Én av fem Toyota Mirai som nettopp er levert til Europa. Toyota har planer om å kun levere til sammen 100-200 biler i år og neste år. (Foto: Toyota)

TOYOTA MIRAI FCEV

Toyotas nye hydrogenbil koster over 700.000 kroner

Leveransene til Europa har startet.

Mirai er Toyotas første serieproduserte brenselcellebil (fuel cell vehicle, fcv) som ble vist fram første gang i november i fjor.

TUTV: Se video av hvordan teknologien fungerer

Etter å ha vært til salgs hjemme i Japan siden i fjor, startet leveransene til Europa sist helg.

Toyota har i den første leveransen sendt fem biler fra Motomachi-fabrikken i Toyota City i Japan.

De ble kjørt i land i Bristol i England 8. august og Zeebrugge i Belgia 10. august.

Dette systemet blir påbudt i alle norske biler

Les også:

Kun 50-100 biler

Allerede før bilen ble presentert var det klart at Toyota hadde droppet Norge som tidligmarked for sin nye hydrogensatsing.

I stedet skal bilen i første omgang selges i England, Tyskland og Danmark i et beskjedent volum: 50 til 100 biler i året.

Først i 2017 er planen å utvide markedet i Europa.

I Tyskland skal bilen selges for 66 000 euro pluss moms, opplyser Toyota. Det vil si godt over 700 000 kroner.

Bilen ble først lansert i Japan i desember og deretter i California i USA.

I disse markedene selges bilen for rundt 500 000 kroner.

Dersom bilen var til salgs i Norge, ville den med dagens regler sluppet moms og engangsavgift og kostet cirka 600 000 kroner.

Les også: Med disse på plass tør de færreste å råkjøre over Øresundsbroen

Tre Toyota Mirai rullet i land i Zeebrugge mandag denne uka.
Tre Toyota Mirai rullet i land i Zeebrugge mandag denne uka. Toyota

Kostbar teknologi

Brenselcelleteknologi er fortsatt nytt i bilindustrien, og Mirai føyer seg inn i rekken av modeller som på et tidlig stadium og med små produksjonsserier er avhengig av offentlig støtte for å kunne være salgbare.

Et annet eksempel kommer fra Hyundai som i 2013 var først ute med å serieprodusere brenselcellebiler.

Deres ix35 FCEV kostet 1,2 millioner kroner da den først kom til Norge. I vår ble prisen redusert til 499 900 kroner.

Da Toyota i fjor gjennomførte de siste testene på Mirai-prototypene, opplyste selskapet at kostnadsreduksjonen på den hydrogen-elektriske drivlinja i 2015-modellen er på hele 95 prosent sammenlignet med prototypen som ble bygget i 2002.

Tidligere i år erklærte Toyota at de frigir 5 680 hydrogenrelaterte patenter for å bidra til en hurtigere utbredelse av teknologien og samtidig drive ned kostnadene ytterligere.

Golfbane-eier fikk skyld for brukollaps: Golfbane-eieren fikk skylda for bru-kollaps. Nå slår han tilbake

De første eksemplarene av Toyota Mirai ble levert i Europa ganske nøyaktig 15 år etter at den første produksjonsversjonen av Toyota Prius ble kjørt land.
De første eksemplarene av Toyota Mirai ble levert i Europa ganske nøyaktig 15 år etter at den første produksjonsversjonen av Toyota Prius ble kjørt land. Toyota

650 km rekkevidde

Mirai har ei brenselcelle med en effekt på 114 kW. Cellestacken består av 370 celler og effekttettheten er 3,1 kW/l.

Den genererer strøm til en elmotor som yter 113 kW/335 Nm. I tillegg er det et mellomlager i form av et nikkelmetallhydridbatteri.

Hydrogenet oppbevares i to 700 bar-tanker med et totalvolum på 122,4 liter. Lagringstettheten er 5,7 wt%, altså hvor mye hydrogen som kan lagres per tankvekt.

Ifølge Toyota skal bilen kunne kjøre minst 650 kilometer mellom hver fylling. Fireseteren veier 1 850 kg.

Volvo: Volvo: – Om 10 år er det slutt for dieselmotoren i byene