For å heve kompetansen innen norsk veiteknologi er Vegdirektoratet er i gang med en ny lærebok. (Bilde: Thor Søndenaa)

VEIBYGGING

– Veldig mange ingeniører ble utdannet på 70-tallet, og er i ferd med å pensjonere seg

Torsdag forrige uke hadde Vegdirektoratet sitt første møte i forbindelse med planleggingen av ny lærebok i veiteknologi.

Formålet med læreboken er å få samlet både gammel og ny veiteknologi, før de som sitter på mye av kunnskapen går av med pensjon.

– Veldig mange ingeniører ble utdannet på 70-tallet, og er i ferd med å pensjonere seg nå. Det vil derfor bli et skrikende behov for kompetanse, sier Joralf Aurstad i Vegdirektoratets teknologiavdeling.

Stor etterspørsel

I 2011 kom Vegdirektoratet ut med en lærebok om drift og vedlikehold av veier. Boken har samlet grunnleggende kunnskap om drift og vedlikehold av veier og smågater, og brukes i dag som lærebok på både universiteter og høyskoler.

– Boken er blitt utrolig godt tatt imot, og brukes på alle landets ingeniørhøyskoler. Det har kommet flere spørsmål fra de som har benyttet boken på om vi kan lage en liknende bok som går i dybden av veiteknologifaget, sier Aurstad.

Han legger til at Vegdirektoratet allerede i dag har jevnlige kurs om veiteknologi, og at det er større etterspørsel etter kursene enn Vegdirektoratet har kapasitet til å ta unna.

– Vi tror derfor en ny lærebok vil bli tatt like godt imot som den forrige, sier han.

Dårlig tid

Den største utfordringen ved å lage lærebok om veiteknologi, er ifølge Austrad å få samlet den rette kompetansen.

– Litt av problemet er at det er et utrolig bredt fagområde som inneholder veldig mange ulike tema. Det gjør at vi er avhengig av at vi får hjelp fra dem som sitter med den beste kompetansen på hvert område. Om vi skal henvende oss til egne folk er vi avhengig av at de rydder av tid, og dedikerer seg til sitt avsnitt eller sin del. Erfaringsmessig vil det ta litt tid med tanke på kapasitet hos folk, sier han.

Viktigst av alt er det å få tak i kompetansen fra de som er eldst, før de går av med pensjon.

– Så det er egentlig et arbeid som haster ganske mye, sier Austrad.

Boken er tenkt å rette seg mot bachelorstudenter, og skal forhåpentligvis ferdigstilles i 2015.

Les også: Nå skal veiene bygges for frost helt fra starten

Kombinasjon av gammel og ny

Behovet for kompetanse innen veiteknologi, får ikke Austrad understreket nok.

– Nå som det er felles politisk enighet om å øke satsingen på infrastruktur er behovet enormt, sier han.

Austrad sier det er utfordrende at veiers levetid og kvalitet tas for gitt.

– Å bygge vei kan sammenliknes med å bygge hus. Men man ser bare taket på veien, og det er bare en liten del av den. Under taket ligger det er nøye gjennomtenkt byggverk som skal fungere med ulike elementer. Kunnskapen om dette byggverket sitter etterhvert på færre og færre folk. Det er den vi må prøve å fange opp før den forsvinner helt, og viderebringe til nyere generasjoner, sier han.

I tillegg til gammel grunnleggende kunnskap, skal boken inneholde nye oppdateringer, og ny kunnskap.

Stort kompetansebehov

Behovet for kunnskap og kompetanse innen veibyggingsteknologi bekreftes av Carl Christian Thodesen ved NTNU.

– Kompetansebehovet innen veibygging i Norge er veldig stort, sier han.

Thodesen er positiv til utviklingen av en ny lærebok om veiteknologi, og sier det er et tydelig behov for flere studenter, og flere forskere innen området.

– Vi kan mye her i Norge, så det er egentlig bare det å ta i bruk kunnskapen vi allerede har, vi må gjøre. Vi vet hvordan man bygger gode veier, men vi må rett og slett ta det i bruk. En god lærebok som får ned kunnskap og erfaring tror jeg derfor er en god ide, sier han.

Les også:

Shell: Bensin og diesel kan være utfaset mellom 2050 og 2060

Vil lage bedre asfalt med nanoteknologi

De rødgrønne kaller det «vei på avbetaling»...