

Neste ruteendring kommer 9. desember.

– På strekningen Skien–Tønsberg skjer det ikke stort, men mellom Tønsberg og Oslo vil det etter hvert gå merkbart raskere, sier han.

Fra desember planlegger NSB å bruke 81 minutter på samtlige avganger mellom Tønsberg og Oslo. I dag varierer togene med mellom 82 og 90 minutter på strekningen.

Må koordineres

Altså blir dette et lite steg i riktig retning, om NSB får det som de vil. Planen er til vurdering hos Jernbaneverket, som også må koordinere passasjertrafikken med godstog før de istemmer.

– Reisetidsforbedringene med Flirt-togene gjelder først og fremst høyere toppfart på togene. Infrastrukturen vil jo være den samme. Men vi legger også opp til noe kortere stasjonsopphold fordi de nye togene har flere og bredere innganger og lavere gulv. Denne tidsbesparelsen vil først og fremst gi økt punktlighet, sier Bakke.

På samme tidspunkt innføres to nye stopp på strekningen, slik at pendlertogene stopper i Asker, Sandvika, Lysaker og Skøyen uten at total reisetid øker.

Raskere til flyene i 2014

I 2014 gjøres det betydelige ruteendringer som vil forkorte reisetiden til Gardermoen for alle som kommer fra Vestfoldbanen.

– Togene får Eidsvoll som endestasjon, i stedet for Lillehammer. Det reduserer oppholdet på Oslo S fra 13 til tre minutter, slik at reisende til Gardermoen sparer ti minutter. De som skal helt til Lillehammer, må da skifte til et annet tog som går ti minutter senere, sier Bakke.

Stadler garanterer: Stadler garanterer: – Vi kan vintertog

«Revolusjon» i 2015

Den største endringen kommer i 2015, når den nye Holmestrand-tunnelen åpnes. Der skal togene kunne feie gjennom i 250 km/t (men Flirt-togene har en toppfart på 200 km/t).

– Planlagt reisetid på ordinære avganger fra Tønsberg til Oslo blir da 73 minutter, sier Bakke.

Og enda bedre:

– Det legges opp til to ekspressavganger hver morgen og ettermiddag i rushtiden, som skal kunne kjøres på 63 minutter.

Altså en time og tre minutter på en strekning som i dag krever inntil halvannen time. Og dette er ikke utopi. Det er kontraktfestet i trafikkavtalen mellom Staten og NSB at disse togene faktisk skal tilbys.

Èn time er målet

Fortsatt gjenstår noen strekninger som mangler dobbeltspor: Drammen–Kobbervik, Holmestrand–Barkåker og Tønsberg–Larvik.

– Hvor langt ned klarer dere å presse reisetiden når disse utbedringene en gang i fremtiden er på plass?

– Jernbaneverket kalkulerer med én time mellom Tønsberg og Oslo, og det vil inkludere noen flere stopp enn hva vi får på ekspresstogene i 2015, sier Bakke.

Les også:

Vil ha ny tunnel og nytt Oslo S

Norske tog bruker kraftverk fra 1920-årene

Dreamliner til Norge

Se hvordan flygere blendes av lasere