MF Sunnfjord på strekningen Halla-Dragsvik-Vangsnes i Sogn og Fjordane gikk fra januar i år på biodiesel. (Bilde: Fjord1)

Krav om biodrivstoff for skip

Maskinistforbundet advarer mot eksplosjonsfare

Stortinget vedtok omsetningskrav for biodrivstoff.

Stortingsflertallet vedtok tirsdag at regjeringen skal foreslå et omsetningskrav for bruk av bærekraftig biodrivstoff i skipsfarten.

Administrerende direktør Hege-Merethe Bengtsson i Det norske maskinistforbund synes det er veldig positivt at myndighetene prøver ut nye miljøvennlige ordninger og drivstoff for skip. Men hun understreker at det er viktig å tenke på sikkerheten til de som skal jobbe på skipene, og ikke kun på det ytre miljøet.

Advarer mot eksplosjonsfare

Det er fagsjef Odd Rune Malterud i Maskinistforbundet enig i. Han mener det er etanol og metanol som er mest aktuelt å satse på som biodrivstoff for skip. Det øker ifølge Malterud eksplosjonsfaren.

– Når man bruker finraffinerte stoffer som etanol og metanol, har de et tennpunkt under 35 grader, i motsetning til tungolje som man må varme opp til over hundre grader. Dermed er brannfaren ekstremt mye høyere, og sikkerhetstiltakene med bunkring og lagring om bord blir veldig viktig, sier han til Teknisk Ukeblad.

Les også: Hva kan gå galt om man bruker biodrivstoff?

Ser ikke flammene

Det må ifølge Malterud derfor bygges doble drivstoffrør, og motorene må bygges om for å tåle at drivstoffet tenner mye raskere på lave temperaturer.

Om etanol skulle brenne, vil den ikke kunne ses med det blotte øye.

– Man må ha infrarødt kamera for å se at det brenner, selv om man selvsagt vil oppdage varmeøkningen etter en stund. Man må tilføre opp mot nitti prosent vann for å slukke en slik brann, mens en dieselbrann kan man faktisk slukke med diesel, sa han.

Les også: Strømsjokk! Hvilket strømsjokk?

Regjeringspartiene snudde

Leder i Stortingets energi- og miljøkomité, Ola Elvestuen (V), sier det er helt nødvendig å satse på bærekraftig drivstoff for den eksisterende flåten for å redusere klimagassutslippene og nå målene i Paris-avtalen. 

– Et omsetningskrav for biodrivstoff vil redusere utslippene fra skipsfart på kort sikt, og bidra til å gjøre den norske sjønæringen mer konkurransedyktig internasjonalt. Potensialet i skipsfarten er stor og volumene store, sier Elvestuen.

– Hva slags biodrivstoff tror du det blir, biodiesel, etanol eller metanol?

– Det er det regjeringen skal komme tilbake med. Vi må utvikle mer bærekraftig drivstoff. Det kan også være biogass blandet inn i naturgass, sier Elvestuen.

– Maskinistforbundet frykter økt brann- og eksplosjonsfare…

– Her det det snakk om innblanding. De tekniske løsningene er nettopp det som skal utvikles og som man skal se på. Jeg ser ikke det som noen avgjørende innvending for å kreve innblanding av biodrivstoff også innenfor skipsfarten. Vi har ikke i dette vedtaket gitt svar på alle spørsmål. Men vi har satt i gang det arbeidet som må gjøres for å lage grunnlaget for hvordan og hvor mye man kan kreve innblandet innenfor de ulike delene av skipsfarten, sier Elvestuen til Teknisk Ukeblad.

- Naturlig krav

Frp og Høyre var imot forslaget da det ble behandlet i energi- og miljøkomiteen i forrige uke, men snudde og støttet forslaget da saken ble behandlet i Stortinget tirsdag. 

Høyres Torhild Aarbergsbotten i energi- og miljøkomiteen synes det er naturlig at regjeringen kommer med et forslag om omsetningskrav for biodrivstoff også i sjøfarten.

– Nå har det blitt økt omsetningskrav for biodrivsfoff for bil, og det vurderes for fly. Da er det også naturlig at det blir vurdert for sjøfarten, sier hun til Teknisk Ukeblad.

Hun understreker at det er viktig at biodrivstoffet er bærekraftig.

– Vi ønsker ikke å produsere mat for å lage drivstoff, det må være bærekraftig drivstoff. Vi ønsker avansert biodrivstoff laget av avfall fra skog og biologisk avfall som fiske- og slakteavfall, sier hun.

Få med deg «Nordic EV Summit 2017» den 7. februar 2017.

Kommentarer (7)

Kommentarer (7)