Tine har planer om å anskaffe en Nikola One for testing når den blir klar om noen år.

Nikola One hydrogenelektrisk lastebil

Tungtransportens Tesla blir til tungtransportens Toyota Mirai

Tine har lagt inn bestilling.

«Tungtransportens Tesla». Det har vært en vanlig betegnelse på lastebilen Nikola One.

Både fordi det amerikanske selskapet med sitt navnevalg legger opp til det selv, og fordi dette ligger an til å bli et kjøretøy med kraftig elektrisk ytelse.

Tre måneder før trekkvogna skal avdukes, viser det seg imidlertid at drivlinja har like mye til felles med en Toyota Mirai:

Tirsdag varslet Nikola Motor Company at lastebilen blir utstyrt med et brenselcellesystem og skal gå på hydrogen.

Et av selskapene som allerede har bestilt bil til testing, er Tine.

Under utvikling

Nikola One er fremdeles kun vist fram som illustrasjoner. I det siste har bilene fått H2-logoer på seg.
Nikola One er fremdeles kun vist fram som illustrasjoner. I det siste har bilene fått H2-logoer på seg.

Nikola One skal avdukes på en seremoni i Salt Lake City 1. desember, og er fortsatt under utvikling.

Da kjøretøyet første gang ble presentert, var det en ladbar hybrid der batteriet ble tilført strøm generert fra en 400 kW gassturbin.

Nå er det en brenselcelle med en effekt på oppunder 200 kW som skal sørge for strøm til batteriet som også kan lades eksternt.

Bilen skal kunne kjøre 800-1200 miles (1287-1931 km) mellom hver fylling som tar 15 minutter.

Tidligere har selskapet oppgitt ytelsene til 2000 hk/5016 Nm fordelt på seks elmotorer. Nå heter det at prototypen har fire elmotorer og yter 1000 hk/2712 Nm.

På prototypen er det et litiumionebatteri med en kapasitet på 320 kWh. Det er ennå ikke valgt batterileverandør, og kapasiteten kan bli både større og mindre på produksjonsversjonen.

Så sent som i sommer opplyste Nikola Motor Company at de skulle bygge et nettverk bestående av 55 CNG-stasjoner i Nord-Amerika for å betjene de gasselektriske bilene.

Kartet er omtrent det samme, men nå er naturgass erstattet med hydrogenfyllestasjoner.

Solkraft og elektrolyse

Nikola Motor Company har planer om å bygge flere solkraftverk, hver med en installert effekt på minst 100 megawatt, som skal brukes til å produsere hydrogen.

Den planlagte hydrogeninfrastruktur består i første omgang av 50 fyllestasjoner i USA og 6 i Canada som skal være i drift innen 2020.

For norske Nel, som både produserer elektrolysører og fyllestasjoner, er nyheten om at Nikola går for hydrogen selvsagt positiv:

– Dette er kjempeviktig for Nel. Med over 7000 bestilte biler allerede, betyr det at det er mye hydrogen som skal produseres og fylles fremover. Dette gjør det amerikanske markedet enda mer interessant, sier Bjørn Simonsen, som er direktør for forretningsutvikling i Nel Hydrogen.

Datterselskapet H2 Logic lanserte i vår en ny generasjon fyllestasjoner (CAR-200), og i august leverte Nel et anbud på å bygge slike i California.

Den første potten dreier seg om 20 stasjoner, og har ingen forbindelse med Nikola.

CNG-hybriden skal tilbys i det markedene hvor det ikke finnes tilstrekkelig tilgjengelig hydrogen, skriver Nikola.

I en pressemelding fra Tine kommer det fram at de tar sikte på gassversjonen, og at de avventer en avklaring på hvor disse 25 meter lange bilene kan kjøre.

Så langt er det kun et depositum på 1500 dollar meierikonsernet har betalt.

Hydrogenlastebiler i Trondheim

De som trolig blir først i Norge med hydrogenelektriske lastebiler, er Asko.

Norgesgruppens engrosselskap satser tungt på å teste og fase inn ny teknologi, og skal i høst ta i bruk sine første batterielektriske lastebiler beregnet på bynær distribusjon.

Om to år skal selskapet ta i bruk minst tre hydrogendrevne lastebiler i tillegg til ti trucker hos Asko Midt-Norge i Trondheim. Drivstoffet skal produseres på stedet med energi fra solceller montert på lagertaket.

Etter en anbudskonkurranse ble Scania for et par uker siden valgt som leverandør for tre treakslede 27-tonnsbiler.

Opprinnelig var planen å sette i gang hydrogenprosjektet, med nær 20 millioner kroner i offentlig støtte, i løpet av neste år. Nå heter det at bilene skal tas i bruk høsten 2018.

Kommentarer (124)

Kommentarer (124)