Elektrisk Volvo: Volvo introduserte sin helelektriske buss for verden i Milano. Neste uke er den i drift i Göteborg. (Bilde: ORV)

VOLVO ELBUSS

Volvo: – Om 10 år er det slutt for dieselmotoren i byene

Viser frem sin nye helelektriske buss.

MILANO: – Vi kan ikke plage byene med støy og utslipp lenger. Fremtiden er elektrisk og på veien dit kommer dieselmotoren til å ha en krympende rolle. Det sier sjefen for Volvo Buses, Håkan Agnevall, til Teknisk Ukeblad på den internasjonale konferansen om kollektivtransport UITP 2015 i Milano.

Volvos kjærlighet til elmotoren begynte for alvor i 2009, da de introduserte sin hybridbuss. Den finnes den daq i dag, men nå er det bare motorer med EUR 6-spesifikasjoner som gjelder.

– Dieselmotoren kommer nok til å være med oss mange år ennå, men i bybussene får den ikke lenger gjøre jobben alene. Det vil alltid være elektrisk fremdrift i tillegg, og vi vil bare bruke de aller reneste dieselmotorene.

Les også: Her kjører Norges første elbusser i rutetrafikk

Helelektrisk

Her i Milano får Volvos nye helelektriske buss sin verdenslansering og fra neste uke skal den gå i bytrafikk i Göteborg.

Serieproduksjonen begynner i 2017. Volvo har ikke tenkt å utvikle alt selv. De har knyttet til seg både Siemens og ABB som samarbeidspartnere på de elektriske systemene.

– Det er jo to konkurrenter, men det betyr at vi ikke trenger å låse oss til en av dem, og det er bra at de konkurrerer, sier Agnevall.

Volvos elbuss er en utvikling av den såkalte elhybriden de lanserte i fjor. I motsetning til en vanlig hybrid er dette en ladehybrid.

– Vi kan kjøre omtrent 70 prosent av en normal bussrute på strøm, og det er en stor forbedring fra en vanlig hybrid.

Les også: Japanere lanserer «mirakelbatteri» for elbiler

Frelst på strøm: Sjefen for Volvo Buses, Håkan Agnevall formerlig gløder når han skakker om bussens elektriske fremtid.
Frelst på strøm: Sjefen for Volvo Buses, Håkan Agnevall, formerlig gløder når han snakker om bussens elektriske fremtid. ORV

Beste løsning

Bussen har et batteri på 19 kWh som lades på holdeplasser og av dieselmotoren.

Det vil ikke imponere norske Tesla-eiere, med sine 85 kWh-batterier, men ifølge Agnevall er det nok til å spare 60 prosent av bussens energiforbruk og senke CO2-utslippene med 75 prosent.

Her nede er det neste utviklingstrinn som gjelder, og den utgaven har ingen forbrenningsmotor. I stedet har den fått fire 19 kWh-batterier og kan kjøre mye lenger på strøm.

Det er på langt nær nok til å kjøre hele skiftet, men poenget er å lade på holdeplasser underveis.

– Denne løsningen er den beste ut fra et driftsøkonomien. Det må være en balanse mellom batteristørrelse og ladeinfrastruktur. Et for stort batteri ville bruke mer energi og redusere antallet passasjerer. Med denne bussen reduserer vi energiforbruket med hele 80 prosent i forhold til en dieselmodell, sier Agnevall.

Les også: Her er tre av alternativene til ny Oslo-trikk

Taklader: Ikek ulikt en trikk kjører bussen opp en strømavtaker på holdeplasser. Den kan lade nok til 20 minutters kjøring på 6 minutter
Taklader: Ikke ulikt en trikk kjører bussen opp en strømavtaker på holdeplasser. Den kan lade nok til 20 minutters kjøring i løpet av 6 minutter. ORV

Øker raskt

I dag er det rundt 5000 elbusser rundt om i verden. Innen 2020 tror Volvo-bussjefen det vil blir 40.000 av dem, så det er ingen tvil om at dette er et interessant marked.

– Om 10 år er det slutt for dieselmotoren i urbane områder. Da har elektrisk fremdrift overtatt helt, sier han.

Derimot har Agnevall liten tro på hydrogen som kilde til strøm. Han mener batterier er fremtiden. Han har heller ikke stor tro på gassbusser.

– Fremtiden er elektrisk, sier han.

Les også: Derfor er superbuss et rimeligere alternativ enn trikk