Nikola One er en planlagt trekkvogn med seks elmotorer som skal yte til sammen cirka 2000 hk/5000 Nm (Foto: Nikola Motor Company)

Nikola One

Tungtransportens Tesla håver inn bestillinger

Nikola vil mer enn gjerne forbindes med Tesla.

En hype eller «gamechanger»-teknologi?

Det vil framtida vise. Det som er sikkert, er at Nikola Motor Company åpenbart har lyst til å bli for nyttekjøretøyene det Tesla Motors er for personbiler.

Nå varsler Nikola at de i løpet av en måned har mottatt mer enn 7.000 forhåndsbestillinger på deres gass-elektriske lastebil - nesten et halvt år før den skal vises fram for første gang.

Store ord

Teknisk Ukeblad skrev om planene til det nystartede selskapet for en måned siden, da de hadde åpnet for å kunne reservere bilen som er under utvikling.

Den heter Nikola One og er en amerikansk klasse 8 trekkvogn som utstyres med seks elmotorer og et 320 kWh-batteri.

Foreløpig er Nikola One-trekkvogna kun en papirbil. En prototyp skal vises fram i Utah om et halvår.
Foreløpig er Nikola One-trekkvogna kun en papirbil. En prototyp skal vises fram i Utah om et halvår. Bilde: Nikola Motor Company

I en pressemelding mandag opplyser Nikola at flere enn sju tusen nå har betalt et depositum på 1.500 dollar.

Selskapet ganger like gjerne opp antall depositum med en forventet gjennomsnittlig salgspris på lastebilen, og beskriver dette som bestillinger verdt 2,3 milliarder dollar.

Det er flere ganske friske uttalelser toppsjefen Trevor Milton kommer med:

– I løpet av 12 til 24 måneder skal vi selge mer enn dagens markedsledere som Daimler, PACCAR, Volvo og Navistar. Vi viser nå hvorfor disse og deres aksjonærer bør være nervøse for Nikola Motor Company.

Naturgass og hurtiglading

Nikola One blir en hybrid der batteriet, bygget opp av sylindriske 18650-celler, tilføres strøm generert fra en 400 kW gassturbin.

Dermed er selvsagt rekkevidden også bra - oppgitt til 1.200 miles (1.931 km) mellom hver fylling. Forbruket oppgis til 10-20 mpg, tilsvarende 1,2-2,4 liter på mila.

Nikola skal etablere et stasjonsnettverk over hele USA.
Nikola skal etablere et stasjonsnettverk over hele USA. Foto: Nikola Motor Company

Inkludert i prisen for de 25.000 første kundene, er gratis drivstoff for å kjøre en million miles (1,6 mill. km).

Nikola har planer om bygge et nettverk bestående av 55 CNG-stasjoner i Nord-Amerika, de fleste i USA og noen i Canada.

Fyllestasjonene skal i tillegg utstyres med 50 kW DC-ladere der sjåførene skal kunne lade gratis over natta.

2019

Prisen i USA skal ligge på mellom 350.000 og 415.000 dollar, altså fra 2,9 til 3,5 millioner kroner.

Lastebilen retter seg foreløpig kun mot det amerikanske markedet.

Ifølge Nikola er flere av de største forhandlerkjedene i USA i ferd med å ta dem inn.

Å selge biler på denne måten, med depositum og forhåndsbestilling, ligner på det Tesla Motors holder på med.

Men det er et stykke opp til forbildet: 15. mai ble det kjent at Tesla har tatt imot 373.000 forhåndsbestillinger på Model 3 siden lanseringen 1. april.

En annen vesentlig forskjell, er at Nikola er et oppstartsfirma som så langt ikke har laget noe og har mye å bevise.

Selskapet har varslet at prototypen skal avdukes på et arrangement i Salt Lake City 2. desember.

Ifølge Nikola er planen å levere de første bilene i løpet av første halvår i 2019.

Kommentarer (11)

Kommentarer (11)