ORDEN: Digitaliseringsdirektør Trude Andresen i KS mener Norge må sørge for å ha orden i it-prosjektene fremover.

EKOMMUNE 2013

– Vi trenger en Nasjonal transportplan for IKT

Og staten må ta hele regningen, mener kommunene.

Det siste året har landets 428 kommuner for alvor begynt å samarbeide om digitale løsninger.

Den tradisjonelle måten har vært at hver kommune, eller noen få i samarbeid, har bestilt it-løsninger til sak-/arkiv eller selvbetjening på nettet.

Og leverandørene har gjerne hatt et godt grep på sine kommunale kunder.

Det tredje problemet er at staten setter i gang større digitale omlegginger som påvirker kommunenes hverdag uten at de blir tatt med på råd.

Les også: – IT er fremtidens olje

Sterkere

Her er det i ferd med å etablere seg en ny hverdag, er gjennomgangstonen på Ekommunekonferansen på Fornebu for øyeblikket.

Siden 2010 har kommunene jobbet med å skape en sterkere og mer samlet kommunal it-sektor. Det konkrete resultatet er programmet Komm IT i regi av interesseorganisasjonen KS.

Dette skal hjelpe kommunene i å samarbeide om gode it-løsninger som ikke binder dem til enkelte leverandører.

Og ikke minst fremstår de 428 enhetene og de 19 fylkeskommunene som én partner mot og med staten.

Les mer: Kommunene tar it-kontroll

Gjenbruk

Bakteppet er digitaliseringen av offentlig sektor med slagordet «digitalt førstevalg». De neste par årene skal offentlige tjenester kjøres over internett, der det er mest praktisk.

Oppskriften er at både stat og kommune bygger løsningene på felles komponenter og åpne standarder.

På godt norsk betyr det at de bruker tilnærmet samme oppskrift.

Det fører til at gode ideer kan brukes på nytt av andre og at leverandørene tvinges til å lage løsninger som kan snakke med hverandre på tvers av fagområder og mellom stat og kommune.

It i kø

Iveren er stor, og aktiviteten er høy. På kort tid er det satt i gang en rekke it-prosjekter, som Moderniseringsprogrammet hos NAV, nytt folkeregister og sikker digital post.

Dette er tiltak som krever at kommunene må jobbe på nye måter hvis it-løsningene skal ha noen effekt.

Og hvert prosjekt krever mye innsats i form av teknologiske tilpasninger, omorganisering og ikke minst opplæring av medarbeidere.

Gigapiksel-foto: Zoom inn på hver bygård i Tromsø

Digital NTP

KS er bekymret for at dette kan bli uoversiktlig og kostbart for sine medlemmer.

Derfor trenger vi en NTP for ikt, sier digitaliseringsdirektør Trude Andresen i KS.

– Ikt er infrastruktur på linje med veier og annen samferdsel. Da må vi ha en plan for det. På nasjonalt plan må vi få en oversikt over hva som skal komme først og sist. Vi må bli enige om hva som er de viktigste prosjektene, sier Andresen.

Vil ikke betale selv

På den første dagen av Ekommunekonferansen tirsdag utfordret hun også den påtroppende regjeringen på finansieringen.

– Nå vi snakker om nasjonal infrastruktur, må det være statens oppgave å finansiere dette, mener digitaliseringsdirektøren.

Teknisk Ukeblad har bedt politisk ledelse i Høyre om å kommentere utfordringene fra KS.

Så langt er det ikke kommet noe svar.

Les også:

Tog og bane mangler dekning – kundene får ikke vist billett

Vil tvinge mobiloperatørene til å skru ned prisene