Biodiesel basert på raps står for 83 prosent av det biodrivstoffet som fylles på norske biltanker. Om Venstres får gjennomslag, kan mer komme fra norsk skog. (Bilde: Colourbox/Teknisk Ukeblad)

- Vil kunne utløse milliardinvesteringer i ny industri i Norge

Venstre vil øke omsetningskravet for biodrivstoff.

I sitt alternative statsbudsjett for 2017, som Venstre la fram tirsdag, foreslo partiet å trappe opp omsetningskravet for biodrivstoff til 20 prosent i 2020.

Samtidig vil Venstre at 8 prosent av drivstoffet i 2020 skal være såkalt avansert biodrivstoff.

– Vi legger til rette for et betydelig marked for norsk biodrivstoff. Vi får fortgang i den industrien slik at vi kan få ned biodrivstoffprisene, sa Venstres nestleder Terje Breivik da han la fram budsjettet på en pressekonferanse.

Gradvis opptrapping

Omsetningskravet for biodrivstoff vil Venstre utvide til å gjelde all omsetning av drivstoff i Norge, ikke kun til veitrafikk.

Opptrappingen skal skje gradvis fram mot 2020 for sektorer som ikke er omfattet av krav i dag.

Stortinget vedtok nylig at regjeringen skal foreslå et omsetningskrav for bruk av bærekraftig biodrivstoff i skipsfarten, men Maskinistforbundet advarte mot eksplosjonsfare.

Venstres forslag til omsetningskrav er langt mer omfattende enn regjeringens, om en økning fra 5,5 prosent i år til 7 prosent neste år, og opp til 8,5 prosent fram mot 2020.

Statoil advarte nylig om at krav om bruk av avansert biodrivstoff kunne doble prisene.

Skogeierne fornøyd

Administrerende direktør Erik Lahnstein i Norges Skogeierforbund er svært fornøyd med Venstres forslag.

Administrerende direktør Erik Lahnstein i Norges Skogeierforbund (t.h.) var svært fornøyd med at Venstres nestleder Terje Breivik foreslo en kraftig økning i omsetningskravet for biodiesel i partiets alternative statsbudsjett.
Administrerende direktør Erik Lahnstein i Norges Skogeierforbund (t.h.) var svært fornøyd med at Venstres nestleder Terje Breivik foreslo en kraftig økning i omsetningskravet for biodiesel i partiets alternative statsbudsjett. Foto: Privat

– Dette er en veldig offensiv pakke som antakeligvis vil kunne utløse milliardinvesteringer i ny industri i Norge, sier han til Teknisk Ukeblad.

Lahnstein mener målet bidrar til at biodrivstoffprodusenter i Norge får den forutsigbarheten de trenger til å satse, slik at man slipper å bare importere fra utlandet, som har vist seg å være av varierende klima- og miljøkvalitet.

– Dette er ekstremt gode nyheter for alle som er opptatt av klima og for skogeierne som er opptatt av at råstoffet vårt skal kunne brukes til å skape arbeisplasser og verdiskaping, sier Lahnstein.

Han har også tro på at forslaget kan bli realitet.

– Dette bidrar til veldig store utslippskutt uten at man gjør noe med avgiftene. Det forsterker isteden opplegget regjeringen har lagt fram selv, sier Lahnstein.

Må forhandle

Terje Breivik tror det kan være mulig å få gehør for biodrivstoffkravet i budsjettforhandlingene med regjeringspartiene Høyre og Frp.

– Erfaringsmessig blir det ikke veldig enkelt, men det er heller ikke uoverkommelig med tanke på at regjeringen selv har foreslått en riktig nok forsiktig økning. Men tegn i tiden taler for at dette ikke bare er en åpenbart fornuftig løsning, men også nødvendig for å sikre at biodrivstoff er bærekraftig. Det vil sende ut et veldig viktig signal til næringen og industrien, sier han til Teknisk Ukeblad.

– Gjør regjeringens ultimatum om lav økning i drivstoffavgiftene at det kan bli enklere for dere å få gjennom omsetningskavet for bidrivstoff?

– Jeg verken kan eller vil forskuttere det før jeg ser hvordan forhandlingene utvikler seg. Men det er klart at biodrivstoff er et viktig element i et grønt skifte, sier Breivik.

Les også: Vil løse biodrivstoff-floke ved å mangedoble biogassproduksjonen

Mange klimatiltak

Ifølge Venstre vil regjeringens forslag til statsbudsjett for 2017 ikke bidra til at Norge når klimamålene. Partiet foreslår derfor en rekke klimatiltak i sitt alternative budsjettforslag, som har fått navnet «Grønt skifte». 

Venstre vil ha billigere elbiler og dyrere fossilbiler, storstilt utbygging av infrastruktur for nullutslipp og kompensasjonsordninger for tungtransport som går fra fossil til lavutslipp, mer til bane og mindre til vei, og 6 milliarder kroner mer til miljøtiltak.

– Vi er i en situasjon der Norge skal gjennom en svær omstilling, sier Venstres partileder Trine Skei Grande ifølge NTB.

Les også: Sahara Forest Project bygger tre ganger større enn planlagt

Kommentarer (5)

Kommentarer (5)