(Bilde: Ford)
Ford Focus blir utstyrt med en 1,0-liter ecoboostmotor som produseres i Köln. (Bilde: Ford)

Tredoblet effekt og lavere forbruk

Etter Frankfurt-messen i fjor høst reiste vi hjem med et spørsmål i bagasjen: Er det nyutviklede turboladere, og ikke elbilladere, som på nåværende tidspunkt er det mest effektive redskapet for å kutte CO2-utslipp fra biler?

Ecoboost

En av produsentene som da viste fram en ny 1-litersmotor var Ford, med ei motorblokk som får plass på et A4-ark (som det heter i reklamen).

Nå markerer Ford produksjonsstart av Ford Focus med den nye ecoboostmotoren, og produsenten trekker linjene tilbake til lanseringen av Ford Fiesta i 1976 med omtrent samme slagvolum.

Denne var det blitt jobbet med under kodenavnet Bobcat siden 1972, men ingeniørene fikk beskjed om å skynde på da oljekrisa oppsto et år etter.

Ytterligere tre år senere rullet de første småbilene ut fra den nye fabrikken i Valencia.

Fra 40 til 125 hk

– De to bilene har tilnærmelsesvis samme motorvolum. EcoBoost leverer imidlertid 64 prosent mer effekt og bruker 38 prosent mindre drivstoff, skriver Ford .

I effektutregningen må det ha gått galt for noen hos Ford. Ettersom førstegenerasjon Fiesta leverte 40 hk og nåværende Ecoboost kan levere 125 hk, er det vel dekning for å si at effekten er tredoblet.

Dreiemomentet har økt fra 64 til 170 Nm.

Ford Fiesta med 957 cm³ slagvolum veide kun 715 kilo, mens dagens Ford Focus veier 1 240 kilo med 1-literen.

Bensinforbruket for Fiesta Mk 1 ble oppgitt til 0,72 l/mil og for Focus oppgis det til 0,48 l/mil for 100-hesteren og 0,5 l/mil for 125-hesteren.

For øvrig er ikke motoren å få i dagens Fiesta (sjette generasjon).

Ford Fiesta ble lansert i 1976 og ble i starten produsert på en nybygget fabrikk i Valencia i Spania. Over to millioner eksemplarer ble produsert. Ford

Mindre NOx og CO2

Den tresylindrede EcoBoost-motoren på 1,0 liter med direkteinnsprøytning og turbo skal inn også i C-Max og den nye B-max.

Den vil erstatte den tradisjonelle 1,6-literen og vil slippe ut under 114 og 109 g CO2/km.

For bylufta har det betydning at NO x-utslippet fra den nye motoren er 25,7 mg per kilometer, sammenlignet med 41,1 mg NO x/km fra dagens 1,6-liters bensinmotor.

125-hesteren har et maksimalt dreiemoment på 170 Nm i turtallsregisteret 1 400–4 500, og Ford garanterer nærmest null turboforsinkelse.

«Game-changer»

– Dette er en viktig milepæl for Ford. Å utvikle en motor som er så liten og drivstoffeffektiv, men som likevel gir så høye ytelser og slik rendyrket kjøreglede virket som en total umulighet for bare noen få år siden, sier Stephen Odell som er direktør for Ford i Europa i pressemeldingen.

Ford har investert over en milliard kroner i en ny produksjonslinje ved motorfabrikken i Köln i Tyskland for denne motoren. Senere vil det også bli produsert tilsvarende motorer i Craiova i Romania. Samlet kapasitet blir 700 000 motorer i året.

Auto Car har nettopp testet Focus med den nye motoren, og beskriver den entusiastisk som en «game-changer».

I Detroit i forrige måned Ladbar Volvo-SUV med 350 hk et nytt plug-in-konsept med sin nye bensinmotor fra den kommende motorfamilien VEA (Volvo Environmental Architecture) – en firesylindret, turboladet toliter som yter 280 hestekrefter med et maksimalt dreiemoment på 380 Nm.

Det vil også komme tresylindrede motorer i VEA-familien (1,5 liter).

Les også: Slik blir Toyotas nye plug-in

Nye Mondeo kan lades

Også S60 kan bli plug-in-hybrid

Får mer effekt med slankere motorer

Ladbar Volvo-SUV med 350 hk