ENKEL: Supersonic Wave Engine har tre hovedelemeter. Fra venstre eksplosjonskammeret med stempel, et fjærsystem som settes i oscillasjon og en lineær generator for å lage elektrisk energi. (Bilde: ILL: Ne Power Technology)

Dette kan være framtidens motor

  • Motor

Neo Power Technology

  • Prosjekt: Supersonisk Wave Engine
  • Basert på energioverføring fra eksplosjon til mekanisk og deretter elektrisk energi.
  • Samarbeider med: University of Texas, Dallas og Siemens
  • Fordel: Mer energieffektiv og færre bevegelige deler
  • Fått utmerkelse for teknologi som kan lukke gapet mellom dagens teknologi og framtida av WWF


HOKKSUND: Motoren Neo Power Technology har utviklet, skiller seg radikalt fra alle kjente forbrenningsmotorer som er i drift.

Ikke forbrenning

Denne motoren med det klingende navnet Supersonic Wave Engine har ingen roterende deler. Den baserer seg på eksplosjon i stedet for forbrenning. I denne motoren er det ingen stempler som overfører energien i forbrenningen via stempelstag til en veivaksel til en roterende bevegelse, men kun et stempel eller en membran med en kort beveglese som overfører energien til et mekanisk system som forsterker denne bevegelsen.

– Det hele baserer seg på svingninger, nærmere bestemt egensvingninger. Vi sender en sterk impuls inn i et fjærsystem som vi setter i egensvingninger – oscillasjon. Bevegelsesenergien vi oppnår i dette fjærsystemet genereres til elektrisk kraft ved at systemet er forbundet til en generator med en lineær permanentmagnet. Dermed unngår vi å bruke mye energi på å sette i gang en roterende bevegelse, forteller administrerende direktør Peter Grubyi.

Amerikanerne er med

Utviklingen av systemet pågår i nært samarbeid med Universtity of Texas i Dallas, som ser på selve eksplosjonsmotoren, mens Siemens deltar på elektrisk side. Tanken er i første omgang å lage en prototyp som genererer elektrisk kraft i et kraftverk. Denne prototypen skal være klar i april i år. Senere kan systemet brukes til i kjøretøy eller skip.

– Folkene i Texas er eksperter på eksplosjonsmotorer og studerer forbrenning og hvordan vi kan utforme forbrenningsdelen slik at vi får minst mulig tap. Det vi hittil har funnet ut er at i stedet for et stempel kan vi i like stor grad bruke en membran. Selve bevegelsen vi skal overføre kan være liten, kanskje ned mot to til tre millimeter. Oscillatoren som opererer under egen frekvens øker deretter utslaget 15-20 ganger og overfører sin energi til linear generator, forteller Grubyi.

VENTER SPENT: Mennene bak Supersonic Wave Engine Magomed Sagov og Peter Grubyi venter spent på testene fra USA på selve eksplosjonsdelen. Når den kommer i april skal den koples til det oscillerende fjærsystemet og den lineære generatoren fra Siemens. Anders J. Steensen

Eksplosiv

Mens en ottomotor og gassturbiner må komprimere luft for å få til en forbrenning og dermed utnytte energien, er dette ikke nødvending i Neo Powers motor. Der kan eksplosjonen skje ved atmosfærisk trykk, mens Neo Power har valgt en løsning hvor eksplosjonen skjer under et svakt overtrykk, 1,5 bar.

– Motoren fungerer best på naturgass eller hydrogen. Mens ottomotorer baserer seg på forbrenning er vår motor basert på eksplosjon som gir en kraftig puls/trykkbølge. Det er denne energiutløsningen vi overfører til vår fjærsystem som vil oscillere, forteller Grubyi.

Fordelen med en motor som baserer seg på eksplosjon, er at den utnytter drivstoffet 45 prosent bedre på molekylnivå. Samtidig går selve prosessen 100 ganger raskere.

– Eksplosjonsprosessen er så rask og akselerer så fort at vi ikke kan overføre den til en rotasjonsbevegelse. Foreløpige beregninger viser at vi vil utnytte energien best dersom vi får til bevegelse på rundt 50 Hz, forteller Grubyi.





Fått anerkjennelse

Forsøk viser at maskinen har 45 til 50 prosent høyere virkningsgrad enn tradisjonelle forbrenningsmotorer. Den er særlig effektiv på propan, butan og naturgas,s mens det mest effektive er hydrogen. Motoren har vakt såpass oppsikt at WWF (World Wide Found for Nature -verdens naturfond) har tildelt Neo Powers motor en pris som klimaløser (Climate Solver 2009).

Det internasjonale energibyrået IEA mener at det eneste måten verden skal kunne klare å dekke energibehovet på uten at CO 2-utslippene skal eksplodere, er å utvikle mer energieffektive motorer. IEA regner med at energieffektivisering kan dekke inntil 40 prosent av det økte energibehovet.