I vanlig bruk slipper Opel Ampera ut i gjennomsnitt 110 gram CO2 per kilometer, ifølge en nederlandsk undersøkelse. Den baserer seg på forbruksdata fra en flåte med i hovedsak offentlige kjøretøy. (Bilde: Opel)

TOYOTA PRIUS OG OPEL AMPERA

EUs testsyklus: 27 gram CO2/km. Faktisk test: 110 gram

Toyota Prius og Opel Ampera kjører to til tre ganger mer på bensin enn EU-testene viser.

Enten det er snakk om elbilers rekkevidde eller bensinbilers drivstofforbruk, er det en kjent sak at det bilprodusentene oppgir er bortimot umulig å oppnå.

Nå har nederlenderne slått fast at forbruks- og utslippstallene også for ladbare hybrider er langt høyere i reell trafikk enn det som står i brosjyrene.

Opel Ampera har i virkeligheten et CO2-utslipp som er fire ganger høyere enn det som oppnås i EUs testsyklus, ifølge en nederlandsk undersøkelse.

106 og 110 g CO2/km

Undersøkelsen, som det nederlandske forskningsinstituttet TNO har gjennomført for myndighetene, baserer seg på forbruksdata fra totalt 690 leasede Toyota Prius plug-in og Opel Ampera/Chevrolet Volt for 2012.

Det anslås at bilene i datagrunnlaget i gjennomsnitt har kjørt 22 (Prius) og 24 (Ampera) prosent på elektrisitet og i praksis har to til tre ganger mer kjørelengde på bensin enn det som forutsettes i typegodkjenningen.

På flate nederlandske veier har Priusen sluppet ut 106 g CO2/km, mens Amperaene har hatt et gjennomsnittlig utslipp på 110 g CO2/km.

Det er lavere enn selv de fleste effektive konvensjonelle biler, men langt høyere enn de offisielle forbruks- og utslippstallene:

De er for Toyota Prius plug-in 2,1 l/100 km og 49 g CO2/km og for Opel Ampera 1,2 l/100 km og 27 g CO2/km.

Rapporten er ikke helt fersk, den kom i juni i fjor, og er omtalt i denne artikkelen hos Ny Teknik.

Les også: Her er bilen som kan spå når en parkeringsplass blir ledig

68 000 avgiftskroner spart

For avgiftsberegningen har dette stor betydning. For eksempel har Opel Ampera i Norge den laveste mulige engangsavgiften på 6 000 kroner.

Men hadde CO2-komponenten vært 110 gram i stedet for 27 gram, ville engangsavgiften vært 74 000 kroner.

I 2012 og 2013 ble det i Norge solgt til sammen 359 Toyota Prius plug-in og 253 Opel Ampera, samt 4 av søstermodellen Chevrolet Volt.

Det viser statistikken til Grønn Bil som baserer seg på tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken.

Det skal også nevnes at testprosedyrene er lite egnet til å gi et bilde av utslippene også fra dieselbiler under realistiske kjøreforhold.

Som Teknisk Ukeblad omtalte i fjor, har EU-kommisjonens forskningssenter JCR vist at dieselbiler slipper ut fra dobbelt til tredobbelt så mye NOx i virkeligheten som under laboratorietestene.

Les også: Fords nye hybrid har solceller på taket

0,06 liter på mila

TNO-rapporten peker på at disse forbrukstallene ikke behøver å være representative.

Det er nemlig en lav andel private leasingtakere i tallgrunnlaget og en stor overvekt brukere av tjenestekjøretøy. Dermed kan det tenkes at insentivet til å sette bilen til lading og generelt kjøre økonomisk ikke er til stede i fullt monn.

I denne anledning anbefaler TNO å gjøre nye forbruksmålinger med en mer representativ fordeling av offentlige og private brukere.

Alt kommer selvsagt an på forbruksmønsteret. Som kjent har disse hybridene en begrenset rekkevidde på elektrisitet alene. Den som kjører korte turer og har en striks ladeatferd, kan bruke/slippe ut mindre enn det typegodkjenningen tilsier.

Elbilforeningens forum finnes det for eksempel en Ampera-eier som har kjørt 26 000 kilometer og kun brukt 160 liter bensin, med andre ord et forbruk på pene 0,6 l/100 km.

Les også: Slik skal de redusere bilens vekt med 40 prosent

– Testprosedyrene bør endres

Rapporten påpeker at det er to åpenbare årsaker til at de ladbare hybridene har høyere utslipp enn forutsatt i typegodkjenningen:

Forbrenningsmotoren har et høyere forbruk i praksis, som også er tilfelle med konvensjonelle biler, og at hybridene i praksis har en lavere andel elektrisk kjøring enn forutsatt i testprosedyrene.

Rapporten peker også på manglende ladeinfrastruktur som en forklaring på den lave el-andelen som er anvendt i driften av disse bilene.

TNO understreker at ladbare hybrider fortsatt kan spille en viktig rolle i overgangen til en større andel helelektriske biler i Nederland, men legger til at det er viktig at både forbrukere og myndigheter har realistiske forventninger til teknologiens miljømessige fordeler.

– Derfor bør det undersøkes om testprosedyrene for plug-in-hybrider kan endres, konkluderer rapporten.

Les også:

Formel 1-bilene skal bruke 40 prosent mindre bensin

Utslippene halveres med norske elbilbatterier

Om tre år kommer hybridbilen som kjører på luft