Toyotas første serieproduserte brenselcellebil (FCV) lanseres innen april 2015 i Japan og på sommeren i Danmark, Tyskland og England. Norge må vente minst til 2016. (Bilde: Toyota)
Toyotas første serieproduserte brenselcellebil (FCV) lanseres innen april 2015 i Japan og på sommeren i Danmark, Tyskland og England. Norge må vente minst til 2016. (Bilde: Toyota)
Toyotas første serieproduserte brenselcellebil (FCV) lanseres innen april 2015 i Japan og på sommeren i Danmark, Tyskland og England. Norge må vente minst til 2016. (Bilde: Toyota)
Toyotas første serieproduserte brenselcellebil (FCV) lanseres innen april 2015 i Japan og på sommeren i Danmark, Tyskland og England. Norge må vente minst til 2016. (Bilde: Toyota)
Toyotas første serieproduserte brenselcellebil (FCV) lanseres innen april 2015 i Japan og på sommeren i Danmark, Tyskland og England. Norge må vente minst til 2016. (Bilde: Toyota)
Toyotas første serieproduserte brenselcellebil (FCV) lanseres innen april 2015 i Japan og på sommeren i Danmark, Tyskland og England. Norge må vente minst til 2016. (Bilde: Toyota)

TOYOTA FCV

Toyota lanserer hydrogenbilen i 2015. Norge ble droppet som lanseringsland

Skal kunne kjøre 700 km på en fylling.

Norge er som kjent blant verdens heteste elbilmarkeder.

Men statusen som foregangsmarked for elbiler som får strømmen fra en brenselcelle, altså hydrogenbiler, har fått ei lita ripe i lakken:

Når Toyota lanserer sin første serieproduserte brenselcellebil (FCV) sommeren 2015, skjer introduksjonen i Europa i tre EU-land, mens Norge må vente.

Danmark, Tyskland og England

Da Teknisk Ukeblad tidligere i år omtalte testingen av den kommende Toyota FCV, var planen at Norge var blant noen få lanseringslandene i tillegg til USA og selvsagt Japan.

Dette er senere blitt endret. Danmark, Tyskland og England er de prioriterte markedene i Europa for Toyota i en stegvis lansering, fortalte Didier Leroy, sjef for Toyota Motor Europe, på bilmessa i Paris tidligere denne måneden.

Hele pressekonferansen kan ses her, det som handler om FCV starter 6:50 ut i videoen.

Hydrogenbilen vil tidligst komme i salg her til lands i 2016, opplyser informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge:

– Vi har et ønske om å få bilen hit så snart som mulig. Det som taler mot oss i denne sammenhengen, er at de første bilene blir levert som en del av et EU-prosjekt og at vi står utenfor EU. I tillegg har det blitt signalisert at det er det ønskelig at de første lanseringslandene er nærest mulig hovedkontoret vårt i Brussel, sier Olsen.

Les også: På 12 år har Toyota senket kostnaden på brenselcellebiler med 95 prosent

450 000 kroner i Japan

Det er bare er et par år siden en japansk delegasjon kom på besøk for å høste norske erfaringer fra utbygging og drift av hydrogenfyllestasjoner.

Olsen sier at norsk hydrogeninfrastruktur er godt kjent for Toyota i Japan, men minner om at det i en introduksjonsfase vil bli produsert små volum av denne modellen som for øvrig ikke kommer til å hete Toyota FCV.

– Navn, pris og salgsmål blir offentliggjort i USA i november, opplyser Olsen.

Bilen lanseres innen april i Japan. Der har Toyota anslått at den skal selges for rundt sju millioner yen pluss avgifter (åtte prosent), noe som tilsvarer om lag 450 000 kroner.

I Europa er det antydet en cirkapris tilsvarende 600 000 kroner.

Les også: Fords nye hybrid har solceller på taket

700 km rekkevidde

Toyota startet det første utviklingsarbeidet med brenselcellebiler i 1992. Fire år senere viste selskapet fram den første prototypen under EVS13 i Osaka.

– Etter 20 års forskning og eksperimentering har vi klart å redusere komponentene slik at de får plass under setene på en sedan. Vi skal gå i front med brenselcellebiler slik vi gjorde med hybrider, sa Leroy i Paris.

Hittil er det noe begrenset med tekniske detaljer som er offentliggjort om den første produksjonsbilen.

Brenselcella yter mer enn 100 kW og har en effekttetthet på 3 kW/l, mens lagringstettheten på hydrogentankene (70 MPa/700 bar), som de for øvrig lager selv, er økt med 20 prosent sammenlignet med FCHV-adv-prototypen fra 2008.

Der Toyota tidligere snakket om en rekkevidde på 500 km for produksjonsbilen, sier selskapet nå at den skal kunne kjøre 700 kilometer mellom hver fylling.

Like viktig er at kostnaden for drivlinja går ned.

Her er det litt usikkert hvor raskt kostnadsreduksjonen har skjedd, ettersom Toyota tidligere har sammenlignet dagens kostnad med prototypen fra 2002, men nå sammenligner med prototypen fra 2008, og i begge tilfeller sier at kostnaden er fem prosent av hva den var.

Prius og Ampera: EUs testsyklus: 27 gram CO2/km. Faktisk test: 110 gram

Toyotas første serieproduserte brenselcellebil (FCV) lanseres innen april 2015 i Japan og på sommeren i Danmark, Tyskland og England. Norge må vente minst til 2016.
Toyotas første serieproduserte brenselcellebil (FCV) lanseres innen april 2015 i Japan og på sommeren i Danmark, Tyskland og England. Norge må vente minst til 2016. Toyota

Fem stasjoner i Norge

Når det gjelder de europeiske lanseringslandene, har Danmark i dag to hydrogenfyllestasjoner og det er planlagt ytterligere to i 2015. Dette er tilstrekkelig til å komme seg rundt hele landet med en brenselcellebil.

I Tyskland finnes det 15 fyllestasjoner, mens Storbritannia har seks stasjoner, ifølge strategidokumentet for innfasing av hydrogendrivstoff i Oslo og Akerhus som skal til fylkestingbehandling 20. oktober.

Norge har fem stasjoner for personbiler, alle drives av Hyop.

Norsk hydrogenforum har en stund vært kjent med at Norge ikke er blant Toyotas utpekte pilotmarkeder.

– Vi var i utgangspunktet skuffet over beslutningen. Men slik jeg forstår det, handler det om en totalpakke som inkluderer infrastrukturbygging og EU-bidrag til bilene. Vi jobber for å få tilgang til biler fra Toyota så raskt som mulig. Det kan skje at vi kan låne noen av de danske bilene en periode neste år, sier generalsekretær Kristian E. Vik.

Flere Hyundai-er i stedet

Han sier at en konsekvens av utsettelsen av Toyota-biler, er et tettere samarbeid med Hyundai. Den koreanske produsenten kan levere inntil 20 biler i et planlagt drosjeprosjekt i Asker og Bærum de kommende to årene.

Bilen koster i 2015 i utgangspunktet 650 000 kroner. For å gjøre den konkurransedyktig har Akerhus fylkeskommune søkt Transnova om en støtte på 300 000 kroner per bil.

I tillegg er planen flytte den eksisterende fyllestasjonen fra Sintef på Gaustad i Oslo til et sted langs E18 i Bærum.

Les også:

Advarer mot hydrogen-eksplosjon i garasjer

– Personbiler bør ikke gå på hydrogen

Nanopartikler kan redusere prisen på hydrogenbiler