Ti år siden Bastø III ble sjøsatt fra Remantowa i Polen. Den vil fortsatt trafikkere Moss-Horten i den nye kontrakten fra 2016, men må moderniseres for å tilfredsstille internasjonale krav. (Bilde: Bart Pomierski, Remantowa)

HJELMELAND-NESVIK-SKIPAVIK OG LAUVVIK-OANES

Vegvesenet trosser kritikk: Legger ut nytt fergeanbud uten miljøkrav

Tross regjeringens krav om at nye fergekontrakter skal stille krav om nullutslipps- eller lavutslippsfartøy.

I forrige uke skapte det kraftige reaksjoner da Teknisk Ukeblad skrev om tildelingen av Moss-Horten-kontrakt til Bastø Fosen som skal bygge tre nye ferger, men som skal bruke helt vanlige dieselmotorer.

Nå er Statens vegvesen i ferd med å gjøre det igjen.

19. desember legger Statens vegvesen ut to ny kontrakter på anbud, men fortsatt uten at det stilles miljø- og utslippskrav som regjeringen selv sier er målet, sist i budsjettforliket med Venstre og KrF i høst.

Forvarsel

Statens vegvesen har lagt ut en kunngjøring på Doffin, det offentliges nettsted for å legge ut anbud, om at det fra 19. desember blir mulig å legge inn anbud to samband i Rogaland.

Det er Riksvegferjesambanda Hjelmeland – Nesvik – Skipavik (ca. 25–30 minutter overfart) og Lauvvik–Oanes (10 min overfart) med oppstart 1. januar 2016.

Konkurransen vil bli lyst ut som bruttokontrakt og avgjort med vekting av 85 % pris og 15 % miljøegenskaper.

Les også: Nye sikkerhetskrav kan bety slutten for gassferge til Nesodden

Nye reaksjoner

Det får både miljøbevegelsen Zero og Venstre til å reagere.

– Jeg mener det er oppsiktsvekkende at Statens vegvesen legger opp til en anbudskonkurranse der de miljøvennlige aktørene ikke har mulighet til å vinne anbud, sier Abid Q. Raja i Venstre til Teknisk Ukeblad. Han er nestleder i transportkomiteen på Stortinget.

Raja varsler et oppgjør med regjeringen.

– Vi i Venstre vil gå i dialog med regjeringen for å få rettet opp i dette. Både regjeringsplattformen og budsjettavtalen i høst må forplikte regjeringen til å følge opp, sier han til TU.

Prinsesse Benedikte er 142 meter lang og drøye 24 meter bred. Den tar 1140 passasjerer og over 360 biler samt trailere og tog. En motor og batteripakke er nok til å holde 14 knops fart mellom Rødby-Puttgarden.
Danske Scandlines har fått god økonomisk og miljømessig gevinst av å erstatte en av fem motorer med en batteripakke. Noe tilsvarende kunne gjøres på Moss-Horten-fergene. Scandlines

Kunne grepet inn

Zero-leder Marius Holm synes det vitner om svakt lederskap av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen ikke å få på plass miljøvennlige ferger.

– Det har han selv snakket varmt om ved flere anledninger. Han hadde hatt mulighet til å gripe inn og gjort om kravene i anbudet på Moss-Horten. Han lot sjansen gå fra seg. Det må han ikke gjøre igjen, sier Holm.

Les også: Miljøvernerne jubler over denne ferga

To nye i Rogaland

Når kontrakten tildeles, vektes kriteriet 85 prosent pris og kun 15 prosent miljø, akkurat som i Moss-Horten-anbudet. Da vil tradisjonelle dieselmotorer bli valgt igjen, frykter Zero.

– Teknologien for null- og lavutslippsferger finnes. Om ikke helelektrisk batteridrift passer, kan lavutslippskrav bidra til veldig mye mer miljøvennlige løsninger, sier Marius Holm.

Han peker på både LNG og ladbare hybridløsninger med bioenergi, enten biogass eller biodiesel, som lavutslippsalternativer.

Les også: Kan kutte ut to av tre motorer med nytt system

Statsmakt

Marius Holm sier at statens innkjøpsmakt må brukes aktivt.

– Det blir ingen utvikling, ingen grønne arbeidsplasser når det ikke stilles miljøkrav. Statens innkjøpsmakt er det sterkeste vi har. Uten den, hadde vi ikke hatt batterifergen Ampere, sier Holm.

Han er redd Ketil Solvik-Olsen lar nok en sjanse til å stille miljøkrav i et offentlig anbud gå fra seg.

– Juridisk sett er det vel for sent å gjøre noe med Moss-Horten-anbudet. Men for de to nye i Rogaland, er det ikke for sent, sier Holm.

Les også: Denne fergen har verken drivstofftanker eller påkjøringsrampe

Verdens første: Norsk teknologi har fått et forsprang på batteriferger. Myndighetene satte krav til utslipp og energieffektivitet. Norled og Fjellstrand presenterte denne fergen med plass til 120 biler og360 passasjerer.
Verdens første: Norsk teknologi har fått et forsprang på batteriferger. Myndighetene satte krav til utslipp og energieffektivitet. Norled og Fjellstrand presenterte denne fergen med plass til 120 biler og360 passasjerer. Fjellstrand

Korte kontrakter

Kontraktene er lagt ut med en relativt kort kontraktsperiode på fire år med opsjon på ytterlige to år. Det skyldes at det ene sambandet, Lauvvik – Oanes, er forutsatt nedlagt når den fergefrie vegforbindelsen Ryfast åpner.

– Den korte varigheten på kontrakten vil nok fort bli brukt som argument mot krav til null- og lavutslippsteknologi, sier Marius Gjerset, teknologiansvarlig i Zero.

Han mener at det ikke holder.

– Krav til fornybar drivstoff, som bør stilles, kan løses med biodrivstoff dersom det ikke vil være lønnsomt med en batteri, plug-in hybrid løsning på grunn av kort kontraktsperiode, sier Gjerset.

Hybrid gammel dame

Lauvik-Oanes kjøres i dag med av Norled med M/F Finnøy.

Den 15 år gamle fergen er bygget om til batterihybrid som ledd i kvalifisering av batteriteknologien som er brukt i Ampere.

Batteriferjen Ampere skal fra 1. januar trafikkere E39 Lavik-Oppedal i Sogn og Fjordane.

– Vi er gode på el-biler her i landet, men det er ikke mange arbeidsplasser i sektoren. Statens krav i E39-anbudet var veldig viktig for å utvikle Ampere. Det har satt norske maritime miljøer i en global frontposisjon. Nye fergeanbud burde bygge opp under dette miljøet og dermed bygge flere arbeidsplasser i Norge, påpeker Holm.

Teknisk Ukeblad har bedt om en kommentar fra samferdselsministeren, men har ikke lykkes.

Les også:

Se video av monsterskipet som er på vei mot Norge

Oslo Havn gjorde klar høyspentkabler for skip i 2012. I dag ligger de ubrukt

Fra nyttår får mange skip strengere drivstoffkrav. Bransjen frykter motortrøbbel