FEIL MED DRIVSTOFFTILFØRSELEN: Et helikopter av denne typen, EC 225, måtte foreta en kontrollert nødlanding på Jæren lørdag. (Bilde: Eurocopter)

Drivstoffproblem for SeaKing-alternativ

Det var et problem med drivstofftilførselen som var årsak til at et helikopter med fem personer lørdag kveld foretok en kontrollert nødlanding på Jæren.

Les også: – Vi bør være storfavoritten

Rett fra fabrikk

Ingen personer ble skadd da helikopteret landet på et jorde på Vigrestad på Jæren i Rogaland. Forut for den kontrollerte nødlandingen sendte helikopteret ut mayday-melding som ble fanget opp av Hovedredningssentralen klokken 21.29, skriver Stavanger Aftenblads nettutgave.

– Dette var et helt nytt helikopter som var blitt hentet ved fabrikken ved Marseille i Frankrike. På vei til Norge var det gjennomført en mellomlanding med tanking av drivstoff i Den Helder i Nederland. På vei over Nordsjøen oppdaget besetningen et problem med at drivstoffet i en reservetank ikke kom over i hovedtanken og videre til motoren. På grunn av drivstoffmangelen valgte de å sette helikopteret ned så snart de kom inn over land, sier daglig leder Renee De Jong i Bristow Norway.

Les også: Statoil fornyer helikopterflåten

Skal til Goliat

Helikopteret av typen EC 225 har plass til 19 passasjerer og en besetning på to. Modellen er en videreutviklet, avansert utgave av Super Puma. Det er også blant de helikoptertyper som vurderes når Sea King omsider fases ut som redningshelikopter i Nordsjøen.

Les også:

De fem personene som var om bord i helikopteret er piloter og teknisk personell i Bristow Norway. De varslet Havarikommisjonen og Luftfartstilsynet etter landingen. Søndag ble helikopteret frigitt av Havarikommisjonen og skulle på dagen fraktes til Sola. Senere skal helikopteret stasjoneres i Hammerfest i forbindelse med Goliat-feltet.

Bristow Norway opplyser i en pressemelding at selskapet vil foreta undersøkelser for å klarlegge årsaken til hendelsen.

Nye redningshelikoptere: