KRAFT

Titusenvis av strømkunder skal teste sanntids-display

Gigantisk pilotprosjekt.

I 2016 skal titusenvis av strømkunder få direkte tilbakemelding om eget strømforbruk via lett synlig display.
I 2016 skal titusenvis av strømkunder få direkte tilbakemelding om eget strømforbruk via lett synlig display. Bilde: Fujitsu
15. des. 2014 - 12:51

AMS

  • AMS (avanserte måle- og styringssystemer) består av en strømmåler og dataprogram som kan lese av måleren og eventuelt ta imot signaler om å koble forbruksutstyr ut eller inn.
  • AMS åpner for at strømkundene får bedre informasjon om kraftforbruket sitt, mer nøyaktig avregning og mulighet for enkel og eventuelt automatisk styring av forbruket.
  • Dette krever imidlertid at kunden aktivt går inn for det og investerer i tilleggsutstyr.
  • Alle hustander skal ha fått installert en AMS-måler i 2019.
  • AMS åpner for at nettselskapene hurtigere og mer presist kan finne årsaker til feil og redusere driftsforstyrrelser i nettet.
  • Automatisering og smarte nett kan jevne ut el-forbruket gjennom døgnet, noe som bidrar til å redusere konsekvensene av og sannsynligheten for knapphet på effekt.

En gjennomsnittlig strømkunde kan redusere strømforbruket med 11 prosent, dersom han eller hun får løpende informasjon om sitt faktiske forbruk.

Slik konkluderte en rapport fra rådgivningsselskapet Vaasaett utarbeidet på oppdrag fra Norges vassdrags- og energidirektorat tidligere i høst.

I 2016

Nå skal NVE og Enova samarbeide om et nytt Enova-program for markedsaktører hvor målet er å teste ut display som gir direkteinformasjon om strømforbruket i husholdninger som har fått installert en automatisk strømmåler (AMS).

Målet er å installere display i titusenvis av husholdninger i Norge i løpet av 2016 gjennom ett eller flere gigantiske pilotprosjekt.

–  Alle detaljer er ikke klare, vi vet ikke hvor mange deltagere det blir, men for å teste dette i en dimensjon som er interessant for aktuelle selskaper og gir et tilstrekkelig erfaringsgrunnlag, må det være et visst volum. Da snakker vi flere titalls tusen deltagere, sier programdirektør Øyvind Leistad i Enova.

Les også: Nå måler Lyse installatørene med stoppeklokke

Markedsprogram

I løpet av neste år lyser NVE og Enova ut en konkurranse hvor kraftselskap, nettselskap, teknologileverandører og tjenesteleverandører kan søke om støtte til å teste ut ulike feedback-løsninger. Tanken er at flere aktører kan gå sammen om ett eller flere pilotprosjekter.

Allerede 5. februar neste år holder NVE og Enova en konferanse i Oslo hvor de presenterer det nye programmet. Etter det ønsker de dialog med bransjene.

Et av kravene for å delta i det kommende Enova-programmet vil være at kundemassen allerede har fått installert AMS-måler.

Les også: AMS skal redusere forbruket, men uten skjerm bruker kundene mer strøm

Tilbakemelding er nødvendig

I disse dager jobber mange nettselskap for fullt med å rulle ut AMS-målere i norske husholdninger. I 2019 skal den nasjonale utrullingen være fullført. Men norske husholdninger får ikke montert et display som viser forbruket i sanntid, slik for eksempel britiske husholdninger får.

Fagfolk peker på at nøkkelen til å gjøre folk flest bevisste på eget strømbruk er å gi dem direkte feedback om hvordan egen adferd påvirker forbruket.

Nylig advarte norske forskere om at AMS uten display kan ramme familier med lavere inntekt, fordi lavinntekts-familier trolig gjør mindre for å endre energivaner enn familier med god økonomi.

– Erfaringer fra andre land er at det er en energisparegevinst ved å rulle ut egne målere og gi brukerne feedback om eget forbruk. Samtidig er feltet i rask utvikling, og vi ønsker ny kunnskap om hvilke løsninger som gjør norske strømkunder mer aktive. Det er viktig å legge til rette for at mest mulig av nytteverdien av AMS kan hentes ut. Dette inkluderer også gevinster ved styring av forbruk, sier seksjonssjef Heidi Kvalvåg i NVE.

Kvalvåg forteller at samarbeidet med Enova oppstod som følge av erfaringer fra andre markeder og Vaasaett-rapporten.

Les også: – Google og Apple vil ta inntektene fra kraftbransjen

Heller støtte enn krav

Tross gode erfaringer med løpende forbrukerinformasjon fra utlandet, er det ikke aktuelt for NVE å innføre krav om feedback-teknologi sammen med AMS-målerne.

– Nei, selskapene er i full gang med utrullingen og den beslutningen står fast. Display-teknologi og mobile løsninger er i rask teknologisk utvikling og en myndighetspålagt løsning kunne fort blitt utdatert. Vi vil heller sikre kontinuerlig innovasjon hos markedsaktørene gjennom å legge til rette for et støtteprogram, sier Kvalvåg.

Husstandene som blir med i programmet får installert en display-løsning i løpet av 2016. Underveis i prosjektet vil Enova vurdere behovet for å etablere en støtteordning også for forbrukermarkedet.

– I framtiden vil alle ha AMS-måler, og både marked, teknologi og aktører endres fort. Men vi kan ikke se bort i fra at vi kan komme til å rulle ut støtte til display-kjøp som et husholdningstiltak på lang sikt. Vi vet at det må være noe som aktivt følger opp forbrukeren, eller så har energiforbruket lett for å ta seg opp igjen. Det er noe vi må finne svar på i pilotprosjektet, sier Leistad.

Les også:

AMS kan redusere forbruk, men tariffsystemet er for komplisert  

Da kundene måtte betale for effekt i stedet for forbruk, gikk strømforbruket ned med 20 prosent

Lyse går for AMS-måler med spenningsovervåking og smarthusmuligheter  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.