Flere fagforeninger og organisasjoner er bekymret for anskaffelsesprosessen av nye redningshelikoptre. (Bilde: Bjørn Lønnum Andreassen)

Utestengt fra helikoptervalget

Fagsjef for HMS offshore i fagforeningen Industri Energi, Ketil Karlsen, har på vegne av hans eget forbund og andre organisasjoner på både arbeidsgiver- og arbeidstakersiden sendt et brev til Justisdepartementet hvor de uttrykker uro for prosessen.

De opplever liten eller ingen medvirkning i anskaffelsesprosessen av nye redningshelikoptre, og bekymrer seg for Finansdepartementets håndtering av saken.

Presser gjennom helikopterkjøp før valget

Urolige

– Det er flere organisasjoner som nå snakker sammen om dette, og vi er urolige fordi vi ikke vet hvor saken står. Vi hører at Finansdepartementets hånd i saken er for tung. Jeg forstår ikke at de bør eller kan blande seg, sier Karlsen.

Spesielt KS 1 og KS 2 prosessen, som er Finansdepartementets juridiske og finansielle kvalitetssikring, har vakt uro.

Ketil Karlsen fagsjef for HMS i Industri Energi
Ketil Karlsen i Industri Energi har sendt et brev til Justisdepartementet hvor han uttrykker sin bekymring for prosessen. Atle Espen Helgesen

Bør gripe inn

– Jeg ser ingen problemer med at juridiske og finansielle aspekter kvalitetssikres, men har absolutt ingen forståelse for at Finansdepartementet blander seg i de redningsfaglige vurderingene. Det er ikke selvklart at Finansdepartementet eller deres innleide konsulenter har forutsetning for slike vurderinger, sier Karlsen.

Han synes regjeringen burde gripe inn og sørge for at prosessene foregår slik den burde gjøre. Brevet er også sendt i kopi til Statsministerens kontor.

KS 2 ble overlevert sist fredag, men innholdet er unntatt offentlighet. Ifølge departementet skyldes dette at denne kvalitetssikringen inneholder så mye tekniske og sensitive detaljer, blant annet om radar- og heisløsninger, fra de forskjellige leverandørene.

Først med NH-90 til sjøs

Lukket prosess

– Prosessen er helt lukket, og det er vanskelig for oss å forstå hvorfor det skal foregå slik. Det er opprettet et brukerforum hvor vi skal kunne komme med våre innspill. Likevel opplever vi at vi ikke blir invitert til møter. I beste fall er det en gang i året, sier Karlsen.

Fagforeningen påpeker også at de er sterkt uenige i de “skarpe” behovene som er lagt til grunn i prosessen.

Drivstoffproblem for SeaKing-alternativ

Redning er fokus

– De “skarpe” behovene synes å veie mer enn de egentlige, som er redning. Vi har hele tiden sagt at anskaffelsen ikke bør være mynta på militære oppdrag. Terrorbekjempelse ligger under politiets ansvar, men de burde greie seg med det utstyret som forsvaret har. Redningshelikoptre burde ikke brukes til slikt. Krav til militært utstyr vil svekke helikoptermaskinene, siden det veier såpass mye, sier Karlsen.

Står sammen

Flere organisasjoner med formeninger om anskaffelsen av nye redningshelikoptre gikk for noen år sammen i den såkalte Redningshelikopteralliansen, som består av Norges Rederiforbund, Oljeindustriens Landsforening, Norges Fiskarlag, Norsk Sjømannsforbund, Industri Energi og flere.

– Vi ser at vi må stå sammen og markere oss for å vise vårt standpunkt, sier Karlsen.

50 år gamle

Han skriver i brevet til Justisdepartementet at de må aktivere seg for å markere sitt standpunkt og sin misnøye med flere forhold knyttet til anskaffelsesprosessen. “Ikke fordi vi ønsker det, men fordi vi føler det er vår plikt for nåtid og fremtid.”

Stortinget vedtok i 2002 å fase ut de gamle redningshelikoptrene og kjøpe nye innen 2008. Utskiftingen er utsatt til innen 2020. På det tidspunkt vil helikoptrene være nesten 50 år gamle.

– Det er en skandale i seg selv at redningshelikoptrene er såpass gamle, sier Karlsen.

Overdreven tro på helikopterteknologi

– Alle kandidater blir behandlet likt

Vinket farvel til Sea King